- שונות
דתיים בצבא
קיבלנו מכתב מתלמיד בישיבת ההסדר "כרם ביבנה", הנמצא עתה בעת שירותו הצבאי. הוא כותב, שהוא נשאל על-ידי אדם חרדי, שאינו משרת בצבא: איך אתה יכול לשרת בצבא, כאשר המפקדים נותנים פקודות בלא שהשולחן-ערוך פתוח לפניהם ובעיות דתיות לא מעניינות אותם? לדוגמא: מתחילים לצאת לפעולה שעות מספר לפני כניסת השבת, והמפקדים טוענים שהפעולה "מבצעית" וחייבת להתבצע, כיצד החייל הפשוט יודע, שזה אכן הכרחי ונכון מבחינת ההלכה? ואולי ההוראה לצאת בשבת נובעת משיקולים אחרים, ולא רק משיקולים מבצעיים-ביטחוניים טהורים? הרי קיימת אפשרות שהפקודה לחלל שבת, אינה באה מסיבות של פיקוח-נפש, ובאופן זה אסור לחלל את השבת? איך אפשר לסמוך על שיקולי המפקדים, כאשר הלכות שבת אינן הבסיס לשיקוליהם? וממשיך הכותב: יודע אני, שכבר נשברו קולמוסים על שאלה זו, אך בכל אופן אבקש להתייחס לשאלה. אלו דבריו של עדי מישיבת כרם-ביבנה.
אכן, יש כאן בעיה אמיתית, אולם מהו הפתרון? שאף אדם דתי לא ילך לצבא, והחילוניים לבדם ישמרו על עם ישראל, על ארץ-ישראל, על הדתיים, ועל בני הישיבות? ברור שפתרון כזה לא מתקבל על הדעת. מן הסתם, אין צורך בהסבר לכך. נותרה רק דרך אחת לפתור את הבעיה, והיא שכל המפקדים בצבא יהיו אנשים דתיים, יהודים ששמירת שבת יקרה להם. פתרון זה, נראה דוקא טוב ומוצלח, וכי יש לאמצו. יש לוודא שבכל דרגי הפיקוד בצבא יהיו אנשים דתיים, ואז אף דתי לא יצטרך לחשוש, שמא הוא נאלץ לחלל שבת שלא לצורך פיקוח-נפש.
ובינתיים, כיון שאי-אפשר שחיילים דתיים לא ישרתו בצבא, ומאידך, לא כל המפקדים דתיים, המצב הוא שדוקא ביחידות ההסדר, הבעיה כמעט שאינה קיימת, שכן שם, המפקדים שוקלים היטב כל הוראה, ואינם נותנים פקודות, שאחר-כך עלולות להתברר כלא הכרחיות, והן הביאו לחילול שבת שלא לצורך, כי פקודות כאלה הרי אסורות לפי פקודות מטכ"ל. ולגבי שאר החיילים הדתיים בצבא, כאשר הם מקבלים פקודה מבצעית בשבת, הדין הוא, שאם יש ספק שמא זה פיקוח-נפש, מצוה לקיים את הפקודה, כי גם ספק פיקוח-נפש דוחה שבת. ואולם, אם הם קיבלו פקודה, אשר ברור להם, שאין בה פיקוח-נפש, אסור להם לחלל את השבת. לדוגמא, אם קיבלו פקודה לצחצח נעליים בשבת, לפני יציאה לאבטחה של צירים או יישובים, כמובן אסור לחלל את השבת בצחצוח נעליים, שאין בזה פיקוח-נפש, אבל כל פקודה שיש בה משום פיקוח-נפש, או ספק פיקוח-נפש, מצוה למלאה כדין תורה, שספק פיקוח-נפש דוחה שבת. וככל שירבו דתיים ובני ישיבות בצבא, כך תלך הבעיה ותיפתר.
אכן, יש כאן בעיה אמיתית, אולם מהו הפתרון? שאף אדם דתי לא ילך לצבא, והחילוניים לבדם ישמרו על עם ישראל, על ארץ-ישראל, על הדתיים, ועל בני הישיבות? ברור שפתרון כזה לא מתקבל על הדעת. מן הסתם, אין צורך בהסבר לכך. נותרה רק דרך אחת לפתור את הבעיה, והיא שכל המפקדים בצבא יהיו אנשים דתיים, יהודים ששמירת שבת יקרה להם. פתרון זה, נראה דוקא טוב ומוצלח, וכי יש לאמצו. יש לוודא שבכל דרגי הפיקוד בצבא יהיו אנשים דתיים, ואז אף דתי לא יצטרך לחשוש, שמא הוא נאלץ לחלל שבת שלא לצורך פיקוח-נפש.
ובינתיים, כיון שאי-אפשר שחיילים דתיים לא ישרתו בצבא, ומאידך, לא כל המפקדים דתיים, המצב הוא שדוקא ביחידות ההסדר, הבעיה כמעט שאינה קיימת, שכן שם, המפקדים שוקלים היטב כל הוראה, ואינם נותנים פקודות, שאחר-כך עלולות להתברר כלא הכרחיות, והן הביאו לחילול שבת שלא לצורך, כי פקודות כאלה הרי אסורות לפי פקודות מטכ"ל. ולגבי שאר החיילים הדתיים בצבא, כאשר הם מקבלים פקודה מבצעית בשבת, הדין הוא, שאם יש ספק שמא זה פיקוח-נפש, מצוה לקיים את הפקודה, כי גם ספק פיקוח-נפש דוחה שבת. ואולם, אם הם קיבלו פקודה, אשר ברור להם, שאין בה פיקוח-נפש, אסור להם לחלל את השבת. לדוגמא, אם קיבלו פקודה לצחצח נעליים בשבת, לפני יציאה לאבטחה של צירים או יישובים, כמובן אסור לחלל את השבת בצחצוח נעליים, שאין בזה פיקוח-נפש, אבל כל פקודה שיש בה משום פיקוח-נפש, או ספק פיקוח-נפש, מצוה למלאה כדין תורה, שספק פיקוח-נפש דוחה שבת. וככל שירבו דתיים ובני ישיבות בצבא, כך תלך הבעיה ותיפתר.
הווי מתלמידיו של אהרן
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה בסיון ה'תשנ"ו
עשה לך רב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט בניסן ה'תשנ"ו
האלימות בקרב בני הנוער
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו בשבט ה'תשנ"ד
היחס לעוזבי התורה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו תשס"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך ללמוד גמרא?
הלכות שטיפת כלים בשבת
שבועות מעין עולם הבא!
האם מותר לפנות למקובלים?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
מה המשמעות הנחת תפילין?
הדלקה וכיבוי ביום טוב
בדיקת פירות ט''ו בשבט
ארבע כוסות ושלוש מצות
הלכות יום כיפורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג
אין קטיגור נעשה סנגור
הרב יצחק בן יוסף | תשרי תשפ"ד
