- הלכה
- נוסח והגייה
נוסח תפילה
שאלה
בתפילת שחרית, בברכת "יוצר אור", אנו אומרים: "כלם עושים באימה וביראה רצון קוניהם".
ידוע כי מבחינה לשונית, "קוניהם" הנה הטיית רבים דהיינו, הקונים שלהם. זה כמובן יוצר לכאורה בעיה רעיונית שהרי מדובר על בורא העולם היחיד. בתפילה בנוסח אשכנז לעומת זאת מופיעה המילה "קונם" או "קונהם" (בלי "י" אחרי האות נ) אשר הם הטיות ליחיד.
נשאלת השאלה אם כן, מדוע משתמשים בצורת ההטיה "קוניהם" ?
תשובה
אכן עמדו כבר הקדמונים על שאלתך. ומשום כך נוסח אשכנז העדיף את הטיית היחיד. אך מצינו במקרא לא פעם הטייה ברבים כגון בורא השמים ונוטיהם והידוע מכל נעשה אדם. בכל אלו אין הכוונה לרבים חלילה, אלא ללשון חשיבות. עיין עוד אוצר התפילות.
אמירת לדור ודור אחרי קדושה
הרב פרופ' נריה גוטל | ל ניסן תשפ"ג
שינוי נוסח לחוזר בתשובה
הרב אליעזר מלמד | ה אב תשס"ד

המשך לעניין קבלת שבת של קרליבך
הרב אליקים לבנון | ט"ו אלול תשפ"ג

ניקוד שם המלאך אוריאל בקריאת שמע על המיטה
הרב עזריה אריאל | ג ניסן תשע"ח

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

ביטוח משלים
ב אב תשס"ב

הפקר חדר של גוי בבית יהודי
י"ד אב תשס"ב

למה אסור בשבת לעשות מלאכה?
ו אב תשס"ב

לכרוע בשעת הקדיש והקדושה?
כ"א אב תשס"ב

באיזה חוט מותר לחבר את הסכך?
הרב שמואל אריאל | י"ב תשרי תשע"ח
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

אזכרה לנפטרת בשמחת תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
