בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • תצוה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

גילה בת רחל

עוד על תיקון מערכת המשפט

חושן המכפר על הדינין

undefined

הרב יוסף כרמל

אדר תשס"ט
2 דק' קריאה
לימדונו רבותינו, כי החושן המונח על לבו של הכהן הגדול, המופיע בפרשתנו, מכפר על קלקולים במערכת המשפט. וז"ל הגמרא:
"והא אמר ר' ענני בר ששון: למה נסמכה פרשת בגדי כהונה לפרשת קרבנות? לומר לך: מה קרבנות מכפרין, אף בגדי כהונה מכפרין; כתונת מכפרת על שפיכות דמים... מכנסים מכפרים על גילוי עריות, ... מצנפת מכפרת על גסי הרוח... אבנט מכפרת על הרהור הלב, ... חושן מכפר על הדינין, דכתיב: (שמות כ"ח) "ועשית חושן משפט" (ערכין דף טז עמוד א)

כך גם דורש המדרש:
"חשן מכפר על מטי דינין" (ויקרא רבה פרשה י ד"ה ו את הבגדים).

לכן שמו המלא של החושן הוא "חֹשֶׁן מִשְׁפָּט" (שמות כ"ח טו).

מקובלנו מפי הנביאים ואחר כך מחכמינו כי הדרך אל הגאולה עוברת דרך תיקון מערכת המשפט, שנאמר:
"צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה" (ישעיהו א' כז).


על כן, נקדיש גם את העלון הנוכחי לתרומת "ארץ חמדה" לחיזוק ותיקון המצב בתחום חשוב זה.

אחת הסיבות לכך שחלק מן הציבור מרגיש מנוכר לבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל, היא התחושה שהחוק כופה אותו להשתמש במערכת הלכתית שלצערנו הרב נראה לו כי איננה מתאימה לאורח חייו. באופן כללי בימינו, האווירה היא, שהפרט זכאי לחופש בחירה מלא כל עוד אין זה יוצר מצב של אנרכיה. לכן לצערנו, ברור מדוע נוצר ניכור בין בתי הדין הרבנים הפועלים מכח חוק נישואין וגרושין תשי"ג, לבין חלקיו של הציבור הישראלי.

בתי הדין לממונות מיסודם של "ארץ חמדה-גזית", פועלים במסגרת "חוק הבוררות" שחוקקה כנסת ישראל ובכך ניתנה גם אפשרות לאכוף את פסקי הדין, על פי החוק.
* מדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם במספר התיקים הנפתחים בבתי המשפט, יחסית למספר התושבים, מציאות הגורמת לעומס אדיר על בתי המשפט. התובע צריך לחכות לעתים שנים, עד שיוכל להשיג את המגיע לו על פי דין וגם הנתבע עלול לסבול מ"עינוי הדין" הנגרם בגלל העיכוב.
יש לציין כי בזמן האחרון גם בתי המשפט שולחים עקב עומס אדיר את הצדדים - בהסכמתם - אל בתי הדין לממונות
המציעים שרות מהיר. על פי סדרי הדין של "ארץ חמדה- גזית", הדיונים נקבעים תוך זמן קצר ופסק הדין הכתוב והמנומק ניתן לא יאוחר מששה שבועות מתום הדיון האחרון.
* מערכת המשפט בישראל פועלת על פי השיטה האדוורסרית, כיון שכך, תפקידם של עורכי הדין הוא מרכזי. מציאות זו כרוכה בהוצאות מרובות בדרך להשגת הצדק. בתי הדין "ארץ חמדה-גזית" מציעים לציבור שירות בתשלום של עמלות מופחתות וללא תלות בעורכי הדין. בשונה מהנהוג בבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל, על פי שטר הבוררות של "ארץ חמדה-גזית" (שהוכן בהתיעצות עם הגרז"נ גולדברג וההנהלה התורנית) רשאי בית הדין לחייב גם בהוצאות המשפט, דבר המבטיח לצד הצודק תיקון מלא של נזקיו.

אנו מזמינים את הציבור לעיין בפסקי הדין באתר "ארץ חמדה" (לפסקי הדין באתר).

הבה נתפלל כי תיקונים אלה יזרזו את "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה" (שם)
ונזכה בקרוב ל"עֲמֹד כֹּהֵן לְאוּרִים וּלְתֻמִּים" (עזרא ב' סג), שהיו צמודים לחושן המשפט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il