בית המדרש

  • מדורים
  • שידוכים ובחירת בן זוג
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

עם ישראל

חתונה נגד רצון ההורים

הגענו שנינו להחלטה חיובית להתחתן, אבל ההורים שלה מתנגדים מאד לקשר בינינו, ואפילו איימו שלא יבואו לחתונה.

undefined

הרב אליקים לבנון

טבת תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
מזה מספר חודשים אני בקשר עם בחורה, ובעצם הגענו שנינו להחלטה חיובית להתחתן, אבל ההורים שלה מתנגדים מאד לקשר בינינו, ואפילו איימו שלא יבואו לחתונה. מצדם היא יכולה כעת לעזוב את ביתם וללכת לאן שתרצה. כתוצאה מלחציהם היא רוצה לנתק את הקשר. האם להמשיך או לחדול?


תשובה:
חבל מאד שהורים מנסים להכתיב לבתם את דרכה בחיים. תפקיד ההורים הוא לעזור לילדיהם לקבל החלטות, להיות עצמאיים ובוגרים, ולא לגרום להם להישאר כל השנים תחת הסינר שלהם, ההורים. יתירה מזו: אין חובה של הבת לשמוע להוריה בכך, ואם תחליט להמשיך בקשר אתך בניגוד לדעת הוריה, היא רשאית בהחלט.
אולם, כאן עולה שאלה אחרת, והיא: מה כוחה ורצונה של הבחורה ללכת נגד ההורים. בחור עצמאי יותר בדעותיו, ועליו גם נאמר הפסוק: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו". לכן, אם הוא צריך ורוצה לבחור בדרך שהוריו אינם מסכימים לה, יש בהחלט מקום לייעץ לו שילך בדרכו. אולם, בחורה קשורה לבית הוריה הרבה יותר. כפי שמלמדים אותנו חכמים (פסחים פ"ז) שאשה גם בבֵית בעלה "רדופה ללכת לבית אביה". אם כן, ודאי תשמור על קשר עמם גם בעתיד.
אם כן, מה שהנך צריך לבדוק זה, עד כמה הבחורה רוצה להרחיק לכת ולהתמודד מול ההורים. אם היא נחושה בדעתה ומוכנה אפילו לאקט של עזיבת בית ההורים מיד, מפני שברור לה שמצאה בך את בעלה, יש אפשרות שתדחוף להמשך הקשר ביניכם. אגב, בדרך כלל עמידה איתנה מול ההורים, בסופו של דבר גורמת להם לחשוב שוב על דרכם. אולם, לפי דבריך, הבחורה נוטה "להכנע" להוריה ולנתק את הקשר עמך. במצב כזה ההמלצה עבורך היא ברורה מאד: לא כדאי לך להמשיך בקשר זה. גם אם תצליח בשכנוע ובמאמצים להשיג איזו הסכמה חלקית של הבחורה ובעיקר של הוריה, הרי במהלך החיים הסוגיא תשוב ותעלה מידי יום או מידי שבוע, ואי אפשר להקים בית על בסיס כזה.
גם אם כרגע הנך חש שאתה מפסיד את כל עתידך, מפני שנראה לך שזו האשה אשר ייעד לך הקב"ה, הרבה שליחים למקום. וכנראה הרצון הבלתי מתפשר של ההורים הוא עדות לכך שזיווגך נמצא במקום אחר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il