שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

מניין במקום העבודה

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

י"ט מרחשון תשע"ב
שאלה
כבוד הרב שלום במשרדנו החדש נחנך בשעה טובה בית כנסת יפה, ממש מושקע - ריהוט, עמוד תפילה, ארון קודש וספר תורה. אנחנו מתפללים בכל יום ב"ה מנחה ומזכים מתפללים העובדים בסמוך. לאחרונה עלתה השאלה, האם להתפלל בנוסח המקוצר או הרגיל (חזרת הש"ץ). הטוענים למקוצר סוברים כי עלינו לנהוג ככתוב בשולחן ערוך ובגלל שלא כל המתפללים דתיים, ויש סבירות שלא יענו אמן ויהא שמיא רבה, יכול להיווצר מצב של ברכה לבטלה. הועלתה עוד טענה של גזל זמן, אבל אני לא חושב שהיא חשובה כי אם בעל החברה השקיע כל כך בבניית בית כנסת מפואר הרי הוא רוצה שיתפללו בו. הטוענים שצריך להתפלל כרגיל עם חזרת הש"ץ (ואני בינהם) חושבים כי ישנה מסגרת של תפילה המוכרת לציבור והיא קורבנות - אשרי - תפילת לחש - חזרת הש"ץ, ודווקא בגלל שלא כל המתפללים הם דתיים יש חשש שהם לא ממש יבינו מה זה אומר תפילה מקוצרת, ואם יכנסו באיחור קל לבית הכנסת לא יצליחו ל"יישר קו" עם הציבור. קראתי בספר "פניני הלכה" של הרב מלמד כי אפשר ששליח הציבור יתנה את חזרת הש"ץ בכך שאם לא יענו אמן ויהא שמי רבה, תהיה זו תפילת נדבה - ובכך פותרים את בעיית הברכה לבטלה. אשמח לקבל תשובה בנושא בהקדם. בתודה מראש
תשובה
תפילה מסודרת כוללת חזרת הש"ץ. רק בשעת הדחק ניתן לקצר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il