שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הדלקת נרות

תגובה למאמר

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

כ"ה כסלו תשע"ב
שאלה
באמונת עתיך עלון מס’ 32 כסלו טבת תש"ס הרב מביא לחלוק על ההגדרה של הרב פראנק בנר חנוכה שאין צורך שיהיה לך בעלות על הנר באכסנאי וראיתו משו"ת גינת ורדים קונטרס גן המלך שכתב שבן אצל אביו אין צריך להשתתף אבל בעיון במקור הדברים מבואר שם שהסיבה היא בגלל שבעל הבית מקנה לו שמן וזה בבעלותו וממילא אין ראיה לכך שרק צריך שלהשתייך וז"ל "אבל אם האכסנאי סמוך לגמרי על שלחן בעל הבית, מפתו יאכל ומכוסו ישתה, אין צריך לזה כלל, כי בעל הבית שמהנה את אורחו לכל צרכיו, וכל מחסורו עליו, הלא הוא גם הוא יזכה לו במקצת דמי הנרות והשמן של חנוכה" ובילקוט יוסף הוכיח מכאן שאפי’ אדם שמגיע להתארח אפי’ ליום אחד אין צורך להשתתף וזה הרבחה מאוד גדולה שאפי’ לדעת גן המלך מדובר באדם שהוא נמצא כאן הרבה זמן ואז מובן שבעל הבית שקונה את השמן קונה לכל מי שנמצא איתו אפי’ אם הוא אכסנאי ולא קבוע , האם הרב ג"כ סובר שאין צורך כלל להשתתף בפרוטה אפי’ לספרדים (שהרי לאשכנזים אפשר להיחלק מבעל הבית כדעת תרומת הדשן) אשמח לתשובת הרב
תשובה
גן המלך לא מתכוון לומר שהמארח מקנה את השמן לאורח בדרכי הקניינים אלא מכיון שכל מחסורו עליו השמן קנוי לו ממילא.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il