- מדורים
- מגד ירחים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל
מתוך מגד ירחים תשרי
שנתיים לעלייתו לגנזי מרומים
הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל
שנתיים לעליתו לגנזי מרומים
מתוך ראיון עם הרב יהושע מגנס
מהליכותיו בקודש והנהגותיו המיוחדות
כשהייתי אצלו בליל הסדר בפעם הראשונה שאל אותי מישהו מה היה מיוחד בליל הסדר אצל הרב. עניתי כשהרב ברך "שהחיינו". אותו אדם שאל: "והרי כולם מברכים?". אמרתי לו: "נכון, אבל ברכת "שהחיינו" של ר' אברום בליל הסדר - זה משהו מיוחד! לא שמעתי אף פעם מישהו מברך כך", הוא היה אדם גדול ומיוחד, ואדם גדול כל מה שהוא עושה זה גדול. ההדרכה שלו היתה לשאוף תמיד לגדלות: על האדם להאמין בעצמו שהוא יכול לגדול.
ולכן הרצון ללמוד היה תנאי לקבל תלמיד לישיבה. העיקר הוא הרצון להיות תלמיד חכם גדול. תפקיד הישיבה הוא לגדל תלמידי חכמים. ישיבה אינה מקום לגידול רבנים דווקא, כל אדם יכול לעסוק במה שמתאים לאישיותו ובכל המקצועות מראשי ממשלה, שרים, עורכי דין, פועלים וכו'. אולם תמיד הדגיש שכולם צריכים להיות תלמידי חכמים, זהו הבסיס והיסוד של כל יהודי.
הכנת השיעור הכללי
הכנת השיעור הכללי של הרב היה מדהים ממש מפחיד, הוא היה שרוי כולו במתח. פעם אמר בבדיחות שעכשיו, כשהוא כבר מעביר שיעורים במשך חמישים שנה, אין לו ממה להיות במתח, כי אפשר לקחת אותו שיעור ורק לשנות קצת את הסוף. ואף על פי כן כל יום שלישי היה נכנס למתח לקראת השיעור. כשעסק בלימוד מתוך ספר לא היה שם לב כלל למה שהיה קורה מסביבו, הייתי נהנה להיכנס לביתו ולעמוד על ידו כמה דקות מבלי שהרב ישים לב אלי, עד שאחרי זמן מה היה מרים אתת עיניו, ושואל: "מתי הגעת? לא שמתי לב אליך כלל!". אף פעם לא גמר ללמוד. תמיד היה יכול לומר עוד סברא, עוד חידוש, על אותו דבר היה אומר חמש שש סברות! ממש מיצוי השכל האנושי בענין זה. לכן גם לא הרבה לכתוב, כי עד שאמר סברא אחת - כבר התחיל סברא נוספת.
שנתיים לעליתו לגנזי מרומים
מתוך ראיון עם הרב יהושע מגנס
מהליכותיו בקודש והנהגותיו המיוחדות
כשהייתי אצלו בליל הסדר בפעם הראשונה שאל אותי מישהו מה היה מיוחד בליל הסדר אצל הרב. עניתי כשהרב ברך "שהחיינו". אותו אדם שאל: "והרי כולם מברכים?". אמרתי לו: "נכון, אבל ברכת "שהחיינו" של ר' אברום בליל הסדר - זה משהו מיוחד! לא שמעתי אף פעם מישהו מברך כך", הוא היה אדם גדול ומיוחד, ואדם גדול כל מה שהוא עושה זה גדול. ההדרכה שלו היתה לשאוף תמיד לגדלות: על האדם להאמין בעצמו שהוא יכול לגדול.
ולכן הרצון ללמוד היה תנאי לקבל תלמיד לישיבה. העיקר הוא הרצון להיות תלמיד חכם גדול. תפקיד הישיבה הוא לגדל תלמידי חכמים. ישיבה אינה מקום לגידול רבנים דווקא, כל אדם יכול לעסוק במה שמתאים לאישיותו ובכל המקצועות מראשי ממשלה, שרים, עורכי דין, פועלים וכו'. אולם תמיד הדגיש שכולם צריכים להיות תלמידי חכמים, זהו הבסיס והיסוד של כל יהודי.
הכנת השיעור הכללי
הכנת השיעור הכללי של הרב היה מדהים ממש מפחיד, הוא היה שרוי כולו במתח. פעם אמר בבדיחות שעכשיו, כשהוא כבר מעביר שיעורים במשך חמישים שנה, אין לו ממה להיות במתח, כי אפשר לקחת אותו שיעור ורק לשנות קצת את הסוף. ואף על פי כן כל יום שלישי היה נכנס למתח לקראת השיעור. כשעסק בלימוד מתוך ספר לא היה שם לב כלל למה שהיה קורה מסביבו, הייתי נהנה להיכנס לביתו ולעמוד על ידו כמה דקות מבלי שהרב ישים לב אלי, עד שאחרי זמן מה היה מרים אתת עיניו, ושואל: "מתי הגעת? לא שמתי לב אליך כלל!". אף פעם לא גמר ללמוד. תמיד היה יכול לומר עוד סברא, עוד חידוש, על אותו דבר היה אומר חמש שש סברות! ממש מיצוי השכל האנושי בענין זה. לכן גם לא הרבה לכתוב, כי עד שאמר סברא אחת - כבר התחיל סברא נוספת.

מגד ירחים סיוון תשע"ח
גליון 227
רבנים שונים | סיוון תשע"ח

חג האוּרים או חג האורוֹת?
מתוך מגד ירחים, בהוצאת "בית הרב"
הרב יוחאי רודיק | כסלו תש"ע

מגד לחודש אייר תש"ע
בהוצאת "בית הרב" גליון מס' 127
רבנים שונים | אייר תש"ע

ה'טנא' של העשירים ושל העניים
הרב מאיר גרוס | אלול תשע"ז

הרב יהושע מגנס
ר"מ בישיבת "מרכז הרב".

"כאשר מת אהרן אחיך - מיתה שנתאוית לה..."

אברהם זקן ויושב בישיבה
תשרי תש"ע
משמעות בסדר הברכות
י"ח תמוז תש"ע

קדושת ישראל בסדר המועדים
תשרי תשס"ז
סוכת עראי דיגיטלית
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
איך נהנים כשעובדים קשה?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
למה ללמוד גמרא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
נס חנוכה בעולם שכלי ?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
הדלקת נרות שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א

רעיונות לפרשת בא
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז - תשס"ב

חידות לפרשת בא
הרב זאב וייטמן | התשד"מ
מה עושה פרשת פדיון חמורים בתפילין
הרב מאיר גולדויכט | ד שבט תשפ"ג
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
איך מחזקים את קיום המצוות?
עין איה שבת א' פרק שני פסקה ט"ז - י"ז
הרב משה גנץ | ג' שבט תשפ"ג
