- פרשת שבוע ותנ"ך
- כי תשא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
השבת - קו ההגנה
קריאת התורה השבוע מתרכזת, מטבע הדברים, בתיאור האסון של עגל הזהב וההשלכות של החטא הזה. אך את סיפור עגל הזהב בפרשת השבוע מקדימים דברים שנוגעים לקדושת השבת. חז"ל ראו בנושא השבת שמופיע בפרשה זו סימן נוסף לכך שאפילו בניית המשכן לא יכולה לקבל עדיפות על פני קדושת השבת.
אך ישנה תובנה נוספת שאפשר ללמוד כאן. הסכנה שטמונה בעגל הזהב, באלילי שווא, באידיאלים מפתים ומבריקים לכאורה שרק מובילים לאסון לבסוף, היא סכנה שמלווה את החברה היהודית תמיד. בהיסטוריה הארוכה שלנו כעם היתה רשימה ארוכה של עגלי זהב שהרחיקו אותנו מדרך הישר ועלו לנו במחיר כבד מאד. עבודת אלילים, הלניזם, משיחי שקר, מרקסיזם, חילוניות, לאומיות, הומניזם ונהנתנות שלוחת רסן הם רק כמה מעגלי הזהב האלה, וכל אחד מהם גבה מהעם היהודי מחיר נורא.
קדושת השבת והנסיגה שהיא כופה עלינו מעולם החולין והשגרה תמיד עמדו כחומה בצורה להגן עלינו מפני עגלי זהב אלה. השבת היא קו ההגנה הראשון והחזק ביותר שלנו מפני ים הכזב והרשע שמאיים להטביע אותנו כל הזמן. בלי השבת אנחנו אבודים. עם השבת אנחנו חזקים ונצחיים. אין בהיסטוריה הרבה דברים שפשוט להבחין בהם, אך החסד והגאולה שהביאה השבת לחברה היהודית הוא אחד המקרים הפשוטים האלה.
מסיבה זו, גם בהמשך התורה, בפרשת ויקהל, האזהרה בעניין הלכות השבת חוזרת בסמוך לסקירה נוספת של בניית המשכן. התורה מבקשת להדגיש בפנינו שחוץ מחיי אדם ממש, אין שום מטרה, ולא משנה כמה נעלה היא נראית, שמקבלת עדיפות על פני קדושת השבת, שכן בכל מטרה, גם אם היא נראית אצילה, יש פסולת בזהב שלה. השבת בנצחיותה ובקדושתה האלקית דומה לעולם הבא, לנצח. פעמים רבות בחפזוננו לבנות אנחנו הורסים, ובלהיטותנו להשיג דברים גדולים אנחנו רומסים את הצדק והמוסר.
חכם התלמוד, בבא בן בוטא, התרה במלך הורדוס שלא להרוס את הישן לפני שהחדש ייבנה. לא פעם העולם מאמין שהרס הישן הוא תנאי הכרחי לבניית החדש. התורה באה ללמד אותנו שהשבת הישנה, שעליה כבר שמרו בני ישראל אפילו לפני מתן התורה בהר סיני, בוודאי תוסיף להתקיים ולהגן עלינו יותר מעגל הזהב החדש והנוצץ שבני ישראל סוגדים לו כעת בהתלהבות כזאת. עגלי זהב באים והולכים, אך הנצחיות של השבת ושל התורה נשארות בכל עת ובכל מצב.
התורה מחזקת את הרעיון הזה כשהיא חוזרת על עניין קדושת השבת פעמים רבות בפרשיות האלה שבאות בסיומו של ספר שמות. המשכן שלנו נבנה רק עם השבת ולעולם לא תוך חילול השבת.
אך ישנה תובנה נוספת שאפשר ללמוד כאן. הסכנה שטמונה בעגל הזהב, באלילי שווא, באידיאלים מפתים ומבריקים לכאורה שרק מובילים לאסון לבסוף, היא סכנה שמלווה את החברה היהודית תמיד. בהיסטוריה הארוכה שלנו כעם היתה רשימה ארוכה של עגלי זהב שהרחיקו אותנו מדרך הישר ועלו לנו במחיר כבד מאד. עבודת אלילים, הלניזם, משיחי שקר, מרקסיזם, חילוניות, לאומיות, הומניזם ונהנתנות שלוחת רסן הם רק כמה מעגלי הזהב האלה, וכל אחד מהם גבה מהעם היהודי מחיר נורא.
קדושת השבת והנסיגה שהיא כופה עלינו מעולם החולין והשגרה תמיד עמדו כחומה בצורה להגן עלינו מפני עגלי זהב אלה. השבת היא קו ההגנה הראשון והחזק ביותר שלנו מפני ים הכזב והרשע שמאיים להטביע אותנו כל הזמן. בלי השבת אנחנו אבודים. עם השבת אנחנו חזקים ונצחיים. אין בהיסטוריה הרבה דברים שפשוט להבחין בהם, אך החסד והגאולה שהביאה השבת לחברה היהודית הוא אחד המקרים הפשוטים האלה.
מסיבה זו, גם בהמשך התורה, בפרשת ויקהל, האזהרה בעניין הלכות השבת חוזרת בסמוך לסקירה נוספת של בניית המשכן. התורה מבקשת להדגיש בפנינו שחוץ מחיי אדם ממש, אין שום מטרה, ולא משנה כמה נעלה היא נראית, שמקבלת עדיפות על פני קדושת השבת, שכן בכל מטרה, גם אם היא נראית אצילה, יש פסולת בזהב שלה. השבת בנצחיותה ובקדושתה האלקית דומה לעולם הבא, לנצח. פעמים רבות בחפזוננו לבנות אנחנו הורסים, ובלהיטותנו להשיג דברים גדולים אנחנו רומסים את הצדק והמוסר.
חכם התלמוד, בבא בן בוטא, התרה במלך הורדוס שלא להרוס את הישן לפני שהחדש ייבנה. לא פעם העולם מאמין שהרס הישן הוא תנאי הכרחי לבניית החדש. התורה באה ללמד אותנו שהשבת הישנה, שעליה כבר שמרו בני ישראל אפילו לפני מתן התורה בהר סיני, בוודאי תוסיף להתקיים ולהגן עלינו יותר מעגל הזהב החדש והנוצץ שבני ישראל סוגדים לו כעת בהתלהבות כזאת. עגלי זהב באים והולכים, אך הנצחיות של השבת ושל התורה נשארות בכל עת ובכל מצב.
התורה מחזקת את הרעיון הזה כשהיא חוזרת על עניין קדושת השבת פעמים רבות בפרשיות האלה שבאות בסיומו של ספר שמות. המשכן שלנו נבנה רק עם השבת ולעולם לא תוך חילול השבת.
פירושי חכמים ל'ויחל משה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א אדר תשס"ז

תפילה בעת צרה
הרה"ג דוב ליאור | אדר א תשס"ח
שיחת חיזוק פרשת כי תישא תשע"ט
הרב אורן נזרית | אדר א תשע"ט
יחודה ומעלתה של נשיאת חן
הרב מאיר גולדויכט | י"ז אדר תשפ"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
"חזקה"
תשע"ד
אמת כואבת
תשע"ד
פרשת בהר
אייר תשע"ה
פרשת אחרי מות תשע"ד
תשע"ד
דיני פרשת זכור
למה לשמור על הקדושה?
איך התפילה מקשרת אותנו לקב"ה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך לומדים גמרא?
איך ללמוד גמרא?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
שבועות מעין עולם הבא!
דיני פלסטר בשבת
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס
