- שבת ומועדים
- שיעורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
פסח
פסח הוא חג של זיכרון ותקווה. זיכרון הוא בעצם המפתח לקיום היהודי ולחיים יהודיים בעלי משמעות. כל הטקסים והמאכלים של פסח, הסדר על כל מנהגיו, נועדו להיות עזרים לזיכרון. אנחנו זוכרים אירועים שהתרחשו לפני יותר מ-3,000 שנה וחוגגים אותם.
במובן הזה, בזיכרון הלאומי הארוך שלו, העם היהודי מיוחד במינו. אנחנו זוכרים שעזבנו את מצרים ביום חמישי בשבוע וניסי הגאולה בים סוף מונצחים בתודעתנו ובתפילות שאנחנו אומרים בכל יום. ההיסטוריה היהודית מאברהם עד היום היא רצף אחד גדול של אירועים חשובים, אנשים מיוחדים, עקשנות והתמדה שלא תתואר. ועם זה, העם היהודי, בתודעתו הקולקטיבית, זוכר הכל ומוודא שהזיכרון יעבור מדור לדור. זה סוד החיוניות של סדר פסח שבו אנחנו חוגגים אירועים שהתרחשו לפני יותר מ-3,000 שנה.
יהודים שאיבדו את הזיכרון שלהם וחיים רק בהווה המשתנה תדיר, חיים תמיד בחרדה ובספקות. הם מתנודדים, נטולי שורשים, ברוחות שמטלטלות את עולמנו מכל עבר. אובדן זיכרון הוא אסון לעם לא פחות ממה שהוא אסון לאדם הפרטי. הורים וילדים נכנעים למחלת השכחה הזאת.
מספרים על פרופסור מפוזר שירד בתחנת האוטובוס שלו, אך היה מבולבל כל כך עד ששכח את הכתובת של ביתו. כשראה ילד ששיחק בכדור על המדרכה, הוא ניגש אליו ושאל "אתה יודע איפה גר הפרופסור הגדול?" הילד הביט בו בפליאה ואמר "אבא, אתה לא מזהה אותי?" בלי זיכרון משמעותי משותף, הדורות לא יוכלו לזהות אלה את אלה.
משום כך סדר פסח והחג כולו חיוניים כל כך ומוסיפים להתקיים בעם היהודי, אפילו בקרב חלקים בעם שאינם מקפידים על מצווה קלה כחמורה. כולם מבינים במעמקי לבם את החשיבות של הזיכרון דורי ושל המסורת. פסח הוא כנראה עזר הזיכרון החזק ביותר שיש ליהדות. עם כל נגיסה במצה הזיכרונות מציפים את התת-מודע, את הנשמה שלנו. זה הלחם של אבותינו. הוא מזכיר לנו לא רק את עבדות מצרים אלא גם את תקופת המקדש, את הגלות מספרד ומצרפת, את יהדות מזרח אירופה הדגולה ואת השואה, את ישראל העתיקה והנוכחית. המצה מספרת לנו על עברנו ועל המסע שעשינו בתולדות האנושות.
דברי הנביא "אתם עדיי" מהדהדים במוחותינו ובלבותינו ובקול פצפוץ המצות שאנחנו לועסים ומעכלים: תראו איפה היינו ועל מה התגברו. זכרו את הדורות שאפשרו לנו להגיע ליום הזה. ראו את פני הילדים והנכדים בשולחן הסדר. איזה מסר נעביר להם? איזו מורשת שנשאיר להם אם לא את העבר ואת הזיכרון?
הצד השני של המטבע בחג הפסח הוא התקווה. הציפייה לעתיד טוב יותר ולא משנה כמה קשה בהווה. היהדות היא דת של תקווה ואופטימיות. אלפי שנים הכריזו היהודים בסדר פסח "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". ההכרזה הבלתי סבירה הזאת התגשמה לנגד עינינו. רק נטולי התקווה יכולים להתכחש לחשיבותה או למסר שהיא נושאת. העולם מלא פסימיסטים מלאי חשיבות עצמית, אך התקווה שנמשכה דורות רבים הוכיחה שהיא מוצדקת במציאות ממש, בפועל.
אנחנו נוסיף לקוות לדברים טובים יותר, לתחיית העצמות היבשות מהחזון הגדול של הנביא יחזקאל, לימים של שלום, ביטחון וחירות אמיתית לכולנו. יש לנו תקוות אדירות לעתידנו ולעתיד האנושות כולה. מעולם לא איבדנו את התקווה שדברים ישתפרו ושהעתיד יהיה טוב יותר.
חג הפסח מחזק את התקוות והציפיות האלה. תהיה זו לשון המעטה לומר שמצבנו היום איננו מושלם, אך חג הפסח מזכיר לנו שאסור להתייאש. התבוננות באתגרי העבר נוסכת בנו ביטחון מחודש ביחס לעתיד. לבנות משפחות, לחנך צעירים וזקנים, לשאוף לשיפור ולפעול להשגתו גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית - כל אלה הלקחים שאנחנו לומדים מחג הפסח. השילוב של זיכרון ותקווה מבטיח לנו שבסופו של דבר נשרוד ואף ננצח.
במובן הזה, בזיכרון הלאומי הארוך שלו, העם היהודי מיוחד במינו. אנחנו זוכרים שעזבנו את מצרים ביום חמישי בשבוע וניסי הגאולה בים סוף מונצחים בתודעתנו ובתפילות שאנחנו אומרים בכל יום. ההיסטוריה היהודית מאברהם עד היום היא רצף אחד גדול של אירועים חשובים, אנשים מיוחדים, עקשנות והתמדה שלא תתואר. ועם זה, העם היהודי, בתודעתו הקולקטיבית, זוכר הכל ומוודא שהזיכרון יעבור מדור לדור. זה סוד החיוניות של סדר פסח שבו אנחנו חוגגים אירועים שהתרחשו לפני יותר מ-3,000 שנה.
יהודים שאיבדו את הזיכרון שלהם וחיים רק בהווה המשתנה תדיר, חיים תמיד בחרדה ובספקות. הם מתנודדים, נטולי שורשים, ברוחות שמטלטלות את עולמנו מכל עבר. אובדן זיכרון הוא אסון לעם לא פחות ממה שהוא אסון לאדם הפרטי. הורים וילדים נכנעים למחלת השכחה הזאת.
מספרים על פרופסור מפוזר שירד בתחנת האוטובוס שלו, אך היה מבולבל כל כך עד ששכח את הכתובת של ביתו. כשראה ילד ששיחק בכדור על המדרכה, הוא ניגש אליו ושאל "אתה יודע איפה גר הפרופסור הגדול?" הילד הביט בו בפליאה ואמר "אבא, אתה לא מזהה אותי?" בלי זיכרון משמעותי משותף, הדורות לא יוכלו לזהות אלה את אלה.
משום כך סדר פסח והחג כולו חיוניים כל כך ומוסיפים להתקיים בעם היהודי, אפילו בקרב חלקים בעם שאינם מקפידים על מצווה קלה כחמורה. כולם מבינים במעמקי לבם את החשיבות של הזיכרון דורי ושל המסורת. פסח הוא כנראה עזר הזיכרון החזק ביותר שיש ליהדות. עם כל נגיסה במצה הזיכרונות מציפים את התת-מודע, את הנשמה שלנו. זה הלחם של אבותינו. הוא מזכיר לנו לא רק את עבדות מצרים אלא גם את תקופת המקדש, את הגלות מספרד ומצרפת, את יהדות מזרח אירופה הדגולה ואת השואה, את ישראל העתיקה והנוכחית. המצה מספרת לנו על עברנו ועל המסע שעשינו בתולדות האנושות.
דברי הנביא "אתם עדיי" מהדהדים במוחותינו ובלבותינו ובקול פצפוץ המצות שאנחנו לועסים ומעכלים: תראו איפה היינו ועל מה התגברו. זכרו את הדורות שאפשרו לנו להגיע ליום הזה. ראו את פני הילדים והנכדים בשולחן הסדר. איזה מסר נעביר להם? איזו מורשת שנשאיר להם אם לא את העבר ואת הזיכרון?
הצד השני של המטבע בחג הפסח הוא התקווה. הציפייה לעתיד טוב יותר ולא משנה כמה קשה בהווה. היהדות היא דת של תקווה ואופטימיות. אלפי שנים הכריזו היהודים בסדר פסח "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". ההכרזה הבלתי סבירה הזאת התגשמה לנגד עינינו. רק נטולי התקווה יכולים להתכחש לחשיבותה או למסר שהיא נושאת. העולם מלא פסימיסטים מלאי חשיבות עצמית, אך התקווה שנמשכה דורות רבים הוכיחה שהיא מוצדקת במציאות ממש, בפועל.
אנחנו נוסיף לקוות לדברים טובים יותר, לתחיית העצמות היבשות מהחזון הגדול של הנביא יחזקאל, לימים של שלום, ביטחון וחירות אמיתית לכולנו. יש לנו תקוות אדירות לעתידנו ולעתיד האנושות כולה. מעולם לא איבדנו את התקווה שדברים ישתפרו ושהעתיד יהיה טוב יותר.
חג הפסח מחזק את התקוות והציפיות האלה. תהיה זו לשון המעטה לומר שמצבנו היום איננו מושלם, אך חג הפסח מזכיר לנו שאסור להתייאש. התבוננות באתגרי העבר נוסכת בנו ביטחון מחודש ביחס לעתיד. לבנות משפחות, לחנך צעירים וזקנים, לשאוף לשיפור ולפעול להשגתו גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית - כל אלה הלקחים שאנחנו לומדים מחג הפסח. השילוב של זיכרון ותקווה מבטיח לנו שבסופו של דבר נשרוד ואף ננצח.
חג החירות
מתוך יום העיון בישיבת בית אל לקראת פסח תשפ"א
הרב ש. יוסף וייצן | א' ניסן התשפ"א
שו"ת בעניני פסח ומגיפת הקורונה - הרב דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו | ניסן תש"פ
פסח
הרב דב בערל וויין | ניסן תש"ע

למה אסור לאכול חמץ בפסח?
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ו
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
להקדים את המאוחר
תשע"ד
פרשת קדושים תשע"ד
תשע"ד
פרשת בהר
אייר תשע"ה
פרשת אחרי מות תשע"ד
תשע"ד
איך ללמוד אמונה?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
ארבע כוסות ושלוש מצות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
החשיבות של לימוד אמונה
למה תמיד יש מחלוקת??
למה ללמוד גמרא?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם מותר להתקלח ביום טוב?
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
הבדלה ומוצאי שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
