בית המדרש

  • מדורים
  • הרה"ג דב ליאור
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

גילה בת רחל

הרוב קובע?

אימתי יש ללכת אחר הרוב? במקום שיש ספק מה היא האמת, שם עלינו ללכת אחר הרוב, אבל במקום שבו ברור שהרוב אינו צודק, כאשר הכרעת הרוב נוגדת את ההדרכה של התורה, שם אין ללכת אחר הרוב.

undefined

הרה"ג דוב ליאור

כז שבט תש"ע
2 דק' קריאה
אחרי המעמד הנשגב והגדול, מעמד הר סיני, באו הציווים הפרטים בהנהגת האדם מישראל. הן בתחום האישי הפרטי והן בתחום יחסי הציבור.
אור תורת חיים מפלס את דרכו גם לתוך נבכי החיים: ביחסים שבין אדון לעבדו, ארבעת אבות הנזיקין, דיני שומרים, יחסי עובד ומעביד ויחסי אנוש של איסור קבלת לשון הרע ושמירת כבוד האדם. מערכת המשפט האלוקית היא האמת העליונה שנועדה להשתית את מהלך החיים על בסיס אמת ויושר. השפעתה של תורת אמת ניכרת כשהיא חודרת גם לפינות האפלות של חיי בני אדם, ומלמדת שגם שם אהבת האמת והמישרים ידריכו את האדם כיצד עליו לנהוג.
בהנהגה החברתית באה הדרכתה של תורה "אחרי רבים להטות". לדעת הרא"ש הדבר אינו מצטמצם רק להכרעת בית דין, הוא נוהג גם בהנהגות ציבוריות כמו מועצה או מדינה. הכרעת הרוב מחייבת את כל הציבור. ואולם, התורה הציבה גם כלל נוסף, כלל חשוב ביותר: "לא תהיה אחרי רבים לרעות". א"כ אימתי יש ללכת אחרי הרוב? במקום שיש ספק מה היא האמת, שם עלינו ללכת אחרי הרוב, אבל במקום שבו ברור שהרוב אינו צודק, כאשר הכרעת הרוב נוגדת את ההדרכה של התורה, שם אין ללכת אחר הרוב. מה טוב ומה רע, מה צודק ומה לא, התורה קובעת ולא רצון בני אדם! לכן במקום שבו הצבור בחר ברע, אסור לנו ללכת אחרי הרוב, ואי אפשר לעשות רע ולהתלות ב"אחרי רבים להטות".
בברכת "השיבה שופטינו כבראשונה" שבתפילת שמונה עשרה, תיקנו לנו חז"ל לומר "והסר ממנו יגון ואנחה". פיסקה זו אינה מופיעה בבקשה אחרת, היא אינה נאמרת על השבת ישראל ליוצרם, או על כינון מלכות ישראל ובניית המקדש. העדר משפט אמת במדינה ניכר על כל צעד ושעל, כשמערכת המשפט מעוותת או מושחתת, סובלים מכך הן הציבור כולו והן כל יחיד ויחיד. נאחל לכולנו שבמהרה בקרוב תתקבל תפילתנו בהשיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, ונזכה לראות בהופעת אור תורת ישראל בכל תחומי חיינו הפרטיים והציבוריים גם יחד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il