- ארץ ישראל
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
הנהגה יהודית?
דמותה של המדינה כמדינה יהודית נמצאת על כף המאזניים. הדבר היסודי ביותר, העיקרי ביותר, השורשי ביותר, הוא האם הנהגת המדינה תהיה בידי העם היהודי, או חס-ושלום תישמט ממנו. האם הרוב היהודי הוא שינהיג את המדינה, או מיעוט יהודי ישלוט על הרוב היהודי בעזרת נכרים. שאלה מרכזית זו, שיש לה השלכות להרבה נושאים גדולים וחשובים, היא שורש הכל; האם המדינה שלנו תחזור לעצמה, תחזור להיות מדינה שמונהגת על-ידי הרוב היהודי, והרוב היהודי הוא שיחליט מה טוב ליהודים ומה לא טוב ליהודים, או שמא מיעוט יהודי יכפה את דעתו על הרוב בעזרת נכרים, ומיעוט יהודי יחליט בשאלות שנוגעות לעצם קיומו של העם היהודי?
דרכי הפתרון לבעיית הסכסוך בין היהודים לערבים לא יכולות להיקבע על-ידי מיעוט אלא על-ידי רוב. ויותר מזה, בשאלת מפתח זו, שקובעת את גורלה של המדינה לשלום או למלחמה, דרושה הסכמה רחבה של רוב גדול ומוחלט, ולא שמיעוט יחליט בשאלה כבדת-משקל כזו.
גם שאלת דמותה של המדינה, האם היא תהיה מדינה יהודית בעלת צביון יהודי, או מדינה של אזרחיה שאין לה צביון יהודי מיוחד, נגזרת מהשאלה הראשונה. כי בעצם הקמת ממשלה כזו, שבה מיעוט יהודי מסתמך על נכרים, יש ביטול ההכרה שהמדינה שלנו היא מדינה יהודית, היא מדינה של העם היהודי, זה ייעודה וזה עניינה. אמנם יש בה מקצת נכרים, אבל היא מדינה של העם היהודי, והקמת ממשלת-מיעוט מבטלת הכרה בסיסית זו.
על-כן, מי שתומך באלו שמוכנים להקים ממשלת-מיעוט, תומך בעצם בביטול הזהות היהודית של המדינה, עם כל המשתמע מכך, ומי שאינו מביע דעה בשאלת מפתח זו, הורס את הזהות היהודית של המדינה ב"שב ואל תעשה", כי בזה הוא מאפשר לנכרים שבמדינה לקבוע את דמותה של המדינה. ואם מדובר ברוב שאינו מביע דעה בשאלה זו, רובצת עליו אחריות כבדה והוא יצטרך לתת את הדין על כך. ומשורש זה ההשלכות לכל קיום התורה במדינה, לדמות הרחוב היהודי, לדמות התקשורת הממלכתית, לחוקי הכנסת הנוגעים בשאלות דתיות. על-כן מי שדמותה של המדינה יקרה לו, ומי שרוצה שלמדינה יהיה צביון יהודי, שהמדינה תהיה מדינה יהודית, חובה עליו להצביע נגד המהרסים, ולהחזיר את ההנהגה במדינה לידי הרוב היהודי, להצביע בעד הנאמנים לתורה, לארץ-ישראל ולעם ישראל.
דרכי הפתרון לבעיית הסכסוך בין היהודים לערבים לא יכולות להיקבע על-ידי מיעוט אלא על-ידי רוב. ויותר מזה, בשאלת מפתח זו, שקובעת את גורלה של המדינה לשלום או למלחמה, דרושה הסכמה רחבה של רוב גדול ומוחלט, ולא שמיעוט יחליט בשאלה כבדת-משקל כזו.
גם שאלת דמותה של המדינה, האם היא תהיה מדינה יהודית בעלת צביון יהודי, או מדינה של אזרחיה שאין לה צביון יהודי מיוחד, נגזרת מהשאלה הראשונה. כי בעצם הקמת ממשלה כזו, שבה מיעוט יהודי מסתמך על נכרים, יש ביטול ההכרה שהמדינה שלנו היא מדינה יהודית, היא מדינה של העם היהודי, זה ייעודה וזה עניינה. אמנם יש בה מקצת נכרים, אבל היא מדינה של העם היהודי, והקמת ממשלת-מיעוט מבטלת הכרה בסיסית זו.
על-כן, מי שתומך באלו שמוכנים להקים ממשלת-מיעוט, תומך בעצם בביטול הזהות היהודית של המדינה, עם כל המשתמע מכך, ומי שאינו מביע דעה בשאלת מפתח זו, הורס את הזהות היהודית של המדינה ב"שב ואל תעשה", כי בזה הוא מאפשר לנכרים שבמדינה לקבוע את דמותה של המדינה. ואם מדובר ברוב שאינו מביע דעה בשאלה זו, רובצת עליו אחריות כבדה והוא יצטרך לתת את הדין על כך. ומשורש זה ההשלכות לכל קיום התורה במדינה, לדמות הרחוב היהודי, לדמות התקשורת הממלכתית, לחוקי הכנסת הנוגעים בשאלות דתיות. על-כן מי שדמותה של המדינה יקרה לו, ומי שרוצה שלמדינה יהיה צביון יהודי, שהמדינה תהיה מדינה יהודית, חובה עליו להצביע נגד המהרסים, ולהחזיר את ההנהגה במדינה לידי הרוב היהודי, להצביע בעד הנאמנים לתורה, לארץ-ישראל ולעם ישראל.
מצוה לבטל הסכם שכזה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו באייר ה'תשנ"ד
להמשיך לחנך לשלמות הארץ
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח בכסלו ה'תשנ"ו
המשבר ברעיון הציוני
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ז בשבט ה'תשנ"ג
תורת ארץ-ישראל ותורת חוץ-לארץ
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' באייר ה'תשנ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
למה ללמוד גמרא?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה תמיד יש מחלוקת?
מה מחבר שמיים וארץ?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
האם מותר לפנות למקובלים?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?