שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

רישום ברבנות

undefined

הרב מרדכי גרוס

ו מרחשון תשע"ב
שאלה
לפני זמן מה פנתה אלי בחורה חילונית וסיפרה שאדם מסויים הציע נישואין לחברתה עם טבעת, בצחוק. אמרתי לה שזה חמור מאד וכנראה שהם נשואים כי היו שם עדים. אותה בחורה סיפרה לי את זה באוטובוס כי ראתה שאני דתי ורצתה לברר על כך, ואמרתי לה שתברר אצל רב העיר שלה. אומנם זה לא רלונטי אבל אשמח לדעת כמה דברים ששאלה. שאלה ראשונה: האם בטוח שהם נשואים או שיש צדדים להקל, שאולי הטבעת לא שלו וכו’. ומדוע בכלל צריך את הרבנות הראשית לצורכי רישום, אם היו שם 2 עדים וזה טבעת שלו אז הם נשואים כדת וכדין, אולי בלי כתובה ובלי החומרות, אבל הנישואין תקפים. אותה בחורה הגיעה למסקנה שהרבנים כנראה עושים את זה בשביל הכסף. ובכלל, האם ראוי לקחת כ"כ הרבה כסף על הרישום?
תשובה
נתינת טבעת ששיכת לאיש לאשה לשם קדושין פועל מציאות בה האשה מקודשת לאיש, אם כוונת שניהם לקדושין, ושיהיו שם שני עדים כשרים {שומרי תורה ומצוות} שרואים את המעשה, ישנם עוד תנאים שלא נפרט כאן, אם התנאים לא מתקיימים אין קדושין, בכל מקרה יש להתייעץ עם רב גדול שיתבונן בפרטי המקרה, כיוון שזה נושא מאוד חמור. כבר בזמן האמוראים קבעו ש"כל שאינו יודע בטיב גיטין וקדושין לא יהא לו עסק עמהן... וקשין לעולם יותר מדור המבול" {קדושין יג} ובשו"ת כנ"י כתב שיש תקנה מרבני צרפת בימי ר"ת שגזרו שלא יסדר שום אדם קדושין חוץ מרב או פוסק של העיר {עין בפ"ת אבה"ע סימן מט ס"ק ב} יש צורך בגוף מסודר ומורשה שינהל את מערך הנישואים כיוון שזה נושא חמור, שיש לו השלכות מרחיקות לכת: מצד אחד יחוס נכון ומאידך ח"ו פסולים וממזרים, ישנם זוגות שרוצים להנשא ואינם מודעים לזה שאחד מהם כבר נשוי, חשוב לוודא שהזוג נישא כראוי כדי למנוע סבוכים בהמשך ובנוסף יש מקרים שאסור לבני הזוג להנשא זה לזו וזה נודע בזכות הרבנות. ככל שהפעולה שאנו פועלים יותר גדולה , כך היא מורכבת ומצריכה תכנון יותר מדוקדק, כך זה בעולם החול ועוד יותר בעולם הרוחני שלנו, בנית הקשר בין בני זוג הוא משמועתי כל כך שהוא משנה ברגע אחד את המעמד של בני הזוג מרווקים לנשואים זה לזו, וזה מצריך דיוק בקנין הקדושין, בכתובה, ובקניני הנשואין, ולנ"ל יש צורך ברב בקי ומורשה. ודאי שהרבנים אינם עושים זאת בשביל הכסף, הם מקבלים משכורת כמו כל בעל תפקיד אחר, הם עוסקים במלאכה קדושה של שימור יחוס ישראל בטהרתו, והכסף שאנו משלמים אינו משתלשל לכיסם אלא נכנס למשרדי הממשלה שמתקצבים את המערך הכל כך חשוב הזה. התשלום עבור הסדרת הנשואים אינו רב יותר ממיני אגרות שונים בארץ ולכן איני מבין את התלונה, בכל אופן סכום התשלום אינו נקבע על ידי הרבנים. בברכה, הרב מרדכי גרוס
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il