- פרשת שבוע ותנ"ך
- בשלח
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
"הוא קיים ושמו קיים וכסאו נכון"
לאחר המלחמה בעמלק, חותמת את הפרשה ההכרזה:
מסביר רש"י: "ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם.
גם הרמב"ן מביא את דברי רש"י המבוססים על המדרש:
נביא את דברי המדרש במלואם: "רבי יהושע בן לוי בשם ר' אלכסנדרי אמר כתוב אחד אומר תמחה את זכר עמלק וכתוב אחד אומר כי מחה אמחה, כיצד יתקיימו שני כתובים אלו, עד שלא פשט ידו בכסא תמחה כשפשט ידו בכסא מחה אמחה, אפשר בשר ודם יכול לפשוט ידו בכסא של הקב"ה, אלא ע"י שהחריב ירושלים שכתוב בה בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ד' (ירמיה ג) לפיכך מחה אמחה, ונאמר כי יד על כס יה מלחמה לד' ... רבי לוי בשם רבי אחא בר חנינא אומר כל זמן שזרעו של עמלק בעולם לא השם שלם ולא הכסא שלם, אבד זרעו של עמלק השם שלם והכסא שלם".
המסקנה מכך היא שכאשר ירושלים שלמה ובית המקדש בנוי בתוכה הרי השם שלם והכסא שלם.
ננסה להביא ראיה לכך מנוסח התפילה ומלשון המזמור בתהילים (את הרעיון שמעתי מאחי הגדול שאול חיים בן מלכה טויבע לרפ"ש בתוך שאר חולי ישראל ומגיסי יעקב דיאור). האותיות שחסרות משמו של הקב"ה בפרשתנו הן "וה" שיחד עם "יה" הן משלימות לשם הויה. האות שחסרה מהכסא היא "א" שיחד עם "כס" משלימה ל"כסא". שלשלת האותיות הללו ביחד מצטרפות למילה "הוא".
בנוסח תפילת שחרית, לאחר קריאת שמע, אנחנו אומרים: "אמת ויציב ונכון וקיים ... לדור ודור הוא קיים ושמו קיים וכסאו נכון ומלכותו ואמונתו לעד קיימת". דברי חז"ל, מתקני התפילה, מבוססים על הפסוק החותם את הפרשה שלנו שבהם פתחנו את דברינו. הדברים מפורשים כאשר "הוא" קיים, גם השם המלא קיים שהרי נוספו לו ה"וה" וגם הכסא נכון ושלם שהרי נוסף לו ה"א".
מלכותו של שלמה המלך הייתה שלמה ובניינה של ירושלים היה שלם כאשר זכה שלמה להכניס את ארון הברית לקודש הקדשים והשכינה שרתה על המקדש שבנה. רגעי מבחן אלה מתוארים בפרק כ"ד בתהילים.
הפרק מסתיים בדרך זו:
הנה הגיע הזמן של "מִדֹּר דֹּר", נגמר זמן המלחמה? האם השם והכסא שלמים? כאשר השאלה היא "מִי זֶה" ולא "מִי הוּא זֶה", התשובה היא זה עדיין זמן המלחמות, עדיין אין שלמות. בלשון הכתוב "מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק עִזּוּז וְגִבּוֹר יְקֹוָק גִּבּוֹר מִלְחָמָה". השערים עדיין לא נפתחו. אבל כאשר השאלה היא "מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד", השם שלם והכסא שלם. השערים נפתחים הארון מובא למקומו הקבוע והגיע לכאורה זמן השלמות בימי שלמה.
הבה נתפלל כי נזכה במהרה שוב לשלמות זו.
"וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיקֹוָק בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (שמות י"ז טז).
מסביר רש"י: "ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם.
גם הרמב"ן מביא את דברי רש"י המבוססים על המדרש:
"ומדרש חכמים בשם המלא ובכסא השלם ירמוז לזה".
נביא את דברי המדרש במלואם: "רבי יהושע בן לוי בשם ר' אלכסנדרי אמר כתוב אחד אומר תמחה את זכר עמלק וכתוב אחד אומר כי מחה אמחה, כיצד יתקיימו שני כתובים אלו, עד שלא פשט ידו בכסא תמחה כשפשט ידו בכסא מחה אמחה, אפשר בשר ודם יכול לפשוט ידו בכסא של הקב"ה, אלא ע"י שהחריב ירושלים שכתוב בה בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ד' (ירמיה ג) לפיכך מחה אמחה, ונאמר כי יד על כס יה מלחמה לד' ... רבי לוי בשם רבי אחא בר חנינא אומר כל זמן שזרעו של עמלק בעולם לא השם שלם ולא הכסא שלם, אבד זרעו של עמלק השם שלם והכסא שלם".
המסקנה מכך היא שכאשר ירושלים שלמה ובית המקדש בנוי בתוכה הרי השם שלם והכסא שלם.
ננסה להביא ראיה לכך מנוסח התפילה ומלשון המזמור בתהילים (את הרעיון שמעתי מאחי הגדול שאול חיים בן מלכה טויבע לרפ"ש בתוך שאר חולי ישראל ומגיסי יעקב דיאור). האותיות שחסרות משמו של הקב"ה בפרשתנו הן "וה" שיחד עם "יה" הן משלימות לשם הויה. האות שחסרה מהכסא היא "א" שיחד עם "כס" משלימה ל"כסא". שלשלת האותיות הללו ביחד מצטרפות למילה "הוא".
בנוסח תפילת שחרית, לאחר קריאת שמע, אנחנו אומרים: "אמת ויציב ונכון וקיים ... לדור ודור הוא קיים ושמו קיים וכסאו נכון ומלכותו ואמונתו לעד קיימת". דברי חז"ל, מתקני התפילה, מבוססים על הפסוק החותם את הפרשה שלנו שבהם פתחנו את דברינו. הדברים מפורשים כאשר "הוא" קיים, גם השם המלא קיים שהרי נוספו לו ה"וה" וגם הכסא נכון ושלם שהרי נוסף לו ה"א".
מלכותו של שלמה המלך הייתה שלמה ובניינה של ירושלים היה שלם כאשר זכה שלמה להכניס את ארון הברית לקודש הקדשים והשכינה שרתה על המקדש שבנה. רגעי מבחן אלה מתוארים בפרק כ"ד בתהילים.
הפרק מסתיים בדרך זו:
(ו) זֶה דּוֹר דֹּרְשָׁיו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה:
(ז) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:
(ח) מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק עִזּוּז וְגִבּוֹר יְקֹוָק גִּבּוֹר מִלְחָמָה:
(ט) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:
(י) מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה:
(ז) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:
(ח) מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק עִזּוּז וְגִבּוֹר יְקֹוָק גִּבּוֹר מִלְחָמָה:
(ט) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:
(י) מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה:
הנה הגיע הזמן של "מִדֹּר דֹּר", נגמר זמן המלחמה? האם השם והכסא שלמים? כאשר השאלה היא "מִי זֶה" ולא "מִי הוּא זֶה", התשובה היא זה עדיין זמן המלחמות, עדיין אין שלמות. בלשון הכתוב "מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְקֹוָק עִזּוּז וְגִבּוֹר יְקֹוָק גִּבּוֹר מִלְחָמָה". השערים עדיין לא נפתחו. אבל כאשר השאלה היא "מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד", השם שלם והכסא שלם. השערים נפתחים הארון מובא למקומו הקבוע והגיע לכאורה זמן השלמות בימי שלמה.
הבה נתפלל כי נזכה במהרה שוב לשלמות זו.

הבריחה של בני אפרים
הרב מרדכי הוכמן | י"ז אדר תשס"ט
למה נקרע ים סוף?
הרה"ג שלמה פישר זצ"ל | כ"ג שבט תשס"ט

"לך ענו שירה"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח
לא לפחד משום דבר רק מה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | "ז שבט תשס"ח
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה לשמור על הקדושה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
קילוף פירות וירקות בשבת
איך ללמוד גמרא?
עבודה שאין לה סוף

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד
הלכות בדיקת חמץ
פרק ד
הרב אליעזר מלמד | תשפ

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
