בית המדרש

  • ארץ ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

שאלת פינוי מחנות צה"ל על-פי ההלכה

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

י"ב בתמוז ה'תשנ"ה
2 דק' קריאה
לאחר פסק-ההלכה של רבני יש"ע והציונות הדתית, על איסור לפנות יישובים ומחנות צה"ל ביו"ש, על-מנת למוסרם לנוכרים, שהתקבל בכנס רבנים בביתו של מרן הרב הגאון ר' אברהם שפירא שליט"א ביום ח' בתמוז ה'תשנ"ה.


בפני רבני ישראל עומדת לדיון שאלה כאובה: האם על-פי ההלכה יש לסרב לפקודה לפנות מחנה הנמצא ביהודה ושומרון?
מאז קום המדינה נמנעה הנהגת המדינה מכל הוראה המנוגדת לתורה ולהלכה. יש אמנם חוקים שאינם לפי ההלכה, אבל אין חוק שמחייב אדם הרוצה לשמור על ההלכה להפר אותה. ובמיוחד בצה"ל, על-מנת לשמור על אחדות העם, מעולם לא ניתנה הוראה כללית מטכ"לית הנוגדת את ההלכה. אדרבא, ההנחיה וההוראות הן שאין לתת לחייל פקודה המנוגדת להלכה. אמנם פה ושם יש חריגות של מפקדים בשטח, שנותנים פקודות מנוגדות להלכה, אבל הם עושים זאת בניגוד להוראות ובניגוד לקו הכללי של הצבא.
אולם, הממשלה הנמצאת עכשיו בשלטון, עושה מעשים מנוגדים בעליל לתורה ולהלכה. ההסכם שהממשלה חתמה עם המחבלים מנוגד להלכה משתי בחינות: א) אסור למסור חלק מארץ-ישראל לרשות גויים. וכל-שכן לשונאים הרוצים להשמידנו. ב) מצד האיסור "לא תעמֹד על דם רעך" (ויקרא יט ; טז). נסיגת צה"ל מערים וממחנות ביהודה ושומרון מסכנת את היהודים היושבים ביהודה ושומרון, ואת היושבים בסמוך לערים אלו, לאורך הקו הירוק, וקיים איסור תורה לא לעמוד מנגד כאשר אדם נמצא בסכנה, וכל-שכן שאסור להכניס אותו לסכנה.
הנחה זו, שיציאת צה"ל מהערים ומהמחנות ביהודה ושומרון מהווה סכנה, מוסכמת היא על מומחים צבאיים, ואף באה לידי ביטוי גם בדבריהם של קציני הצבא הנמצאים בשטח. הם מודים שכל פינוי של מוצב וכל פינוי של מחנה מגדיל את הסכנה, והם אף מתריעים על כך, אלא שהם טוענים שלא מתחשבים בשיקול-דעתם והדרג הפוליטי מנחית עליהם הוראות בניגוד לדעתם. הווי אומר, שאכן פינוי צה"ל מיהודה ושומרון, ממחנות, ממוצבים וממקומות אחרים, הוא מנוגד להלכה מהסיבות האמורות: איסור למסור שטח בארץ-ישראל לשלטון זר, ואיסור של "לא תעמוד על דם רעך".
רבני ישראל היושבים על המדוכה יודעים היטב את המשמעות של פסיקת הלכה המורה לסרב פקודה, שהרי אין כל ספק שיש מאות רבות ואולי אפילו אלפים, של חיילים וקצינים בדרגות שונות, שפסק הלכה של תורה הוא שקובע אצלם, כך שהם ישמעו לדעת הרבנים. רבני ישראל אינם יכולים להתחמק מלהכריע בהלכה זו, כי הרבה חיילים והרבה קצינים שואלים מה צריך לעשות על-פי התורה. כבר נקבעה ההלכה שאסור לפנות יישובים ואסור לחייל למלא פקודה לפנות יישובים, ועליו לסרב למלא אותה. שאלת פינוי היישובים היא ברגע זה לא רלוונטית, אבל שאלת פינוי מחנות צה"ל היא שעומדת עכשיו על המדוכה.
אי-אפשר לסלוח לממשלה שהעמידה את הציבור במצב כה מורכב ומסובך. הוראותיה ודרכה מנוגדות בעליל לתורה ולהלכה, דבר שכל ממשלות ישראל בעבר נמנעו ממנו. נתפלל לד' שיאיר עיני הרבנים לברר את השאלה ולהכריע בה, ולכוון לאמיתה של תורה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il