- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
סיפור מעניין על ההתגיירות של מלך כוזר מובא בתחילת ספר הכוזרי:
מלך כוזר חולם שמלאך מדבר אליו ואומר לו: "כוונתך רצויה בעיני האלוה אבל מעשיך אינם רצויים". את החלום הזה חולם מלך כוזר פעמים רבות, וזה מביא אותו לקיים את מצוות דת הכוזרים עד שהוא עצמו היה משמש בהיכל אשר להם ומקריב קרבנות בלב שלם.
אולם, עם כל אשר הוסיף לשמור את המצוות של דת הכוזרים, היה המלאך נראה אליו לילה לילה ואומר לו: "כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים".
דבר זה גרם למלך כוזר לדרוש ולחקור בדבר האמונות והדעות, לסוף דבר הוא התגייר ואיתו התגיירו עם רב מן הכוזרים.
השאלה: מהו המעשה הרצוי? היא שאלתו של כל אדם ואדם. לכל אדם יש כוונה, יש רצון להיות טוב, להיות מוצלח, להיות שלם. והשאלה: כיצד? כיצד מממשים את הרצון הטוב? כיצד מגשימים את השאיפות הגדולות?

כל אדם חושב לא יכול להתחמק מהשאלה הבסיסית: מי אני? מה ענייני? האם יש לי איזה תפקיד שלמענו נוצרתי? האם אני ממלא את תפקידי? מה המגמה של בריאת העולם והאדם? שאלות אלו מתעוררות בשעות של מצוקה, אז אדם שואל את עצמו: בשביל מה כל זה? שאלות אלו יכולות להתעורר גם מתוך שובע ושפע, יש לאדם הכל, והשפע מתחיל להימאס עליו, והוא מרגיש חוסר סיפוק, צימאון לאיזה תוכן שימלא את חייו והוא מחפש את עצמו, את מהותו הפנימית. כוונתו נעשית רצויה, אבל הוא אינו יודע מהו המעשה הנרצה, מהי הדרך הנכונה.
כוונה לבד לא מספקת! אם לא יודעים לעשות מעשים נכונים, אפשר עם כוונות טובות להרוס ולהזיק, אפשר לשם-שמים לעשות חס וחלילה, מעשים איומים ביותר. כל עבודת האלילים, כל עבודה זרה שבעולם, כביכול היא לשם-שמים. כוונה לכאורה רצויה, אך מעשים הפוכים מהכוונה.
אם-כן, לא די בכוונה טובה, צריך שגם המעשים יהיו רצויים. אכן, הרוצה לעשות מעשים רצויים בעיני האלהים מבין שהוא בעצמו עפ"י שכלו ורגשותיו האנושיים לא יוכל למצוא ולהשיג מה הם המעשים הרצויים בעיני האלהים, כי גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו, ומבלי הדרכה אלוקית והכוונה מאיתו יתברך, לא יוכל האדם לדעת כיצד לעבוד את ה' ומהם המעשים האלוקיים הרצויים. על כן החל מלך כוזר לחפש ולחקור מי יוכל להורות לו את המעשה הרצוי בעיני האלהים.
ובראשונה הוא פנה אל הפילוסופים. הוא סבר שהם בודאי מכירים ויודעים את רצונו של הקב"ה והם ידריכוהו מהם המעשים הרצויים. אך מהם הוא לא קיבל את התשובה לשאלתו. קול פנימי אומר לו, מלאך אומר לו לחפש את המעשה הרצוי ולפילוסופיה אין תשובה לשאלה. החשיבה הפילוסופית מעניינת אך היא איננה משיגה שיש מעשים אלוקיים רצויים, התחושה הפנימית העמוקה של מלך כוזר אומרת שכנראה בכח ההגיון הפילוסופי בלתי ניתן להשיג את מה שלמעלה מההגיון. ועל-כן צריך לפנות אל נושאי דבר ה' בעולם.
ועל כך בעז"ה בפעם הבאה.
מלך כוזר חולם שמלאך מדבר אליו ואומר לו: "כוונתך רצויה בעיני האלוה אבל מעשיך אינם רצויים". את החלום הזה חולם מלך כוזר פעמים רבות, וזה מביא אותו לקיים את מצוות דת הכוזרים עד שהוא עצמו היה משמש בהיכל אשר להם ומקריב קרבנות בלב שלם.
אולם, עם כל אשר הוסיף לשמור את המצוות של דת הכוזרים, היה המלאך נראה אליו לילה לילה ואומר לו: "כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים".
דבר זה גרם למלך כוזר לדרוש ולחקור בדבר האמונות והדעות, לסוף דבר הוא התגייר ואיתו התגיירו עם רב מן הכוזרים.
השאלה: מהו המעשה הרצוי? היא שאלתו של כל אדם ואדם. לכל אדם יש כוונה, יש רצון להיות טוב, להיות מוצלח, להיות שלם. והשאלה: כיצד? כיצד מממשים את הרצון הטוב? כיצד מגשימים את השאיפות הגדולות?
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
2 - 2. הסתברות-ודאית ועדות ראיה
3 - 3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
4 - 4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
טען עוד
כוונה לבד לא מספקת! אם לא יודעים לעשות מעשים נכונים, אפשר עם כוונות טובות להרוס ולהזיק, אפשר לשם-שמים לעשות חס וחלילה, מעשים איומים ביותר. כל עבודת האלילים, כל עבודה זרה שבעולם, כביכול היא לשם-שמים. כוונה לכאורה רצויה, אך מעשים הפוכים מהכוונה.
אם-כן, לא די בכוונה טובה, צריך שגם המעשים יהיו רצויים. אכן, הרוצה לעשות מעשים רצויים בעיני האלהים מבין שהוא בעצמו עפ"י שכלו ורגשותיו האנושיים לא יוכל למצוא ולהשיג מה הם המעשים הרצויים בעיני האלהים, כי גבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו, ומבלי הדרכה אלוקית והכוונה מאיתו יתברך, לא יוכל האדם לדעת כיצד לעבוד את ה' ומהם המעשים האלוקיים הרצויים. על כן החל מלך כוזר לחפש ולחקור מי יוכל להורות לו את המעשה הרצוי בעיני האלהים.
ובראשונה הוא פנה אל הפילוסופים. הוא סבר שהם בודאי מכירים ויודעים את רצונו של הקב"ה והם ידריכוהו מהם המעשים הרצויים. אך מהם הוא לא קיבל את התשובה לשאלתו. קול פנימי אומר לו, מלאך אומר לו לחפש את המעשה הרצוי ולפילוסופיה אין תשובה לשאלה. החשיבה הפילוסופית מעניינת אך היא איננה משיגה שיש מעשים אלוקיים רצויים, התחושה הפנימית העמוקה של מלך כוזר אומרת שכנראה בכח ההגיון הפילוסופי בלתי ניתן להשיג את מה שלמעלה מההגיון. ועל-כן צריך לפנות אל נושאי דבר ה' בעולם.
ועל כך בעז"ה בפעם הבאה.
41. ידיעת חכמות העולם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
47. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
40. שכר ועונש בעבודת השם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ה
14. סתירות בין מדע ותורה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
הנהגת ה' את עולמו
לנתיבות ישראל - מאמר נצח אומתינו - המשך
כ"ב כסלו תשפ"ג
זו ארצנו
לנתיבות ישראל - מאמר "והנצח זו ירושלים" "מאמר כותלנו"
א אב תשפ"ב
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
הגדה של פסח - חירותנו וביעור חמץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 1
י"ט אדר תשפ"ג
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
איך מכינים תה בשבת?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה יש כל כך הרבה מצוות?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
ארבע כוסות ושלוש מצות
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר

הלכות ייחוד
הרב יוני לביא | אלול תשס"ח

'ימי התקומה' - בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה, איך?
חלק ה
הרב יוסף כרמל | סיון תשפ"ג

מסכת יומא פרק ג-ד משנה א,יא
רבנים שונים | יז סיון תשפ"ג
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג
