- פרשת שבוע ותנ"ך
- וישב
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
ורד מעינה בת יהודית עדנה
ביקש יעקב לישב בשלווה
יעקב אבינו מבקש לבלות את שארית ימיו בשקט ובשלווה, ליהנות מהנכדים שלו ולעסוק בהתפתחותו הרוחנית האישית. זה בעצם מה שכולנו מאחלים לעצמנו לעת זקנה, כשאנחנו מרגישים שהקרבות הגדולים של החיים כבר מאחורינו.
עם זאת, רש"י מציין, על סמך המדרש, שהקב"ה איננו מרוצה מתוכניתו זו של יעקב. הדרמה הגדולה עם יוסף ואחיו עדיין ממתינה לו. אפשר לראות זאת כניסיון הגדול ביותר בחייו של יעקב. לבן, עשיו, שכם וכל השאר - כולם אויבים מבחוץ, ויעקב מתחשל לקראת המאבק איתם, שכן זו דרכו של עולם - בוודאי של העולם היהודי.
אך פרשת יוסף ואחיו היא ניסיון של יריבות וסכסוכים פנימיים, מצב שמאיים להרוס בסוף חייו של יעקב את כל מה שהוא השיג בחייו. יעקב חש שמגיע לו לנוח על זרי הדפנה ולהתענג על הישגיו. הוא הצליח להתגבר כך או אחרת על כל התחבולות וההתקפות של אויביו מבחוץ, וכעת הוא מצפה רק לשקט ושלווה. מסיבה זו יעקב איננו מוכן למאבק הפנימי בתוך משפחתו האהובה, שבמילותיו של רש"י ושל המדרש "קפץ עליו". השאיפה שלו לשלום ולשלווה שחמקו ממנו כל חייו היא זו שמביאה למפלתו, מפני שהוא לא בוחר לראות את היריבויות את הקנאה שנרקמת בתוך ביתו ומשפחתו.
משאלות לב ואשליות בדבר מה שאנחנו רוצים שיהיה לעתים קרובות מסנוורות אותנו מראות את המציאות נכוחה, ואז אנחנו מופתעים מאירועים שהיינו יכולים לצפות מראש לולא שקענו כל כך במשאלות ובאשליות שלנו.
אני חושב שלזה המדרש ורש"י נתכוונו כשציטטו את הקב"ה שאומר, כביכול, שצדיקים לא צריכים לצפות למנוחה בעולם הזה. התלמוד אפילו מרחיק לכת ואומר שאפילו בעולם הבא צדיקים לא יזכו למנוחה מפני שהם מצווים ללכת "מחיל אל חיל".
כולנו זקוקים לעתים למנוחה ולשלווה כדי לאגור כוחות גופניים ונפשיים כדי שנוכל להתמודד עם הקשיים והתהפוכות של החיים. היהדות לא מכירה במושג "פרישה", כפי שהוא מנוסח בעגה המודרנית. היא מתחשבת אמנם בשינויים בנסיבות, בעיסוקים ובתחומי עניין, אך "אדם לעמל יולד". אדם צריך תמיד לעסוק בדברים יצרניים: בלימוד תורה, במעשים טובים, בחינוך עצמי ועוד, עד אחרון ימיו. אדם צריך להיות תמיד ערני לבעיות שיש בחיים ולראות אותן נכוחה, בין אם הן באות מבחוץ או צומחות מבפנים, בתוך ביתו, כדי לוודא שמה שהשיג בשנותיו המוקדמות בחיים לא יאבד לו בסוף ימיו בגלל אשליות או משאלות לב. זה נכון כשמדובר ביחיד וגם כשמדובר באומה. כולנו רוצים שלום ושלווה, אך רק הכרת המציאות וערנות יימנעו שגיאות ובעיות לא הכרחיות.
עם זאת, רש"י מציין, על סמך המדרש, שהקב"ה איננו מרוצה מתוכניתו זו של יעקב. הדרמה הגדולה עם יוסף ואחיו עדיין ממתינה לו. אפשר לראות זאת כניסיון הגדול ביותר בחייו של יעקב. לבן, עשיו, שכם וכל השאר - כולם אויבים מבחוץ, ויעקב מתחשל לקראת המאבק איתם, שכן זו דרכו של עולם - בוודאי של העולם היהודי.
אך פרשת יוסף ואחיו היא ניסיון של יריבות וסכסוכים פנימיים, מצב שמאיים להרוס בסוף חייו של יעקב את כל מה שהוא השיג בחייו. יעקב חש שמגיע לו לנוח על זרי הדפנה ולהתענג על הישגיו. הוא הצליח להתגבר כך או אחרת על כל התחבולות וההתקפות של אויביו מבחוץ, וכעת הוא מצפה רק לשקט ושלווה. מסיבה זו יעקב איננו מוכן למאבק הפנימי בתוך משפחתו האהובה, שבמילותיו של רש"י ושל המדרש "קפץ עליו". השאיפה שלו לשלום ולשלווה שחמקו ממנו כל חייו היא זו שמביאה למפלתו, מפני שהוא לא בוחר לראות את היריבויות את הקנאה שנרקמת בתוך ביתו ומשפחתו.
משאלות לב ואשליות בדבר מה שאנחנו רוצים שיהיה לעתים קרובות מסנוורות אותנו מראות את המציאות נכוחה, ואז אנחנו מופתעים מאירועים שהיינו יכולים לצפות מראש לולא שקענו כל כך במשאלות ובאשליות שלנו.
אני חושב שלזה המדרש ורש"י נתכוונו כשציטטו את הקב"ה שאומר, כביכול, שצדיקים לא צריכים לצפות למנוחה בעולם הזה. התלמוד אפילו מרחיק לכת ואומר שאפילו בעולם הבא צדיקים לא יזכו למנוחה מפני שהם מצווים ללכת "מחיל אל חיל".
כולנו זקוקים לעתים למנוחה ולשלווה כדי לאגור כוחות גופניים ונפשיים כדי שנוכל להתמודד עם הקשיים והתהפוכות של החיים. היהדות לא מכירה במושג "פרישה", כפי שהוא מנוסח בעגה המודרנית. היא מתחשבת אמנם בשינויים בנסיבות, בעיסוקים ובתחומי עניין, אך "אדם לעמל יולד". אדם צריך תמיד לעסוק בדברים יצרניים: בלימוד תורה, במעשים טובים, בחינוך עצמי ועוד, עד אחרון ימיו. אדם צריך להיות תמיד ערני לבעיות שיש בחיים ולראות אותן נכוחה, בין אם הן באות מבחוץ או צומחות מבפנים, בתוך ביתו, כדי לוודא שמה שהשיג בשנותיו המוקדמות בחיים לא יאבד לו בסוף ימיו בגלל אשליות או משאלות לב. זה נכון כשמדובר ביחיד וגם כשמדובר באומה. כולנו רוצים שלום ושלווה, אך רק הכרת המציאות וערנות יימנעו שגיאות ובעיות לא הכרחיות.
נר חנוכה – חובת האדם וחובת הבית
קול צופייך וישב תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | י"ט כסלו תשפ"ב

חנוכה - מהו סוד ההצלחה?
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
מכירת יוסף וסיפור יהודה ותמר
הרב יצחק בן יוסף | כא כסלו תשפ"ג
נסיונו של יוסף בדורנו
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו כסלו תשפ"א
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
שבועות תשע"ג
סיון תשע"ג
זכור - פורים
אדר התשע"ג
פרשת השבוע - שופטים
תשע"א
בלק היוזם
תשע"א
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
סוד המנורה וסוד החנוכיה
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך נהנים כשעובדים קשה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
דיני קדימה בברכות
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה צריך את ארץ ישראל?
מי צריך את הערבה?
הקשר אל ה' – תפילה
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?

איך לבחור שמות לילדים?
הרב שמואל אליהו | תמוז תשס"ח

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח
