- הלכה
- מגע ותערובת בין בשרי לחלבי
עובי הסכין
שאלה
האם לא ניתן להקל מכיוון שעובי הסכין הוא קטן וכיוון שהטעם הוא היתר בשום אינו נעשה נבלה והסכין אינו יכול לתת טעם יותר מגודלו (שאמנם לדעת רש"ל צריך להחמיר על כל אורך הסכין ) וסביר להניח שיש שישים כנגד הסכין (לפחות בסכין דקה)?
תשובה
שלום
ניתן להקל במקרה המדובר:
א. לדעת הילקוט יוסף כאשר הסכין אינה בת יומא.
ב. אם אכן מדובר בהפסד מרובה
הרחבה
מהו שיעור הבליעה של הדבר החריף:
השו"ע כתב שהדבר החריף נאסר רק בכדי נטילה. (2 ס"מ).
הרמ"א כתב שלכתחילה נוהגין לאסור את כל הדבר החריף, ובדיעבד נאסר בכדי נטילה בלבד.
ש"ך – דיעבד = שכבר נתבשל. (רע"א מחמיר בזה)
חתך דבר חריף בסכין שאינה בת יומא (נקיה) האם ניתן לאכול עם הסוג השני:
בדעת השו"ע: ילקוט יוסף –מותר לכתחילה. כף החיים – מותר רק בהפסד מרובה.
רמ"א: אסור לאכול או לבשל עם המין השני.
עבר ובישל:
השו"ע כתב אם שגג וחתך צנון בסכין בשרי, ובשלו בקדירה חלבית - צריך ששים כנגד מה שנגע מהסכין בהם.
אם חתך את הבצלים דק דק:
השו"ע לא חילק בין חתך דק דק לחתך במקום אחד.
הרמ"א כתב "ואם חתכן דק דק צריך לשער ששים נגד כל הצנון".
ש"ך - דברי הרמ"א הם דוקא כשהצנון קטן מהסכין, או שהסכין לא לפנינו, אך כשהסכין קטן מהצנון והוא לפנינו, פשוט שצריך ששים רק כנגד הסכין ולא יותר.
בברכה

סיר טיגון האוויר חם שבושל בו מאכל חלבי
הרב יצחק בן יוסף |
הכשרת צלחת מקרמיקה
הרבנות הראשית לישראל | כ"ה אב תשפ"א

מאכל חריף בסיר חלבי
הרב יצחק בן יוסף |
תא יחידי בתנור בשבת
הרב רואי מרגלית | ט"ו סיון תשס"ג
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
אשרי מי שבניו זכרים, ואוי לו למי שבניו נקיבות
ה סיון תשע"ד
בירור שאלתו של ר"א בן פדת
י"ד ניסן תשע"ד
עובי הסכין
י"ב שבט תשע"ד
כלים כשריים
א טבת תשע"ד

ברכה על לחוח
מכון התורה והארץ | ח תמוז תשס"ג

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
מה מברכים על בורקס?
הרב דניאל קירש | י"ב שבט תשפ"ג
ברכה אחרונה על גלידה
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
ברכת שהחינו על לימון פרסי
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
