בית המדרש

  • מדורים
  • שידוכים ובחירת בן זוג
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון 229

להתחתן רק עם אברך?!

השאלה, אם להמשיך בקשר עימו, תלויה במידת היכולת שלכם ליצור חיבור ביניכם. האם את רואה אותו באופציה להיות בעתיד בעלך. וזאת, ללא קשר לשאלה, האם ימשיך ללמוד או לא.

undefined

אדר ב' תשע"א
2 דק' קריאה
שאלה:
אני נפגשת עם בחור מאד טוב. כעת הוא לומד בישיבה. אבל בעתיד הוא לא חושב שימשיך ללמוד. רוצה לצאת לעבודה או ללימודים כלליים. האם להמשיך בקשר. האם לנסות לשכנע אותו להמשיך ללמוד, כי אני רוצה להקים בית של תורה?

תשובה:
בשאלתך, העלית שתי אפשרויות, אך לא פירטת. שאלה ראשונה, האם להמשיך בקשר עימו. שאלה שניה, האם לנסות לשכנע אותו להמשיך ללמוד. באמת, אילו שאלות נפרדות, עם כיוונים שונים. השאלה, אם להמשיך בקשר עימו, תלויה במידת היכולת שלכם ליצור חיבור ביניכם. האם את רואה אותו באופציה להיות בעתיד בעלך. וזאת, ללא קשר לשאלה, האם ימשיך ללמוד או לא. נושא ההתאמה ביניכם הוא הקובע להמשיך בקשר. החשיבה צריכה להיות, בצורה מסודרת של בירור ביחס לתכונותיו של הבחור, האם האישיות שלו מתיישבת על ליבך, האם הוא מספיק ירא שמים, בעל מידות טובות, מספיק שמח ונעים מבחינתך, האם לטעמך הוא נבון, חרוץ וכד'.
ובנוסף, לבדוק את ההתאמה שביניכם, האם את כאשה מעריכה אותו, האם את מרגישה כלפיו חיבה וידידות, האם את מצפה בשמחה למפגשים, האם אין מתח במפגשים שביניכם (בצורה מסודרת תוכלי להכנס לאתר של ישיבת אלון מורה באינטרנט, ולהוריד משם את הדף: פרופיל 100. זה דף לעבודה עצמית, אשר יבהיר לך את מהות הקשר ביניכם).
ומכאן לשאלתך השניה: המשך לימוד התורה שלו. באמת, זו אינה השאלה, מפני שלא כל אחד יכול וצריך להמשיך ללמוד רוב היום תורה. חכמים אומרים שיש שלושה שהקב"ה בוכה עליהם: מי שיכול ללמוד ואינו לומד. מי שאינו יכול ללמוד ולומד. ומי שמתגאה על הציבור (חגיגה ה'). מכאן, שיש מצב שבו אדם נקרא ע"י חכמים לעזוב את הלימוד ולהתעסק בענינים אחרים. אם כן, כאמור, השאלה מופנית כלפייך, האם את מוכנה לקבל את הבחור הטוב הזה, גם אם בשלב מסוים יפרוש מהלימוד ויפנה לעולם המעשה. כי זה הכלל: מתחתנים עם מה שיש, ולא עם ציפיות לעתיד. את רשאית כמובן לנסות ולשכנע אותו, לבדוק עם רבותיו, האם הוא מתאים להמשיך לגדול בתורה, ולראות בכך גם את עתידו. אולם, אל תסתמכי על כך, ובכל החלטה שהוא יקבל, תסכימי את לקבל אותו ולראות בו את הבעל הטוב אשר יוביל את ביתכם. גם אם רצונך לבנות בית של תורה, את יכולה לעשות זאת עם בעל הקובע עיתים לתורה ורואה בכך חשיבות מרובה אף על פי שרוב היום הוא עסוק בנושאים אחרים.
אמנם מצאנו אצל ר' עקיבא, שרחל נישאה לו בהיותו רועה צאן, ושלחה אותו ללמוד, בתחילה 12 שנה, ואח"כ עוד 12 שנה. מסיפור זה לכאורה ניתן ללמוד שאשה יכולה להוביל את בעלה לדרך של תורה. אכן, כפי שכתבתי, גם לך מותר לנסות זאת. אך בשונה מרחל, שראתה בר' עקיבא פוטנציאל גבוה, לכן סייעה לו להפנות את כוחו לתורה. אצלכם, לא ברור לך שיש לבחור פוטנציאל כזה, לכן, כאמור: המשיכו בקשר, תוך כדי בירור הקשר שביניכם, ובדקי את עצמך אם את מקבלת את הבחור ללא תנאי. בהצלחה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il