שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שעון שבת

דיני שעון שבת

undefined

כולל הלכה בית אל

כ"א תמוז תשע"ה
שאלה
לכבוד הרב שלום רב! רציתי לשאול למה מותר בשבת להוסיף שעות בשעון שבת [ בזיזים ] אבל להפחית שעות אסור? מה ההבדל ? ולמה זה מותר בכלל ?
תשובה
שלום וברכה! א) ההיתר "להוסיף שעות". הגמרא אומרת שגם כאשר נר דולק בחדר מותר לסגור את החלון, אף על פי שלולא סגירת החלון הנר היה נכבה מהרוח שעתידה לנשוב בזמן הקרוב. מכאן אנו לומדים שכאשר הנר מצד עצמו יכול להמשיך לדלוק, אלא שבעתיד הוא יכול להיכבות על ידי גורם חיצוני לו - מותר לעשות פעולה שתגן על הנר ותאפשר לו להמשיך לדלוק. הרב אויערבאך זצ"ל מדמה את המכשיר החשמלי העומד להיכבות על ידי שעון השבת, לנר העומד להיכבות מחמת רוח שתבוא. וכשם שמותר לסגור את החלון ולהגן על הנר מהרוח, כך מותר לשנות את הזיזים בשעון השבת ש"יגנו" על מכשירי החשמל מפני הכיבוי הצפוי. ב) האיסור "להפחית שעות". הקדמה של שינוי המצב בשעון השבת, היא למעשה גרימה של כיבוי או הדלקה של החשמל, ועל כן היא אסורה בשבת. [דוגמא: כאשר אדם מקדים את הדלקת החשמל לשעה 8 בבוקר - הוא זה שגורם שבשעה שמונה ידלק החשמל. ללא פעולה זו - החשמל לא היה נדלק בשעה זו. כנ"ל לגבי כיבוי: כאשר אדם מקדים את כיבוי החשמל לשעה 10 בלילה - לולא פעולה זו החשמל לא היה כבה בשעה זו]. אמנם, כיוון שהתוצאה של האדם תבוא רק לאחר זמן - פעולה זו נקראת "גרמא" והיא אסורה מדברי חכמים בלבד. כמו כן, חכמים עצמם התירו זאת במקום הפסד גדול כדליקה. על פי זה כתבו פוסקי זמננו להתיר הקדמה השעון במצבים מיוחדים, ויש לדון בכל מקרה לגופו. בברכה, הרב עודד מילר
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il