- פרשת שבוע ותנ"ך
- מקץ
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אפרת בת נעמי
פתרון לפי מבט הפותר
התלמוד מלמד אותנו שהמשמעות של החלומות תלויה במפרש ובפירוש לחלום. יוסף אמר לשר המשקים ולשר האופים של חצר פרעה "הלוא לאלקים פתרונים". בכל זאת הוא המשיך ופירש להם את שני החלומות בצורה מדויקת. נראה שכאשר אמר "לאלקים פתרונים" הוא התכוון לומר שהאדם שמפרש חלומות צריך להיות בעל אינטואיציה קדושה וחוש פנימי לאדם שאת חלומו הוא מפרש כדי להיות מסוגל לפרש את החלום נכונה. הקול הפנימי הוא מתנה מהאלקים.
זה נכון גם בתחום הרפואה. יש רופאים מסוימים שמצטיינים באבחון, והקול הפנימי שלהם מוביל אותם למסקנות נכונות באשר לטיבה של המחלה. זה נכון גם לגבי פסיכולוגים ואנשי בריאות הנפש. הקול הפנימי חייב להדריך אותם באשר לדרך שבה יוכלו לעזור לאדם המוטרד או הסובל שבא אליהם. זה נכון אפילו לגבי פוסקי הלכה גדולים שמגיעים לפסיקה שלהם אחרי לימוד מעמיק, אבל לפעמים גם עם אינטואיציה מדויקת בדבר הפיתרון הנכון לשאלה שעומדת בפניהם.
ליוסף יש אינטואיציה כזאת, ולכן הוא בטוח שהפירוש שלו לחלומות פרעה יהיה נכון ומדויק. הביטחון העצמי הזה והוודאות הרוחנית הזאת מרשימים את פרעה ומאיצים את עלייתו המטאורית של יוסף לשלטון במצרים. פרעה מזהה ביוסף את התכונה הזאת כשהוא אומר עליו שיש בו רוח אלקים. פרעה יודע היטב שבלי הרוח הזאת חלומותיו לא יתפרשו נכון.
אנחנו קוראים בתהלים שכאשר ישיב הקב"ה את שיבת ציון נהיה כחולמים. גם החלום הזה מצריך פירוש, והפירוש הזה יכול לבוא רק מהשבים לציון עצמם. כדי שהחלום הזה יתפרש נכון, צריך שתשכון בליבו של מפרש החלום רוח קודש ותכלית אלקית, ובמקרה הזה בלבם של החולמים עצמם. אלקים נותן לנו את החלום, אבל הפירוש תלוי בנו וביכולת שלנו להבין את רצון האלקים בעניין הזה. כל חלום, אפילו החלום על החזרה לציון ובנייתה מחדש, נתון לפירושים שונים.
אנחנו, שחיים בישראל של היום, ערים היטב לכך שיש פירושים שונים ואפילו מנוגדים למשמעות האמיתית של החלום על ציון וירושלים. אנחנו צריכים את רוח הקודש כדי להבין את פשר החלום ולקיים את הבטחתו. הקב"ה נותן לנו הזדמנויות. מה שאנחנו עושים עם ההזדמנויות האלה הוא המבחן האמתי לפירוש החלום. יוסף לא רק מפרש את חלומו של פרעה, אלא גם פורש בפניו תוכנית פעולה שתממש את ההבטחה וההזדמנות שטמונות בחלום. אינטואיציה בריאה שבאה מתוך הניסיון והמסורת היהודית יכולה לעזור לנו להגיע להבנה הנכונה והמשמעותית ביותר של החלום העתיק שלנו על ציון וירושלים, על שלום וקדושה.
זה נכון גם בתחום הרפואה. יש רופאים מסוימים שמצטיינים באבחון, והקול הפנימי שלהם מוביל אותם למסקנות נכונות באשר לטיבה של המחלה. זה נכון גם לגבי פסיכולוגים ואנשי בריאות הנפש. הקול הפנימי חייב להדריך אותם באשר לדרך שבה יוכלו לעזור לאדם המוטרד או הסובל שבא אליהם. זה נכון אפילו לגבי פוסקי הלכה גדולים שמגיעים לפסיקה שלהם אחרי לימוד מעמיק, אבל לפעמים גם עם אינטואיציה מדויקת בדבר הפיתרון הנכון לשאלה שעומדת בפניהם.
ליוסף יש אינטואיציה כזאת, ולכן הוא בטוח שהפירוש שלו לחלומות פרעה יהיה נכון ומדויק. הביטחון העצמי הזה והוודאות הרוחנית הזאת מרשימים את פרעה ומאיצים את עלייתו המטאורית של יוסף לשלטון במצרים. פרעה מזהה ביוסף את התכונה הזאת כשהוא אומר עליו שיש בו רוח אלקים. פרעה יודע היטב שבלי הרוח הזאת חלומותיו לא יתפרשו נכון.
אנחנו קוראים בתהלים שכאשר ישיב הקב"ה את שיבת ציון נהיה כחולמים. גם החלום הזה מצריך פירוש, והפירוש הזה יכול לבוא רק מהשבים לציון עצמם. כדי שהחלום הזה יתפרש נכון, צריך שתשכון בליבו של מפרש החלום רוח קודש ותכלית אלקית, ובמקרה הזה בלבם של החולמים עצמם. אלקים נותן לנו את החלום, אבל הפירוש תלוי בנו וביכולת שלנו להבין את רצון האלקים בעניין הזה. כל חלום, אפילו החלום על החזרה לציון ובנייתה מחדש, נתון לפירושים שונים.
אנחנו, שחיים בישראל של היום, ערים היטב לכך שיש פירושים שונים ואפילו מנוגדים למשמעות האמיתית של החלום על ציון וירושלים. אנחנו צריכים את רוח הקודש כדי להבין את פשר החלום ולקיים את הבטחתו. הקב"ה נותן לנו הזדמנויות. מה שאנחנו עושים עם ההזדמנויות האלה הוא המבחן האמתי לפירוש החלום. יוסף לא רק מפרש את חלומו של פרעה, אלא גם פורש בפניו תוכנית פעולה שתממש את ההבטחה וההזדמנות שטמונות בחלום. אינטואיציה בריאה שבאה מתוך הניסיון והמסורת היהודית יכולה לעזור לנו להגיע להבנה הנכונה והמשמעותית ביותר של החלום העתיק שלנו על ציון וירושלים, על שלום וקדושה.

בשורת השלום מיוסף
הרב יוני לביא | כסלו תשס"ח

שב"צ- מקץ תשע"ז
לומדים תורה בכיף
רבנים שונים | כסלו תשע"ז

”בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה”
פרשות וישב מקץ תשס"ג
הרב מאיר גולדויכט | תשס"ג

הקשר בין פרשת מקץ לחנוכה
הרב משה פנחס ליפשיץ | כסלו תשע"ז
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
זכור - פורים
אדר התשע"ג
זכויות שבאות עם הזקנה
תשע"ד
האמת הקשה
תשע"א
בא תשע"ד
תשע"ד
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
מי צריך את הערבה?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
בדיקת פירות ט''ו בשבט
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך עושים קידוש?

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
שירת הים וט"ו בשבט
הרב אליעזר מלמד | יד שבט תשפ"ג
שירת הנשמה
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג שבט תשפ"ג
