בית המדרש

  • שונות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

תורה ודמוקרטיה

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ד בניסן ה'תשנ"ה
2 דק' קריאה
התפיסה הדמוקרטית הולכת ומקצינה בישראל, ובעיקר אצל אנשי השמאל, והפערים בין השקפת התורה לבין התפיסה הדמוקרטית הקיצונית הולכים ומתרחבים. הדבר מעורר דאגה רבה בלב אותם המבקשים לשמור על אחדות האומה. הכיצד תישמר האחדות לנוכח הפערים המתרחבים הללו? בעיני נושאי דגל הדמוקרטיה בלבוש הקיצוני העכשוויסטי, מי שמדבר על סגולת ישראל ומי שעוסק בברור השקפת התורה, על ההבדל בין ישראל לעמים, הוא גזעני. ומי שיכתוב מאמר על סגולת ישראל ויפיץ אותו ברבים, הוא עלול להיות מואשם בהטפה לגזענות. ומה יעשה כל יהודי שומר מצוות שאומר בכל יום בברכת התורה "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו", ובמוצאי-שבת הוא מבדיל על היין ואומר "המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך בין ישראל לעמים"? הן כל התורה כולה בנויה על היסוד העיקרי הזה שעם ישראל הוא עם סגולה, ולכן ניתנה לו התורה ולא לעם אחר!?
מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, התבלט באהבת ישראל ונלחם לאחדותם, נלחם להדגיש את המשותף, המאחד, בעם ישראל, והוא היסוד הסגולתי העצמי, שהוא עמוק ועיקרי יותר מההנהגה המעשית בפועל. הפערים בהשקפה ובהתנהגות הם חולפים ועוברים, אבל הסגולה העצמית הישראלית היהודית היא בלתי משתנית. על בסיס הסגולה הטבעית העמוקה המוחלטת האלקית, העמיד הרב קוק את אחדות האומה. ישראל שחטא ישראל הוא, ו"בין כך ובין כך קרואים בנים" לד' אלקיהם, גם אם אינם נוהגים מנהג בנים, אלא חס-ושלום אפילו עובדים עבודה-זרה, בכל זאת קרויין בנים, כדברי רבי מאיר בקידושין דף לו, שהלכה כמותו, כפי שכתב הרשב"א בתשובותיו (ח"א סי' קצד, רמב). וכל זה מפני שיש בהם נשמה אלקית סגולתית שבסופו של דבר תתגבר על כל המשברים. ועל יסוד זה, יסוד הסגולה, העמיד הרב קוק את אהבת ישראל ואחדותם, יסוד שהיה בכוחו לשמור על האחדות למרות כל המשברים, למרות כל הפערים בהשקפות ובמעשים.
והנה כעת, היסוד הבסיסי הזה מתערער. ולא עוד, אלא הוא נעשה לשורש המחלוקת. הדמוקרטיה סובלת כביכול מִגוון דעות. לכאורה הסובלנות לדעות אחרות שונות, היא יסוד קיומה, אבל היא גם לוחמת בשצף קצף בהשקפה המבדילה הבדל עצמותי בין עם לעם. והתורה, להיפך, זהו יסודה! - ההכרה של "אתה בחרתנו מכל העמים" וקבלת התורה - הוא התנאי היסודי, "אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון"; "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו".
ואני שואל את עצמי, האם כדאי להעלות את הנושא הזה, לדבר על סגולת ישראל, או אולי מוטב להמנע מלדבר עליו ולא להבליט את הבעיות ואת הפערים? אך האם אפשר שלא לדבר על סגולת ישראל? הרי יסוד האמונה, - "אנכי ד' אלקיך" - בנוי על בחירת ישראל!? לא נאמר 'אנכי ד' אלקיך שבראתי אותך', 'שבראתי את שמים וארץ', כי זה משותף לכל האדם, אלא נאמר "אשר הוצאתיך מארץ מצרים". יסוד האמונה הוא הבחירה שד' בחר בעם ישראל להיות לו לעם והוא יהיה לו לאלקים, שהוציאנו גוי מקרב גוי באותות ובמופתים!?
אכן הפער בין הדמוקרטיה המוקצנת, העכשוויסטית, לבין התורה גדול ומדאיג את כל שואפי אחדות העם. אבל נחמתנו היא, כי הסגולה הפנימית תנצח גם את הגל החולף הזה, שיחלוף כמו כל הגלים שהיו לפניו, ונצח ישראל לא ישקר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il