- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות לתלמידי ישיבה
מגמת הישיבה בהכונת תלמידיה
שאלה
האם מגמת הישיבה היא, שלאחר שנים של למוד, אנשים יצאו לכוון של חינוך והשפעה מעשית, או שמא, המגמה היא, שאנשים ישארו לאורך זמן בישיבה?
תשובה
מגמת הישיבה היא, שהתלמידים ילמדו מספר שנים, ורק אחר כך יצאו וישפיעו על אחרים. ואכן רובם של האנשים מגיע לשלב בלימוד, שבו הם מרגישים צורך להוציא החוצה את תורתם ולהשפיע על אחרים, ושאם הם ימשיכו ללמוד בישיבה הם יתחילו לדרוך במקום.
לכן, כל זמן שאדם עולה ומתקדם בתורה אסור לו לעצור. אבל כאשר יש עצירה בהתקדמות, והלומד מרגיש שהוא מתחיל לדרוך במקום, וכשהוא בא לבית המדרש, אין לו אותה החיוניות ואותו המרץ כמקודם, מכיוון שהוא כבר שובע בלימוד, אז הוא צריך דחיפה חדשה. וכדאי לו לפנות לדרך החינוך, תוך כדי המשך הלימוד. והשילוב הזה, יתן לו דחף חדש להתקדמות בלימודים.
ישנם גם יחידי סגולה, שלהם יש חשק פנימי ללמוד וללמוד, והצמאון שלהם לתורה הוא חזק. לכן יש ערך גדול מאד שהם ימשיכו בלימודם, יגיעו למדרגות גבוהות, ויתרמו את תרומתם בעצם לימודם. אבל, אני חושב שזה מיעוט קטן, ואם יש כאלה הם מעטים ויחידי סגולה, אולם יש מקום גם למהלך כזה.
עזרה לחבר שלא מוצא את עצמו בישיבה
הרב חיים שריבר | כ"ו מרחשון תשפ"ב

עד מתי ללמוד בישיבה?
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג

לימוד דיינות
הרה"ג יעקב אריאל | ז סיון תשפ"ב

האם לצאת מסדר הלימוד הישיבתי?
הרב דוד חי הכהן | ד אב תשפ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
כזית בסוכה בליל סוכות
כ"א מרחשון תשס"ב
לימוד תורה מוצלח לעומת שירות צבאי
כ"א מרחשון תשס"ב
טרחה בהידור מצוות
כ"א מרחשון תשס"ב
לבישת ציצית מעל הבגדים
כ"א מרחשון תשס"ב

מקור לאמירת פרשת המן ביום שלישי של פרשת בשלח
רבנים שונים | ט שבט תש"פ

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
הקשת בענן
הרב בנימין במברגר | א שבט תשע"א

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

עד מתי ללמוד בישיבה?
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
