שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות על ה'

שלוש קדושות ושלושת האבות

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

ט"ז תמוז תשע"א
שאלה
שלום כבוד הרב. רבינו הרצי"ה הסביר ששלושת האבות הם כנגד שלישית ה"קדוש קדוש קדוש" שבישעיהו. שם מבואר בתרגום שהקדושה הראשונה היא הקדושה השמימית והשניה היא הקדושה הארצית. שאלתי היא האם אברהם הוא כנגד הקדושה השמימית ויצחק כנגד הארצית, כפי שמשמע מהשיחות של הרצי"ה. או שמא להיפך, שאמנם בפסוק הקדושה השמימית קודמת, אך בהופעה בארץ הקדושה הארצית קודמת ורק מתוכה מופיעה הקדושה השמימית (שהרי ביצחק יותר בולטת קדושה שמימית, שהיה עולה תמימה, ולא יצא לחו"ל, ולא היה פועל אלא נפעל - ע"י הקב"ה עצמו). ואולי זה תלוי אם מדברים מצד הקדושה או מצד האבות. שמצד האבות אברהם חי קדושה ארצית, ויצחק הוא זה שעלה עוד להופיע בחייו קדושה שמימית. אך מצד הקדושה, באברהם הקדושה עוד הייתה שמימית, הופיע עדיין כגבוהה ועליונה מהעולם, ויצחק הוא שהוריד את הקדושה השמימית העליונה לארץ. אם כן דרך אברהם הקדושה הופיע בעולם כשמימית, ודרך יצחק הקדושה כבר הופיע בעולם כיורדת עד הארץ ומרוממת את כל המציאות. אודה לרב שיבאר לי נושא זה.
תשובה
לאברהם נאמר הבט השמימה כי זו מדרגתו השמים החסד המשפיע. וכן אברהם קראו הר לאמר גבוה מלמעלה. וביצחק נאמר שקראו שדה. הארץ מקבלת היא פסיבית זו מדרגת יצחק אבינו, וזו גם הבחינה של מסירות הנפש של יצחק.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il