- הלכה
- ברכת הטוב והמטיב ושהחיינו
שהחיינו על תות ובננה
שאלה
בס"ד
ידוע ההלכה שאין מברכים שהחיינו על בורא פרי האדמה.
האם הדין גם על תות שדה ועל בננה שברכתם האדמה שניכר בהם ומתחדשים מידי שנה?
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
כידוע המ"ב (סי' רכה ס"ק יח) מביא בשם השל"ה שאין לברך שהחיינו על ירקות, אולם המעיין בדברי השל"ה (שער האותיות) יראה שהוא דן על ירקות שיש חשש שמא יטעו בני אדם בין חדש לישן, ומשמע שבדבר שניכר ההבדל יש לברך שהחיינו, (עיין בבאור הלכה סי' רכה אות א ד"ה פרי). אמנם היו בין חכמי אשכנז שפקפקו (ערוך השלחן רכה, יב) אבל להלכה למעשה כל פרי חשוב וידוע שהוא חדש יש לברך, ונראה שתות שדה הוא מהפירות החשובים שאפשר לברך שהחיינו. לגבי בננה היא נמצאת כל השנה מחממות וכדו' (כמעט), על כן נראה שאין לברך שהחיינו.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
האם מברכים שהחיינו על אבטיח?

שהחיינו על ספרי לימוד
הרה"ג דוב ליאור | א אב תשס"ט
שהחיינו על הדלקת נרות שבת
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | א מרחשון תשע"ט

ברכת שהחיינו על מתנה לחתונה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ה אדר תשפ"א

ברכת שהחיינו לאב שהופרד מילדיו
הרב יצחק בן יוסף | י"ג אייר תשפ"א

מכון התורה והארץ

ברכת שהחיינו על פרי חדש
כ"ו תשרי תשס"ג

סלט מירקות עלים - כשר?
כ טבת תשס"ג

הברכה על פופקורן
א כסלו תשס"ג

ניפוי קמח מלא
א אדר ב' תשס"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

מקור לאמירת פרשת המן ביום שלישי של פרשת בשלח
רבנים שונים | ט שבט תש"פ

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג

נדר מתוך כעס
הרב נועם דביר מייזלס | י שבט תשפ"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
מה מברכים על בוטנים אמריקאים וקבוקים?
כולל הלכה בית אל | ט שבט תשפ"ג
