- הלכה
- חזרת הש"ץ
הלכות חזרת הש"ץ
שאלה
1. האם מותר להאריך בתפילה ואני יודע שהאיש שלפניי שיושב בכיסא הוא לא יקום מההלכה הזאת שאסור לשבת 4 אמות לפני המתפלל?
2. האם צריך לקום 4 אמות לפני התפלל גם אם אני יושב נגיד ליד איזה רב וזה לא מפני כבודו לקום בגללי או שעדיין צריך לקום?
3. אני שמעתי הלכה שאם יש ציבור 10 אנשים ואחד מאריך התפילה אז בשעת הדחק אפשר לעשות חזרה ב-9 אנשים כי האריכות בתפילה זה אונס בשבילו , ואם כן אז בכל מקום זה נחשב אונס או רק בגל שהוא מאריך לפעמים? אבל אם הוא מאריך כל יום זה גם נחשב אונס בשבילו?
תודה
תשובה
1. השו"ע באו"ח סימן ק"ב דן באיסור הנ"ל שאסור לישב ד' אמות לפני או בצידי המתפלל. ישנם שם כמה דעות מתי ניתן להקל ולשבת בסביבת המתפלל .למשל י"א שאם זה שיושב מתפלל ולא סתם יושב שם, או לומד תורה, או זקן או חלוש, אין איסור לישב שם. אמנם לכתחילה עדיף לא לסמוך על קולות אלו במיוחד אם יושב ממש לפני המתפלל. אך במקרה זה שאתה מאריך בתפילה וזה שלפניך יושב, א"א לומר שעובר על ההלכה כי יש דעות מקילות. לכן כיווןן שהנך רוצה להאריך בתפילה אין צורך לקצר מפני שהאדם שלפניך אינו עומד. אמנם אם תרצה לזוז קצת הצידה ולהתפלל במקום אחר רק תפילת עמידה זה פיתרון טוב, אך אין זה חיוב כיוון שכל אחד יש לו את מקומו הקבוע שיש ענין להתפלל שם.
2. גם על הרב יש חיוב לקיים הלכה זו ואין זה חלילה מפחית מכבודו.
3. בשו"ע באו"ח נה,ו כתוב "ואם התחיל אחד מהעשרה להתפלל לבדו ואינו יכול לענות עמהם, או שהוא ישן, אפילו הכי מצטרף עמהם". ומשמע שכל דבר שבקדושה מצטרף עימהם אף שלא יכול לענות עימהם. ומעיר המ"ב ס"ק לב שה"ה שיש יותר מאחד שלא יכול לענות עימהם ובלבד שיש רוב מנין שעונה. ויש מחמירין ביותר מאחד. ואף חזרת הש"ץ לפי"ז ניתן לעשות ברוב מנין שעונה ןלמחמירין תשעה שעונין. אמנם בסימן קכד כתב השו"ע " כשש"צ חוזר התפלה, הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן; ואם אין ט' מכוונים לברכותיו, קרוב להיות ברכותיו לבטלה..." וכבר עמדו על זה האחרונים שיש כאן סתירה לכאורה ממה שכתב קודם בסימן נ"ה. ואחד החילוקים הוא שבסימן נ"ה מתייחס השו"ע לשאר דברים שבקדושה ובסימן קכ"ד מתייחס לחזרת הש"ץ שצריך תשעה שיענו. ןלכן כתבו האחרונים שלחזרת הש"ץ לכתחילה עדיף שיענו תשעה אך בשעת הדחק ובשעת צורך, שיש למשל מנין מצומצם והציבור ממהר אפשר לסמוך על עיקר הדין שיענו שמונה או אפילו רוב מנין. ולכן מנין כזה שיש אחד שמאריך אפילו בקביעות לרוב האנשים שם זה נקרא שעת הדחק ומקום צורך ולכן אפשר להתחיל את החזרה כאשר הוא עדיין מתפלל.
הרב חגי לרר

איך עונים אמן לברכה בסלסולים?
הרב נועם דביר מייזלס | י"א אדר תשפ"א
דיבור בחזרת הש"ץ
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א מרחשון תשס"ב

טעות בתענית בברכת גאל ישראל
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד אב תשס"ז

חזרת הש"ץ קצרה
הרה"ג דוב ליאור | י"ג כסלו תשס"ה
הרב חגי לרר
רב ביישוב בית אל, בוגר כולל דיינות של ישיבת בית אל
נזק שניגרם תוך ישיבה על ספסל
ט"ו אייר תש"ע
צפיה בסדרות טלויזיה
י"ב כסלו תשע"ו
נגיעה לצורך לימוד
ד אייר תשע"ז
נזק למוצר של חנות
ד סיון תשע"א

הכשרת כלי זכוכית לפסח
הרב עזריה אריאל |

טחינה האם אסורה בגזרת קטניות
הרה"ג דוב ליאור | י"ד ניסן תשע"א

שיבולת שועל זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח

הכשרת סיר הנינג'ה לפסח
הרב נועם דביר מייזלס | ד ניסן תשפ"ב
טבילת כלים
כולל הלכה בית אל | ט ניסן תשפ"ג

הדפסת עבודה בחול המועד
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

שירת נשים מוקלטת עם גברים
הרב נועם דביר מייזלס | ט ניסן תשפ"ג
