בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • חיוב ההודאה על נס
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקןט

דגל המדינה

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ב באייר ה'תשנ"ה
2 דק' קריאה
בזמן האחרון אנו עדים לתופעה מצערת: כמה בעלי מכוניות שתלו על מכוניותיהם את דגלי המדינה לכבוד יום העצמאות וחנו בשכונות חרדיות מצאו את דגליהם שבורים וקרועים. נערים חרדיים שברו את הדגלים מפני שהם מתנגדים למדינה. בעיניהם דגל המדינה מסמל את הדרך הקלוקלת של המדינה מבחינה רוחנית. זהו לדעתם סמל הכפירה והשחיתות המוסרית, ועל-כן הם קורעים אותו בחמת זעם.
ומה מסמל דגל המדינה בעיני אויבינו, אויבי ישראל הנלחמים במדינה ורוצים להשמידה? אצלם דגל מדינת-ישראל מסמל את השאיפה של עם ישראל לשוב לארץ-ישראל, לירושלים, להר-הבית, לסלק משם את המסגדים, לבנות בהר-הבית את בית-המקדש, לקבץ את כל עם ישראל לארץ-ישראל וליישב את עם ישראל בכל רחבי ארץ-ישראל. זו המשמעות של המדינה בעיני אויבינו הסובבים אותנו בארצות השכנות ובתוך ארצנו, וזה מה שמסמל הדגל בעיניהם. הם רואים בדגל שלנו דגל של שאיפה לחזור לעיר חברון ת"ו, לשוב ליריחו, לשכם, לכל מרחבי יהודה ושומרון ועבר הירדן, ועל-כן הם מוכנים לקרוע את הדגל בחמת זעם.
הם רואים בדגל ישראל ביטוי לשאיפה של עם ישראל להמשיך בדרכו המיוחדת ובאמונתו; הם רואים בהנפת הדגל הכרזה של עם ישראל שהוא חי ורוצה למלא את כל השאיפות הרוחניות שלו; הם חושבים שהדברים באים על חשבונם, וכיון שזה מנוגד לשאיפותיהם, - בכל הזדמנות שנופלת לידיהם הם מבזים, מקלקלים, שוברים ושורפים את דגל מדינתנו.
השמאל הקיצוני שלנו, מצד שני, כבר אינו מתגאה כל-כך בדגל ישראל. בעיניו הדגל הזה יהודי מדי, לאומני וגזעני. אם כן, מה באמת מסמל הדגל של מדינת-ישראל? אני חושב שהערבים, ולהבדיל השמאל שלנו, צודקים. הדגל של מדינת-ישראל מסמל את עם ישראל החוזר לארצו ולתורתו, המתקבץ מכל הארצות למולדתו השלמה, לבנות כאן את חייו השלמים כימים מקדם, להיות אור לגויים ולתקן עולם במלכות שדי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il