- שבת ומועדים
- מוקצה
טלטול תנור ומאוורר בשבת
שאלה
בילקוט יוסף הלכות שבת כתב שמותר לטלטל מאוורר בשבת אך אסור לטלטל תנור חימום בשבת בגלל שזה כבסיס לדבר האסור
מה ההבדל בין שני הדברים?
תשובה
שלום וברכה,
יש שני סוגי מוקצה עיקריים - האחד הוא מוקצה מחמת גופו, שהוא דבר שאינו ראוי לשימוש כלל, כמו אבן, והוא אסור בטלטול לגמרי. סוג שני הוא כלי הראוי לשימוש, אך חכמים הגבילו את אפשרות השימוש בו. דוגמא לכך הוא כלי שיעודו העיקרי הוא לדבר שאסור לעשותו בשבת, כמו פטיש שנועד בד"כ לבניין, אותו חכמים התירו לטלטל רק כדי להשתמש בו (כמובן לצורך דבר היתר, כמו פיצוח אגוזים), או כשיש צורך להשתמש במקום עליו הוא מונח, אך לא למטרה אחרת. סוג נוסף של כלי הוא כלי שמלאכתו להיתר, כלומר שהשימוש העיקרי הוא לדבר היתר, ואותו מותר לטלטל לצורך, אך אסור לטלטל שלא לצורך כלל.
שלהבת נחשבת מוקצה מהסוג הראשון, שהרי אי אפשר לגעת בה, ועל כן התנור הוא בסיס לדבר האסור (שלהבת), וממילא אסור בטלטול לגמרי. במאוורר אין שלהבת, ועל כן אינו מוקצה, אולם יש לחלק בין מאוורר דולק לכבוי: דרך השימוש במאוורר כבוי היא לחברו לחשמל, ועל כן זהו כלי שמלאכתו לאיסור. דרך השימוש במאוורר דולק היא כיוונו לצדדים שונים, שזהו מעשה היתר, ועל כן זהו כלי שמלאכתו להיתר, ועל כן מותר לכוונו תוך כדי שהוא דולק. כמובן, בתנאי שהדבר אינו כרוך בשינוי חשמלי כלשהו.
כל טוב.
משחק בכפתור רזרבי בחולצה בשבת
כולל הלכה בית אל | כ"א אב תשפ"א

טלטול תמונות בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ב טבת תש"פ

אטבי כביסה בשבת
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ד תשרי תשס"ד

נשיאת אקדח בשבת
הרה"ג יעקב אריאל | ט אדר א' תשס"ג
הרב יעקב כהן
ר"מ בישיבת בית אל.
איך אדע מהו היעוד שלי בחיים?
כ"ז מרחשון תש"ע
למה ה' מעניש את הרשעים
א מרחשון תש"ע
לפני שחז"ל דרשו את הפסוקים, כולם טעו?
כ"ט תשרי תש"ע
חוצונים מוזכרים בתנ"ך?
כ"ג תשרי תש"ע
גריסי פנינה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"א ניסן תשע"ג

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח
