שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל

שעון מעורר מכני בשבת

undefined

כולל הלכה בית אל

כ"ג אלול תשע"ה
שאלה
אני רוצה להשתמש בשעון מעורר מכני שנטען על ידי קפיץ (ללא חשמל), כדי לקום בזמן לשחרית של שבת. 1. האם מותר למתוח את הקפיץ בשבת? 2. האם מותר לכוון את מחוג שעת היקיצה בשבת? (חשוב לציין שאין אפשרות לבצע שתי פעולות אלה טרם כניסת שבת, כי הקפיץ לא יחזיק מעמד עד הבוקר, והמחוג הוא ל-12 שעות בלבד). תודה!
תשובה
שלום וברכה, לשם הפעלת שעון מעורר מכני יש צורך במספר פעולות. ראשית למתוח את קפיץ ההפעלה של השעון (להלן לכונן). בנוסף יש לכוון את מחוג השעה . ולשם הפעלת שעת היקיצה יש לכוון את מחוג שעת היקיצה. למעשה לדעת הפוסקים מתיחת הקפיץ בשבת אסורה, לפי שיש לחוש לאיסור תורה של תיקון כלי בשבת. הרחבה: המשנה ברורה (סימן שלח, ס"ק טו) כותב שאסור לכונן שעון מכני בשבת ויש בכך איסור תורה של תיקון כלי. וכמו כן אסור להוסיף על מתיחה נוספת תוך כדי שהוא פועל על מנת להאריך את זמן פעולתו, שכמו שכתבת מספיקה ל12 שעות בלבד. בנוסף לכך המ"ב אוסר גם לכוון את פעמון השעון המעורר. בספר שמירת שבת כהלכתה (כח,ל) כתב בשם הגרש"ז אוירבך פתרון להפעלת הפעמון בלבד (אך ללא נגיעה בקפיץ ההפעלה) בשעון שבו יש קפיץ הפעלה גם למחוג היקיצה. שכאשר אדם רוצה להתעורר לדבר מצוה ומורה השעות מכונן ומכוון, הוא יכול לכונן את שעון היקיצה מבעוד יום ולסגור את ניצרת הפעמון ובשבת ישחררה כדי שהפעמון יצלצל בשעה הראויה. והיתר זה הוא מכיוון שיש בכך רק גרמא להפעלת הקול. יש פוסקים המתירים רק להוסיף סיבוב נוסף ולכונן את השעון, רק כאשר הוא כבר כונן מערב שבת וכעת אין בכך תיקון כלי חדש אלא רק הוספה מסוימת שאינה ראויה להיקרא תיקון. (הרב עובדיה יוסף יביע אומר חלק ו). לכן למעשה יש לחוש למחמירים הרבים שסוברים שיש בכך איסור תורה. כיום יש אפשרויות רבות לכוון שעון מעורר דיגיטלי מערב שבת. תוכל לעיין בספר שש"כ פרק כח בשימוש בפלאפון וכדומה. הרב אברהם רוזנברג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il