בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ויקהל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

דו"ח הוצאות בענייני קדושה

undefined

הרב דב בערל וויין

אדר תש"ע
2 דק' קריאה
ספר שמות מגיע לסיומו בכפל הפרשות שנקרא השבת. בפרשות מפורטות הסקירה האחרונה של הכלים, מלאכת הבנייה והעלוּת של המשכן. השקיפות שכולנו טוענים שאנחנו משתוקקים אליה בהוצאות הממשלה ובתקציבים ממומשת בתורה בפירוט קפדני בדיווח על כל ההכנסות וההוצאות בבניית המשכן. זאת התגלמות של אמון הציבור, של הדין וחשבון שצריך לתת לו. העובדה שזה קורה כשמדובר במטרה קדושה, בבניית המשכן וכליו, רק מעצימה את המסר שיושרה ללא רבב נדרשת בעניינים כאלה.
יותר מדי פעמים אנשים חושבים שלמטרות קדושות, שלמען התורה, מותר לעגל פינות ומותר "לשחק" קצת באחריות לכספים שנתרמים. ברור שהתורה עצמה לא סובלת תפיסה כזאת או התנהגות כזאת. התורה מזהירה אותנו פעמים רבות מפני סכנת השחיתות, אפילו ממה שאפשר לכנות "שחיתות קדושה". היא מעוורת אותנו ומעוותת את כל ההישגים שלנו. אפילו משה רבנו, שפניו קרנו מרוב קדושה, צריך לתת דין וחשבון לציבור.
סבורני שגם מסיבה זו, גם אלפי שנים אחרי שהמשכן נעלם מקרב עם ישראל, הפרשיות האלה עדיין נקראות בציבור בבתי הכנסת שלנו בצורה מאד רלוונטית. המסר של האחריות והשקיפות בעניינים כספיים של הציבור הוא אבן פינה לקדושה. הקדושה של המשכן תלויה בעקרונות ובערכים הללו.
רעיון נוסף שמוצג כאן הוא חשיבותה של החזרה בעניינים אלה. התורה מספרת בפירוט את מה שהיא כבר אמרה לנו לפני כן בעניין בניית המשכן וכליו. מאחר שקריאת תקציב או לימוד דף נתונים איננו בהכרח חומר הקריאה המרתק ביותר בעולם, ההתעקשות של התורה לחזור ולספר על העניינים האלה נראית מתמיהה במבט ראשון. אך גם בחזרה, לא פחות בתוכן עצמו, יש מסר שהתורה מעבירה לנו: חזרה על הדיווח שעוסק בבניית המשכן, ההוצאות, העבודה והכישרון מדגישה שהמשכן הקדוש קם ביעילות וביושר. אין שום שאלה או ספק ביחס ליושר ולהגינות בהקמתו כשהתורה מפרטת לנו שוב את החומרים ואת העבודה שהושקעו בבנייתו. הדיווח השני צריך להתאים בדיוק לתיאור הראשון של החומרים והעבודה שנדרשו.
חזרה היא מבחן היושר. אדם צריך לאמן את עצמו לדבר בכנות וביושר, לעמוד בפיתויי השקר והשפלות. הטוב והאמת הם תוצר של התנהגות קבועה יותר מאשר תוצר של דרשות נלהבות ומסות מלומדות. ביידיש יש ביטוי עממי שאומר "האמת היא השקר הטוב ביותר". עם שקר צריך עוד הרבה שקרים כדי לכסות על עקבותיו. האמת עומדת טהורה וחזקה תמיד. משום כך, לא רק הדיווח הראשון חשוב בענייני ציבור וקדושה. גם הדיווח השני חשוב לא פחות ואולי אפילו יותר. כפל הפרשיות השבוע מדגיש את העניין הזה הדגש היטב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il