בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • חיי שרה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

המעבר

undefined

הרב דב בערל וויין

חשוון תש"ע
2 דק' קריאה
מוות איננו רק אסון לאנשים המושפעים ממנו באופן אישי. הוא גם מעורר בעיות של ירושה וארגון מחדש של המשפחה, החברה או המוסד.
אברהם ושרה, מייסדי העם היהודי, עוברים מן העולם בפרשת השבוע. את מקומם תופסים יצחק ורבקה, ולמעשה, רוב הפרשה מספרת את סיפור הנישואים של יצחק לרבקה והבית החדש שהם מקימים יחד. יצחק ורבקה שונים מאד באישיותם, באופיים ובמעשיהם, מאברהם ושרה. בעוד שאברהם ושרה הקדישו את חייהם לעשות נפשות ולפעול להפצת רעיון המונותיאיזם בחברה שסביבם, יצחק ורבקה נוקטים גישה שמרנית יותר ומשקיעים את מרצם בביסוס מה שכבר הושג ובבניית אומת משפחה, ולא בגיוס עוד אנשים מבחוץ לרעיון המונותיאיסטי.
כפי שנראה בפרשת השבוע הבא, המאבק של יצחק ורבקה הוא מאבק משפחתי פנימי שמתרכז בשאלה איך לגדל את עשיו ויצחק ולהבטיח את רציפות הרעיונות והאמונות של אברהם ושרה באמצעות צאצאיהם הביולוגיים.
בסופו של דבר, רק יעקב ממשיך את מורשתם של אברהם ושרה ובו מתקיימת הברכה שהאל הבטיח שתתקיים בצאצאיהם. המאמץ העולמי שהעסיק את אברהם ושרה הופך למאמץ בתוך משפחתם של אברהם ושרה. ברור להם מאוד שהעם היהודי צריך להשקיע את עיקר מאמציו בחיזוק עצמי ואז להשפיע על העולם כולו באמצעות אוסמוזה, כביכול. התקופה של אברהם ושרה חלפה, והתקופה החדשה מצריכה תגובות שונות לאתגרים של המשפחה שנועדה להיות אור לאנושות כולה.
יש אנשים בעולם היהודי שמחויבים ל"תיקון העולם" על חשבון החיים היהודיים המסורתיים וחוקי התורה. עם זאת, האמת הפשוטה היא שכדי שנצליח להשפיע על החברה הכללית לטובה, צריך עם יהודי חזק ומחויב.
בשיר השירים מזהיר שלמה המלך: "שמוני נוטרה את הכרמים, כרמי שלי לא נטרתי." הניסיונות להשמיד ולהשמיץ את העם היהודי או את מדינת ישראל, חלילה, כדי לקדם רעיונות הומניסטיים אוניברסאליים, צדקניים הם פרי השקפה שטומנת בחובה הרס עצמי לתכליתה של היהדות. בלי יהודים אין יהדות, ובלי יהדות אין לעולם מצפון מוסרי אמיתי. לפיכך נראה לי ברור מאליו שהחובה הראשונה של היהודים היום היא לחזק את חיי המשפחה היהודית ולתמוך בחינוך יהודי תורני ובמדינת ישראל. אנחנו עדיין בדורם של יצחק ורבקה, ולכן חובה עלינו לטפח את המשאבים שלנו ולבנות את עצמנו תחילה. עוד לא השלמנו את מספרי האנשים שאיבדנו בשואה לפני 70 שנה! יש צורך בעם יהודי חזק וגדול כדי שנוכל לחזור לעידן של אברהם ושרה. המשימה של ביסוס החיים היהודיים כפי שהם מיוצגים בחייהם של יצחק ורבקה צריכה להיות סימן ההיכר גם של הדור שלנו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il