- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
אילו קורבנות הקריבו במדבר
שאלה
האם הקריבו במשכן במדבר סיני את כל הקורבנות המצווים [היו רק אהרון ושני בניו]?
האם במשכן בארץ ישראל הקריבו את כל הקורבנות [בשילה היה רק עלי הכהן] או שמא הציווים על הקורבנות הם לבית המקדש?
תודה
תשובה
לשואל, שלום!
לגבי קרבנות הציבור, על פי הדעה המקובלת קרבן התמיד הוקרב במדבר (על פי הכתוב בשמות פרק כט) וכן קרבנות המוספים (הקרבנות שבפרשת פנחס, במדבר פרקים כח-כט), ויש מחלוקת תנאים האם הקריבו את הקרבנות שבפרשת אמור (ויקרא פרק כג), עיין מנחות פ"ד מ"ג.
באשר לקרבנות היחידים, קרבן פסח הוקרב במדבר סיני רק פעם אחת, בשנה השניה לצאתם מארץ מצרים (במדבר פרק ט, עיין רש"י שם).
שאר קרבנות היחיד שהם חובה או נדבה אכן הוקרבו (עיין למשל ויקרא יז פסוקים ב-ו), אבל מאחר שאין להם תאריך קבוע, מסתבר שאם היה עומס - היו דוחים אותם.
בשילה נהגו כל הקרבנות לציבור וליחיד, ללא הגבלה.
להרחבה בנושא זה עיין במסכת זבחים דף קיא, קיז, קיח, ובספרנו 'שערי היכל' על מסכת זו, מערכות רצב (בפרט שם הערות 9, 11), שד, שה.
לא מן הנמנע שהיו כהנים נוספים מצאצאי אהרן חוץ מאלעזר ואיתמר, עיין בפירוש אבן עזרא הארוך לשמות כח,א ובספרנו הנ"ל מערכה רסו הערות 1, 3.
יש להוסיף, ששחיטה כשרה בזר וכן גם הפשטת עור הקרבן וניתוחו. הולכת הדם למזבח וזריקתו והולכת האימורים למזבח והקטרתם צריכה להעשות על ידי כהן. ברוב הקרבנות ניתן להשאיר לכהן דקה אחת של עבודה.

למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
הרב שמואל אריאל | ט"ז טבת תשפ"ג

דגם קטן של מנורת שבעת הקנים
הרב עזריה אריאל | כ אדר תשפ"ג

מה חסר כשאין מקדש?
הרב מיכאל יומטוביאן | ה אב תשע"ז
כהן ג’ינג’י בעל מום?
הרב בנימין במברגר | ט"ו תמוז תשס"ז

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

העברת שעון שבת למצב קבוע בשבת
ג שבט תשע"ג

טלית לשליח ציבור בערב שבת ובכלל
ל שבט תשע"ג

ברית מילה - האם דווקא בבוקר
כ"ה שבט תשע"ג

ספרי קודש בחדר שינה
ב אדר תשע"ג

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

טחינה האם אסורה בגזרת קטניות
הרה"ג דוב ליאור | י"ד ניסן תשע"א

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח

משחת שיניים בפסח
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשס"ח

שאלה חשובה
הרב אליקים לבנון | ח ניסן תשפ"ג

חול המועד
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג
ביעור שביעית - האם ניתן להפקיר בבית
הרב משה מאיר אבינר | ט ניסן תשפ"ג
