- מדורים
- זוגיות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אפרת בת נעמי
גליון מס' 212
מקומו של הבעל בחיי אשתו
אתה צריך להעריך מאוד את הפתיחות והכנות של אשתך, שהיתה מסוגלת להודות בפניך, שיש לה סנטימנטים לגבר אחר. אך ענין זה צריך לשמש לך כאות אזהרה וכנורה אדומה, המחייבת אותך לבדוק, מהו מעמדך בעיני אשתך
שאלה:
תשובה:
סוגיית עבודה משותפת של גברים ונשים, גם במקומות דתיים ותורניים, היא סוגיא כאובה. הלואי וניתן היה לסדר את החיים באופן שגברים יעבדו עם גברים, ונשים עם נשים. זה היה מונע הרבה צרות.
ולשאלתך: אתה ממקד את השאלה רק בענין המשך עבודת אשתך או הפסקתה. ולא היא. צריך לראות את התמונה בהרחבה. הכיצד? אשה המסורה לבעלה, המסכימה לדרך החיים שהוא מתווה לעצמו ולביתו, אשה שמתקיים בה: ואל אישך תשוקתך, לא במובן הגופני האינטימי, אלא כהערכה רבה שהיא רוכשת לבעלה, ההרגשות הללו מהוות תריס ובלם בפני הרהורים ומחשבות על גבר אחר. כל אשה רוצה לראות את בעלה בחוזקו, בעליונותו, ביכולתו להוביל ולהנהיג את ביתם. בעל המספר לאשתו על חולשותיו, ולמי מאיתנו הגברים אין חולשות, גורם בידיים למוטט את מעמדו כראש המשפחה. לעומת זאת, בעל המבין את תפקידו, היודע שחוזקו הוא חוזק של הבית כולו, מקרין עוצמתיות על ביתו. כאמור, תכונה זו של הנהגה משמשת כמונע כל מחשבות אחרות מצד האשה. אתה צריך להעריך מאוד את הפתיחות והכנות של אשתך, שהיתה מסוגלת להודות בפניך, שיש לה סנטימנטים לגבר אחר. אך ענין זה צריך לשמש לך כאות אזהרה וכנורה אדומה, המחייבת אותך לבדוק, מהו מעמדך בעיני אשתך.
אם כבר פתחתם את הנושא ביניכם, לדעתי, אל תירתע מלהעלות בגלוי גם את מעמדך בעיניה. מדבריך אני מסיק שאשתך מפרנסת, ואתה לומד תורה. זו עצמה נקודה לעיון ולדיון , בראש ובראשונה מהזוית ההלכתית. שהרי בעל מתחייב בכתובה לפרנס את אשתו. לא מצאנו שאשה מתחייבת לפרנס את בעלה ואת משפחתם. מצב זה מקרין מאוד גם על הערכת אשה לבעלה. גם האשה הצדקת ביותר, המצהירה על כך שהיא רוצה שבעלה יעסוק בתורה, והיא נוטלת על עצמה את עול הפרנסה, בסופו של דבר מגיעה אל נקודת האמת הפנימית, בהבנה שזה מצב לא בריא. אם חכמים הטילו את עול הפרנסה על הבעל, נימוקם עמם. לכן, ראה אתה לאן זה מביא את אשתך: היא מצאה עבודה, במקום תורני, שם היא פוגשת אנשים תורניים, אשר בנוסף להכשרתם התורנית הם גם עוסקים בעשיה חיובית. אין זה משנה כלל אם זה מוסד חינוכי או מוסד צדקה וחסד וכד'. למעשה, אנשים טובים פועלים ומצליחים, ומביאים ברכה לעולם.
לא אפשרי כמעט, שאשה תמנע מהשוואה, ותאמר לעצמה: הנה גם לי בעל, תורני, שכל עיסוקו רק בלימוד, אך בהשוואה לאנשים הטובים שהנני פוגשת, קשה לי להעריך אותו, ואני נמשכת להעריך את העשיה התורנית.
גם אם תפרוש מעבודתה. לא זה מה שיגרום לה להערכה רבה יותר כלפיך.
אני ממליץ מאוד, שתקדיש לימוד ומחשבה לשאלה: כיצד למצות את כוחותיך, להנהגת המשפחה, כהדרכת חכמים. כך, גם תשומת הלב של אשתך תופנה כלפיך, והיא תחדל לעסוק באנשים זרים.
התחתנו לפני כחמש שנים, ויש לנו 2 ילדים. לפני כשנה אשתי החלה לעבוד כמזכירה במוסד תורני. לאחרונה היו בינינו כמה שיחות גלויות, ואשתי בכתה מאוד וסיפרה שהיא מרגישה משיכה לאחד העובדים, בן תורה ובעל משפחה. לדעתה ההרגשה היא רק מצדה ולא מצידו. אני לומד תורה ולכן עבודתה חשובה לפרנסתנו. אולם בעקבות העלאת הנושא, האם לבקש או לדרוש שתסיים את עבודתה, ואולי תמצא מקום אחר?
תשובה:
סוגיית עבודה משותפת של גברים ונשים, גם במקומות דתיים ותורניים, היא סוגיא כאובה. הלואי וניתן היה לסדר את החיים באופן שגברים יעבדו עם גברים, ונשים עם נשים. זה היה מונע הרבה צרות.
ולשאלתך: אתה ממקד את השאלה רק בענין המשך עבודת אשתך או הפסקתה. ולא היא. צריך לראות את התמונה בהרחבה. הכיצד? אשה המסורה לבעלה, המסכימה לדרך החיים שהוא מתווה לעצמו ולביתו, אשה שמתקיים בה: ואל אישך תשוקתך, לא במובן הגופני האינטימי, אלא כהערכה רבה שהיא רוכשת לבעלה, ההרגשות הללו מהוות תריס ובלם בפני הרהורים ומחשבות על גבר אחר. כל אשה רוצה לראות את בעלה בחוזקו, בעליונותו, ביכולתו להוביל ולהנהיג את ביתם. בעל המספר לאשתו על חולשותיו, ולמי מאיתנו הגברים אין חולשות, גורם בידיים למוטט את מעמדו כראש המשפחה. לעומת זאת, בעל המבין את תפקידו, היודע שחוזקו הוא חוזק של הבית כולו, מקרין עוצמתיות על ביתו. כאמור, תכונה זו של הנהגה משמשת כמונע כל מחשבות אחרות מצד האשה. אתה צריך להעריך מאוד את הפתיחות והכנות של אשתך, שהיתה מסוגלת להודות בפניך, שיש לה סנטימנטים לגבר אחר. אך ענין זה צריך לשמש לך כאות אזהרה וכנורה אדומה, המחייבת אותך לבדוק, מהו מעמדך בעיני אשתך.
אם כבר פתחתם את הנושא ביניכם, לדעתי, אל תירתע מלהעלות בגלוי גם את מעמדך בעיניה. מדבריך אני מסיק שאשתך מפרנסת, ואתה לומד תורה. זו עצמה נקודה לעיון ולדיון , בראש ובראשונה מהזוית ההלכתית. שהרי בעל מתחייב בכתובה לפרנס את אשתו. לא מצאנו שאשה מתחייבת לפרנס את בעלה ואת משפחתם. מצב זה מקרין מאוד גם על הערכת אשה לבעלה. גם האשה הצדקת ביותר, המצהירה על כך שהיא רוצה שבעלה יעסוק בתורה, והיא נוטלת על עצמה את עול הפרנסה, בסופו של דבר מגיעה אל נקודת האמת הפנימית, בהבנה שזה מצב לא בריא. אם חכמים הטילו את עול הפרנסה על הבעל, נימוקם עמם. לכן, ראה אתה לאן זה מביא את אשתך: היא מצאה עבודה, במקום תורני, שם היא פוגשת אנשים תורניים, אשר בנוסף להכשרתם התורנית הם גם עוסקים בעשיה חיובית. אין זה משנה כלל אם זה מוסד חינוכי או מוסד צדקה וחסד וכד'. למעשה, אנשים טובים פועלים ומצליחים, ומביאים ברכה לעולם.
לא אפשרי כמעט, שאשה תמנע מהשוואה, ותאמר לעצמה: הנה גם לי בעל, תורני, שכל עיסוקו רק בלימוד, אך בהשוואה לאנשים הטובים שהנני פוגשת, קשה לי להעריך אותו, ואני נמשכת להעריך את העשיה התורנית.
גם אם תפרוש מעבודתה. לא זה מה שיגרום לה להערכה רבה יותר כלפיך.
אני ממליץ מאוד, שתקדיש לימוד ומחשבה לשאלה: כיצד למצות את כוחותיך, להנהגת המשפחה, כהדרכת חכמים. כך, גם תשומת הלב של אשתך תופנה כלפיך, והיא תחדל לעסוק באנשים זרים.

זוגיות (46)
הרב אליקים לבנון
41 - מקומו של הבעל בחיי אשתו
42 - השויגער והעצמאות
43 - הצילו! בעלי משקר!
טען עוד

להמליץ על גירושין?
הרב אליקים לבנון | אדר א' תשע"א

מי אחראי ומי פולש
הרב אליקים לבנון | אב תשס"ו

צניעות ומחלוקת
הרב אליקים לבנון | אלול תשס"ו

מה היא רוצה ממני?
הרב אליקים לבנון | תמוז התשס"ו

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

לצאת מן האדישו"ת
תשס"ו

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז

החותנת "עושה סדר"
ז איר תשס"ט

מי אחראי ומי פולש
אב תשס"ו
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
מהו החידוש הכי גדול שיש בתורה?
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
דיני פרשת זכור
איך מוסרים את הנפש בימינו?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א

רחל מבכה על בניה
עלון מס' 170
הרב בניהו ברונר | מרחשוון תשע"ד

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
אחריות האדם על מעשיו
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
מה היא העצה ששכח משה רבינו
הרב מאיר גולדויכט | סיון תשפ"ג
תיקון חטא המרגלים - שלוש מעלות באמונה
הרב שמואל אליהו | סיון תשפ"ג
