בית המדרש

  • מדורים
  • חינוך ילדים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

גילה בת רחל

פלאפון לילדים

שאלתכם מורכבת משתי שאלות: האחת, האם הלכתית מותר לכם לקחת מכשיר סלולרי שקניתם לבנכם, והשניה, האם פעולה כזאת היא מעשה חינוכי.

undefined

הרב אליקים לבנון

כז שבט תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
קנינו לבננו בן ה-17 טלפון סלולרי. לדעתנו הוא משתמש בו שעות ארוכות ביום, הוא מבזבז הרבה זמן וכסף. האם כהורים מותר לנו לקחת לו את המכשיר, כמעשה חינוכי?


תשובה:
שאלתכם מורכבת משתי שאלות:
האחת, האם הלכתית מותר לכם לקחת מכשיר סלולרי שקניתם לבנכם. והשניה, האם פעולה כזאת היא מעשה חינוכי.
בשאלה הראשונה, התשובה פשוטה: מן הסתם המכשיר רשום על שמכם ואתם גם מממנים את השיחות. אם כן, ודאי מותר לכם לקחת ממנו את המכשיר. וכדי להבהיר, ארחיב מעט: מתנה שאדם נותן לחבירו, בדרך כלל איננה על תנאי, והיא מתנה גמורה העוברת לרשות המקבל. גם הורים הנותנים מתנה לבנם או לבתם, ואפילו לילד פחות מגיל מצוות, אם כוונתם לתת לגמרי, החפץ שייך לילד או לנער לחלוטין, וההורים אינם רשאים ליטול את זה ממנו. אולם, אם הם נותנים לו את החפץ רק לשימוש, החפץ נותר ברשותם, כלומר, הם הבעלים, והבן רשאי להשתמש בחפץ. במצב כזה, בכל עת ההורים רשאים ליטול את החפץ, מפני שהוא שייך להם.
במכשיר סלולרי, ודאי שההורים נותנים אותו לשימוש בלבד, ולא במתנה גמורה. ההוכחה לכך היא, הרישום על שמם והתשלום על השימוש. לכן, כאמור, ודאי אתם רשאים ליטול ממנו.
בשאלה השניה, האם המעשה הוא חינוכי, יש כמה פנים: אם תקחו ממנו בכח, יתכן שישיג מכשיר אחר, ויפתח במלחמה כנגדכם, ו"יראה לכם" שהוא מסתדר לבד, ואינו זקוק לכם. אם כן, התוצאה החינוכית תהיה הפוכה.
מאידך, להשאיר את המכשיר בידו ולבזבז את זמנו ואת כספכם, לא יעלה על הדעת.
לכן, בגיל 17, הדרך הנכונה היא לשוחח עימו. להזמין אותו לשיחה נעימה, עם כוס תה או קפה, ועם עוגה של אמא, ולהבהיר לו שכך אי אפשר להמשיך. אימרו לו שאתם מאד אוהבים אותו (אני מקווה שזו אמת...) אבל המצב חייב להשתנות, ומיד. אם הוא יאמר, שהוא לא מוכן לשנות מאומה, תבהירו לו, בלי לחץ ועצבנות, שאתם מצדכם תחסמו את הקו, או תיטלו ממנו את המכשיר, מתוך דאגה לטובתו, והוא יעשה כטוב בעיניו. כך, גם אם ינסה להיכנס למלחמה עמכם, תוכלו להגיב בחיוך ולומר, שאינכם שותפים לשום מלחמה. ומצדכם, אם ישיג מכשיר אחר, על חשבונו, תצטערו מכך, אבל אין לכם ענין להשיב מלחמה. פעולה כזאת, תוציא לו את הרוח מהמפרשים, והוא יחדל מלהגיב באופן שלילי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il