- הלכה
- חזרת הש"ץ
"וקבץ גלויותינו לחצרות קודשך"
שאלה
"וקבץ גלויותינו לחצרות קודשך"
האם הכוונה על קיבוץ גלויות ותו לא, או שאפשר למר גם שהשם ימיר את עוון הגלות בהליכה לחצרות קודשו?
בברכת שנה טובה
תשובה
לשואל שלום,
נוסח זה, "וקבץ גליותינו לחצרות קדשך", שציטטת מתפילת מודים דרבנן, אכן דורש תלמוד, שכן רגילים אנו להתפלל על קיבוץ גלויות לארץ ישראל ולא לחצר המקדש.
סמוך לתפילה זו, בתפילת "על הניסים" של חנוכה מופיע נוסח דומה "ואחרי כן באו בניך לדביר ביתך והדליקו נרות בחצרות קדשך". גם כאן ישנו קושי: הלוא הדליקו בהיכל ולא בחצר? על שאלה זו השיב הרב משה צוריאל שליט"א, שכל ארץ ישראל נקראת 'חצרות קדשך' (ראה רש"י חולין צב סוף ע"א), וכך ניתן להבין גם את נוסחה של ברכת מודים דרבנן, בה אנו מתפללים לפני ה' שיקבץ גלויותינו ויביאנו לארץ נחלתנו הנקראת 'חצרות ה''.
וב"סידור רש"י" הגירסה היא "ותקבצנו מארבע רוחות הארץ להודות לך בחצרות קדשך".
בברכה נאמנה
תחנון במנחה בחזרת הש"ץ
הרב בנימין במברגר | כ"ג אדר א' תשפ"ב

ענייה לחזרת הש"ץ
הרב יצחק בן יוסף | ט אייר תשע"ג
כריעה במודים
הרב רואי מרגלית | י"ז אב תשס"ג
עמידה בחזרת הש"ץ ובקדישים
הרב יוסף אפריון | י"א כסלו תשע"ו

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

יופיה של שרה אימנו
כ"ט אייר תשע"ב

משה רבנו לא מוזכר בפרשת תצוה
כ"ד אדר תשע"ב

שמירת כבודם של ישראל בדברי משה
ט"ו אייר תשע"ב
שאלות על סוכות
הרב יוסף אפריון | ה מרחשון תשע"ה
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

יריקה אחר נוצרים
הרה"ג דוב ליאור | י"ז כסלו תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

מצווה לפייס אישה?
הרב אליקים לבנון | י"א תשרי תשפ"ד
