בית המדרש

  • מדורים
  • זוגיות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

חנן בן שלומית

להמליץ על גירושין?

מערכת היחסים בין בני הזוג מאד גרועה. אני מנסה לגשר ביניהם, אבל איני רואה הצלחה. האם יש שלב בו כדאי לעודד פירוק המשפחה?

undefined

אדר א' תשע"א
2 דק' קריאה
שאלה:
אני עומד בקשר עם משפחה, 2 ילדים. מערכת היחסים בין ההורים מאד גרועה. האשה טוענת שבעלה לא מתיחס לדבריה, מידי פעם נעלם מהבית ואי אפשר לדעת מתי ישוב. הבעל לעומתה טוען שאשתו לא עובדת, בטילה בביתה, לא מסייעת לפרנסה. בקצור: יחסים עכורים. אני מנסה לגשר ביניהם, אבל איני רואה הצלחה. האם יש שלב בו כדאי לעודד פירוק המשפחה?

תשובה: לצערנו, רבו מקרי הגירושין בכל המגזרים, וגם במיגזר הדתי לאומי. דבר זה מחייב אותנו לתת דגש הרבה יותר חזק על שלב ההכנה לקראת נישואין. חיי נישואין, בניית בית אינם "קייטנה". חיים טובים אינם נבנים מאליהם. הם דורשים לימוד והשקעה קודמים, וכגודל ועומק ההכנה, כך גם הפרי. אותה משפחה שהנך מלווה, יכולה להיות משפחה קלאסית, בעל טוב, ואשה טובה, שלא קיבלו את ההכנה הדרושה לבנין ביתם, ועל כן הם מתנהגים כאויבים וצרים זה לזה. טוב מאד ללמוד הכל מוקדם ככל שניתן, עוד לפני הקמת הבית, אך מה שלא נלמד אז, יכול להלמד גם אח"כ.
איני יודע אילו שלבים כבר עברת עם אותו זוג, לכן אפרט את הסדר הראוי. השלב הראשון הוא, לבחון אם מדובר בשניים, הרוצים כל אחד בטובת רעהו. אם כך הם פני הדברים, אם כן יש רצון, אלא שהוא אינו מגיע לכלל מעשה. במקרה כזה, נצעד לשלב שני, והוא ללמד את הבעל מהי אחריות לאשתו, לילדיו. להציג לו תבנית חיובית של בעל מסור, העומד בדיבורו, המלווה את משפחתו ותומך בה. אם אשה טוענת שבעלה אינו מתייחס לצרכיה, צריך לבחון מהם הצרכים שהאשה מצפה שבעלה יתייחס אליהם. אם היא דורשת התייחסות בסיסית, ודאי שהבעל צריך לקבל על עצמו להאזין לאשתו. לתשומת ליבך: יש אנשים הזקוקים להסבר כדי שינהגו כך. יש אחרים הזקוקים להדרכה, בבחינת "כזה ראה וקדש". דהיינו. ללמד את הבעל, שכל יום הוא חוזר לביתו לא יאוחר משעה מסוימת, ולא משנה מה הם עיסוקיו, עד שעה מסוימת הוא חייב להתייצב בביתו. כמו כן, ללמד את בני הזוג לשוחח ביניהם. יש בני זוג המשוחחים בצעקות ובהטחות הדדיות. אם נפגשים פעם או פעמיים עם שניהם, ומסייעים להם להקים מהלך חיובי של שיחה ביניהם, זה ישמש להם כדגם כיצד לשוחח. כל זאת במקרה הטוב, בו כאמור הבעל והאשה מעוניינים איש בטובת רעהו, ומוכנים לשיתוף פעולה ותקון.
אם הנך נתקל בקיר אטום, הבעל אינו מוכן לקבל הנחיות, ואין הצלחה בקיום שיחה מסודרת ביניהם, אזי עוברים לשלב השלישי. בשלב זה, כדאי להציע להם שיקחו "פסק זמן" זה מזה. בהסכמת הבעל, תעזוב האשה את ביתם לכמה שבועות, כחודש ימים, פחות או יותר. או שהבעל יעזוב, בהסכמת אשתו. שלב זה אמור לתת להם אינדיקציה להערכת שותפות האמת שבקרבם. אם גם בתום שלב זה לא חוזרת הנכונות לעבוד וללמוד יחדיו את תורת הבית והמשפחה, אזי יש לעבור לשלב הרביעי, בדיקה עם האשה, האם היא חושבת על פירוד. אם היא אינה חושבת על כך, לא להעלות זאת כרעיון. אבל אם היא חושבת על כך, יש לעבור לשלב החמישי, והוא, חיזוק האשה ללכת לקראת פרידה. צריך לעודד אותה מאד ולחזקה בכוחות חדשים כדי שהיא תוכל לצאת לדרך חדשה. יש לעודד אותה לעמוד בפני עצמה, שלא תהיה תלויה בחסדי אחרים, גם לא בחסדיו של בעלה הנוכחי. כאשר יבשילו התנאים, יש מקום לסייע להם בפתרון באמצעות פירוד, כמוצא אחרון.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il