- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב עמנואל בן נתנאל
ההסטוריה של העולם
סיפור תולדות הדורות בתורה מאדם הראשון דרך אברהם יצחק ויעקב ועד משה רבנו, אינו בא ללמדנו את סיפור ההסטוריה האנושית, אלא את סיפור ההסטוריה האלוקית בעולם.
סיפור תולדות הדורות בתורה מאדם הראשון דרך אברהם יצחק ויעקב ועד משה רבנו, אינו בא ללמדנו את סיפור ההסטוריה האנושית, אלא את סיפור ההסטוריה האלוקית בעולם. סיפור תולדות האנושות הוא ספור ההשתלשלות של הסגולה האלוקית באדם. אדם הראשון, יצור כפיו של הקב"ה בורא העולם, נברא שלם, בצלם אלוקים ברא הקב"ה את האדם. אבל לא כל תולדותיו של האדם ירשו את מעלתו האלוקית. רק בן אחד ירש את מעלתו האלוקית ושאר בניו ובנותיו לא ירשו מעלה זו. כמו שנאמר "ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת" (בראשית ה'). ואח"כ נאמר "ויולד בנים ובנות" - הכוונה לאדם הראשון - ולא נזכרו שמותם, ולא נזכר עליהם שנולדו בצלמו ובדמותו, כי הם לא ירשו את המעלה האלוקית.
אנוש ירש את הסגולה משת אביו, אבל שאר בניו ובנותיו לא ירשו. וכך עברה הסגולה האלוקית מיחיד ליחיד עד נח ושם, ועד אברהם אבינו, ומאברהם ליצחק ולא לשאר בניו, ומיצחק ליעקב ולא לעשו. וביעקב אבינו נתעצמה הסגולה האלוקית בשלמות כזו עד שכל צאצאיו בכל הדורות יש בהם את הסגולה האלוקית, סגולת ישראל. עד יעקב אבינו הייתה הסגולה נחלת יחיד בכל דור ומכאן ואילך נתגלה הענין האלוקי ברבים. עד יעקב היחידים שהתחבר בהם הענין האלוקי היו כגרעין הפרי לאדם וכסגולתו, והשאר לא היו כי אם כקליפה לגרעין, ולא דמו לאבותם.
נמצא אפוא שספור תולדות הדורות עניינו לבאר את השתלשלות הענין האלוקי בסגולת האדם. עם ישראל יחודו הוא שהתחבר בו הענין האלוקי. ובתור שכזה הרי הוא בבחינת המח והלב שבאומות. הוא מאיר לכל האומות כולם את האור האלוקי המאיר בו. כשם שהלב מחיה את כל הגוף, והוא מרכז החיים של כל האברים כולם - כך ישראל מחיים את כל העולם כולו בתוכן החיים האלוקי הממלא אותם. ישראל הם המקשרים את העולם עם אלוקי עולם בורא שמים וארץ וכל אשר בם. מלך הכוזרים שאל את החבר מדוע הקב"ה נתן תורה לישראל בלבד, ולא נתן את התורה לכל המין האנושי, הרי הקב"ה ברא את כל העולם וכל בני אדם בעולם הם ברואיו, אם כן מדוע לא רצה שכולם יקבלו את התורה? התשובה היא - התורה האלוקית ניתנה לסגולת האדם, לישראל שיתחבר בהם הענין האלוקי. אין התורה מתאימה לשאר האומות. וכבר הסבירו זאת חכמינו ז"ל באומרם שבזמן שהקב"ה בא לתת את התורה לישראל, הוא גם פנה לעמים אחרים שיקבלו את התורה, וכל עם שאל מה כתוב בה, וכאשר שמע מה כתוב בתורה אמר שאינו יכול לקבלה. כי אכן התורה האלוקית מתאימה לעם האלוקי בלבד. זה הרעיון שבארו חכמים באגדה זו. ישראל מוארים באור האלוקי ודרכם מתפשט שם שמים לכל העולם כולו. הם הלב האלוקי של האנושות כולה.
אנוש ירש את הסגולה משת אביו, אבל שאר בניו ובנותיו לא ירשו. וכך עברה הסגולה האלוקית מיחיד ליחיד עד נח ושם, ועד אברהם אבינו, ומאברהם ליצחק ולא לשאר בניו, ומיצחק ליעקב ולא לעשו. וביעקב אבינו נתעצמה הסגולה האלוקית בשלמות כזו עד שכל צאצאיו בכל הדורות יש בהם את הסגולה האלוקית, סגולת ישראל. עד יעקב אבינו הייתה הסגולה נחלת יחיד בכל דור ומכאן ואילך נתגלה הענין האלוקי ברבים. עד יעקב היחידים שהתחבר בהם הענין האלוקי היו כגרעין הפרי לאדם וכסגולתו, והשאר לא היו כי אם כקליפה לגרעין, ולא דמו לאבותם.
נמצא אפוא שספור תולדות הדורות עניינו לבאר את השתלשלות הענין האלוקי בסגולת האדם. עם ישראל יחודו הוא שהתחבר בו הענין האלוקי. ובתור שכזה הרי הוא בבחינת המח והלב שבאומות. הוא מאיר לכל האומות כולם את האור האלוקי המאיר בו. כשם שהלב מחיה את כל הגוף, והוא מרכז החיים של כל האברים כולם - כך ישראל מחיים את כל העולם כולו בתוכן החיים האלוקי הממלא אותם. ישראל הם המקשרים את העולם עם אלוקי עולם בורא שמים וארץ וכל אשר בם. מלך הכוזרים שאל את החבר מדוע הקב"ה נתן תורה לישראל בלבד, ולא נתן את התורה לכל המין האנושי, הרי הקב"ה ברא את כל העולם וכל בני אדם בעולם הם ברואיו, אם כן מדוע לא רצה שכולם יקבלו את התורה? התשובה היא - התורה האלוקית ניתנה לסגולת האדם, לישראל שיתחבר בהם הענין האלוקי. אין התורה מתאימה לשאר האומות. וכבר הסבירו זאת חכמינו ז"ל באומרם שבזמן שהקב"ה בא לתת את התורה לישראל, הוא גם פנה לעמים אחרים שיקבלו את התורה, וכל עם שאל מה כתוב בה, וכאשר שמע מה כתוב בתורה אמר שאינו יכול לקבלה. כי אכן התורה האלוקית מתאימה לעם האלוקי בלבד. זה הרעיון שבארו חכמים באגדה זו. ישראל מוארים באור האלוקי ודרכם מתפשט שם שמים לכל העולם כולו. הם הלב האלוקי של האנושות כולה.
שמעון ולוי - הדרך לפתרון סיכסוכים?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א כסלו תשע"א
קיום הלכות נזיקין - מידת חסידות
גליון 220
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תשע"א
עברות שבין אדם ל...ציבור
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשרי תשע"א
בעקבתא דמשיחא האמת נעדרת
גליון 216
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | טבת תשע"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
תורה שבע"פ - השתלשלותה ודרכי לימודה
סדרת דרכי לימוד גמרא (1)
כ"א שבט תשע"ב
רוב בדיני נפשות
כתובות דף ט"ו:
כ"א שבט תשע"ב
היחס לחוק טל
יב אייר התשע"ב
לאור תשובת הדור
לנתיבות ישראל - מאמר שביעי
ב' חשוון תשפ"ב
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איסור בשר וחלב
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
איך ללמוד אמונה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך נהנים כשעובדים קשה?

התכלת וחידושה
הרב שמואל אריאל | אייר תשע"ז

"גדולה תורה שנותנת חיים לעושיה"
הרב שלמה בן חמו | כסלו תשס"ח

"גדולה תורה שנותנת חיים לעושיה"
הרב שלמה בן חמו | כסלו תשס"ח
כבוד הלחם - בל תשחית 1
מתוך פניני הלכה ליקוטים ג'
הרב אליעזר מלמד | שבט תשס"ח
"השלמת ציוד" במצרים, היתכן?
הרב יצחק בן יוסף | ד שבט תשפ"ג
