- מדורים
- בונים את הקומה הבאה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן גרסיה
שכר המינימום
גודל המשפחה כדרגת שכר
מדין עבר עברי ניתן להקיש לפועֵל, וללמוד שגובה השכר הראוי בפועל הוא כזה שיאפשר קיום בכבוד לפועל ומשפחתו. כך מצאנו גם לגבי שכרם של בעלי תפקידים ציבוריים, שהציבור מחויב לפרנסם באופן שיאפשר קיום ראוי להם ולמשפחתם.
על פי ההלכה "בדבר שבממון תנאו קיים", דהיינו ששני צדדים רשאים להסכים ביניהם על תנאים ממוניים כפי בחירתם, בלא שההלכה תגביל אותם. מכאן, שבאופן עקרוני, כל הסכם הקובע את גובה השכר שיקבל העובד יכול להיות תקף מבחינה הלכתית.
עם זאת, ניתן ללמוד ממקורותינו על גובה השכר הראוי להינתן לשכיר. על עבד עברי דורשים חז"ל: "'ויצא מעמך הוא ובניו עמו' - א"ר שמעון: אם הוא נמכר, בניו ובנותיו מי נמכרים? מכאן, שרבו חייב במזונות בניו; כיוצא בדבר אתה אומר: 'אם בעל אשה הוא ויצאה אשתו עמו' - א"ר שמעון: אם הוא נמכר, אשתו מי נמכרה? מכאן, שרבו חייב במזונות אשתו".
מדין עבר עברי ניתן להקיש לפועֵל, וללמוד שגובה השכר הראוי בפועל הוא כזה שיאפשר קיום בכבוד לפועל ומשפחתו. כך מצאנו גם לגבי שכרם של בעלי תפקידים ציבוריים, שהציבור מחויב לפרנסם באופן שיאפשר קיום ראוי להם ולמשפחתם:
"מגיהי ספרים שבירושלם נוטלין שכרן מתרומת הלשכה, דיינין שדנין את הגזלנין בירושלם נוטלין שכרן מתרומת הלשכה, וכמה היו נוטלים תשעים מנה בכל שנה ואם לא הספיקו להן מוסיפין להן, אף על פי שלא רצו מוסיפין להן כדי צרכן והם ונשיהם ובניהם ובני ביתן" (ע"פ כתובות ק"ו).
נראה שכל שכיר שהציפיה ממנו שלא יעסוק במלאכה אחרת, או משום שצריך להקדיש את כל זמנו לעבודה אצל מעסיקו (כפי שנדרש מעבד עברי), או משום שעיסוק במלאכה אחרת יגרום לפגיעה במעמדו, זכאי לשכר שיאפשר קיום בכבוד לו ולמשפחתו.
וכך כותב הראשון לציון הרב עוזיאל זצ"ל: "שיעור שכר העבודה העברית... נערכת לפי דרגת רמת החיים של מקום העבודה... וכן אמרו 'כי ימכר לך אחיך העברי' שתנהוג בו באחוה, ובכלל מנהג אחוה הוא לדאוג על חייו של הפועל שיהיו משופרים ומכובדים במדה ידועה".
בשונה מהמקובל כיום, על פי התורה, ראוי שגובה השכר יושפע גם מגודל משפחתו של השכיר, ולא רק מתפקידו ודרגתו. מסתבר שהנהגת מס הכנסה שלילי, הלוקח בחשבון את גודל המשפחה, יש בה בכדי לתרום לכיוון זה.
עם זאת, ניתן ללמוד ממקורותינו על גובה השכר הראוי להינתן לשכיר. על עבד עברי דורשים חז"ל: "'ויצא מעמך הוא ובניו עמו' - א"ר שמעון: אם הוא נמכר, בניו ובנותיו מי נמכרים? מכאן, שרבו חייב במזונות בניו; כיוצא בדבר אתה אומר: 'אם בעל אשה הוא ויצאה אשתו עמו' - א"ר שמעון: אם הוא נמכר, אשתו מי נמכרה? מכאן, שרבו חייב במזונות אשתו".
מדין עבר עברי ניתן להקיש לפועֵל, וללמוד שגובה השכר הראוי בפועל הוא כזה שיאפשר קיום בכבוד לפועל ומשפחתו. כך מצאנו גם לגבי שכרם של בעלי תפקידים ציבוריים, שהציבור מחויב לפרנסם באופן שיאפשר קיום ראוי להם ולמשפחתם:
"מגיהי ספרים שבירושלם נוטלין שכרן מתרומת הלשכה, דיינין שדנין את הגזלנין בירושלם נוטלין שכרן מתרומת הלשכה, וכמה היו נוטלים תשעים מנה בכל שנה ואם לא הספיקו להן מוסיפין להן, אף על פי שלא רצו מוסיפין להן כדי צרכן והם ונשיהם ובניהם ובני ביתן" (ע"פ כתובות ק"ו).
נראה שכל שכיר שהציפיה ממנו שלא יעסוק במלאכה אחרת, או משום שצריך להקדיש את כל זמנו לעבודה אצל מעסיקו (כפי שנדרש מעבד עברי), או משום שעיסוק במלאכה אחרת יגרום לפגיעה במעמדו, זכאי לשכר שיאפשר קיום בכבוד לו ולמשפחתו.
וכך כותב הראשון לציון הרב עוזיאל זצ"ל: "שיעור שכר העבודה העברית... נערכת לפי דרגת רמת החיים של מקום העבודה... וכן אמרו 'כי ימכר לך אחיך העברי' שתנהוג בו באחוה, ובכלל מנהג אחוה הוא לדאוג על חייו של הפועל שיהיו משופרים ומכובדים במדה ידועה".
בשונה מהמקובל כיום, על פי התורה, ראוי שגובה השכר יושפע גם מגודל משפחתו של השכיר, ולא רק מתפקידו ודרגתו. מסתבר שהנהגת מס הכנסה שלילי, הלוקח בחשבון את גודל המשפחה, יש בה בכדי לתרום לכיוון זה.

לעובדה ולשומרה
הרב נעם פרל | תמוז תש"ע

ואני תפילה?
הרב אברהם שרייבר | י"ג חשוון תשע"א

בית מדרש עם חידוש!
הרב חיים רטיג | אדר תשע"א

למדן וענוותן
הרב יעקב קליין | כז שבט תש"ע

הרב שלמה אישון
ראש מכון 'כתר' - כלכלה על פי התורה

עבודה עברית ותוצרת הארץ
תשע"ג

הרב של הקבינט
שבט תשפ"ב
ספירת העומר ספירת הימים וספירת השבועות
ניסן תש"פ
איך נכון להשקיע במבחינה הלכתית?
י"ח טבת תשע"ז
דיני פרשת זכור
נס חנוכה בעולם שכלי ?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
למה ללמוד גמרא?
איך ללמוד גמרא?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
האם מותר להתקלח ביום טוב?
איך מכינים תה בשבת?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
דיני פלסטר בשבת
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

נוסח ברכת האילנות - אשכנז
הסידור המהיר | כ"ח ניסן תשפ"א
משמעות ארבע בהגדה
הרב דב בערל וויין | ניסן תשס"ט
