- אונאה ומקח טעות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מרים בת בת חן
בירור מחירים אצל המתחרים בעילום שם
קיבלתי משימה בחברת ההי-טק שבה אני עובד להתקשר למתחרים של החברה (מדובר בחברות בחו"ל) ולברר מה מחירי המוצרים שלהם שמתחרים במוצר שאנו מוכרים. חברות אלו אינן מפרסמות בציבור את מחיריהן וכמובן לא ירצו למסור אותם למתחרים. לכן שיטת הפעולה היא להתקשר בזהות בדויה, להעמיד פנים כאילו שאני מעוניין לרכוש את המוצר, ואז אני מקבל את המחירים. על פניו נראה שזו אונאה, אך מצד שני אין לחברה שלי כל דרך אחרת לברר את מחירי השוק, ואנו זקוקים למידע הזה כדי להתחרות. ידוע לי שהדבר מקובל ונעשה בתחום. האם זה מותר? מכל מקום, אני זקוק לייעוץ כיצד לנהוג - אינני רוצה לעבור על איסור אונאה, אבל אני אתקשה להסביר למנהלים שלי, שאינם שומרי מצוות, מדוע אינני יכול לבצע את המשימה.
הסיבה לדחיפות היא שלמעשה כבר התחלתי בביצוע המשימה (כבר התקשרתי לכמה חברות), ואז פתאום קלטתי שאולי מדובר באיסור. כעת כבר מצפים ממני להגיש את המידע בקרוב ואינני יודע מה לעשות.
תשובה:
מדבריך לא ברור האם החברות המתחרות הן של יהודים או גויים. על פי ההלכה אסור לרמות אף את הגוי או להטעותו, ולכן אסור לומר לגוי שאתה רוצה לקנות ממנו אם אינך מתכוון לכך.
מקורם של הדברים הוא בגמרא (חולין צ"ד ע"א) "אמר שמואל: אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של עובד כוכבים", וכן פסק הרמב"ם בהל' מכירה (פרק י"ח הלכה א') "אסור לרמות את בני אדם במקח וממכר או לגנוב את דעתם, ואחד עובד כוכבים ואחד ישראל שוים בדבר זה".
להטעות את הגוי בממון זו מח' הפוסקים בהבנת הגמ' בבא קמא (קי"ג ע"ב) האם מותר לכתחילה או דווקא אם הגוי היטעה את עצמו, השיטות מובאות ברמ"א חו"מ סימן שמ"ח סעיף ב'. בכל אופן ודאי שכאשר מדובר בישראל ההטעיה הינה אסורה לכל הדיעות, בין בדיבור בין בממון.
עם זאת אתה יכול לגרום לו להטעות את עצמו מבלי להוציא דבר שקר בפיך, כגון: שתשאל 'כמה עולה מוצר זה' וכדומה, או לומר שאתה עושה לעצמך סקר מחירים מהו הזול ביותר מבין החברות וכו'. העיקר לא לשקר ולא לומר בפירוש שאתה מתכוון לקנות אלא להוציא בדרכים עוקפות, שהם בעצמם יבינו כן אם הם רוצים.
הסיבה לדחיפות היא שלמעשה כבר התחלתי בביצוע המשימה (כבר התקשרתי לכמה חברות), ואז פתאום קלטתי שאולי מדובר באיסור. כעת כבר מצפים ממני להגיש את המידע בקרוב ואינני יודע מה לעשות.
תשובה:
מדבריך לא ברור האם החברות המתחרות הן של יהודים או גויים. על פי ההלכה אסור לרמות אף את הגוי או להטעותו, ולכן אסור לומר לגוי שאתה רוצה לקנות ממנו אם אינך מתכוון לכך.
מקורם של הדברים הוא בגמרא (חולין צ"ד ע"א) "אמר שמואל: אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של עובד כוכבים", וכן פסק הרמב"ם בהל' מכירה (פרק י"ח הלכה א') "אסור לרמות את בני אדם במקח וממכר או לגנוב את דעתם, ואחד עובד כוכבים ואחד ישראל שוים בדבר זה".
להטעות את הגוי בממון זו מח' הפוסקים בהבנת הגמ' בבא קמא (קי"ג ע"ב) האם מותר לכתחילה או דווקא אם הגוי היטעה את עצמו, השיטות מובאות ברמ"א חו"מ סימן שמ"ח סעיף ב'. בכל אופן ודאי שכאשר מדובר בישראל ההטעיה הינה אסורה לכל הדיעות, בין בדיבור בין בממון.
עם זאת אתה יכול לגרום לו להטעות את עצמו מבלי להוציא דבר שקר בפיך, כגון: שתשאל 'כמה עולה מוצר זה' וכדומה, או לומר שאתה עושה לעצמך סקר מחירים מהו הזול ביותר מבין החברות וכו'. העיקר לא לשקר ולא לומר בפירוש שאתה מתכוון לקנות אלא להוציא בדרכים עוקפות, שהם בעצמם יבינו כן אם הם רוצים.

ירושה גם לבנות
הרב ניר אביב | איר תשע"א

מחיר זול שנכתב בטעות
הרב ניר אביב | תשע"א

זכאות ירושה למתאסלם
הרב ניר אביב | איר תשע"א

מנוע מזויף ברכב
הרב ניר אביב | איר תשע"א

הרב ניר אביב
בוגר ישיבת "הכותל", ר"מ בישיבת ההסדר "היכל אליהו", ומרבני הכולל לדיינות פסגות. מח"ס ו"מעשה רשת - האינטרנט בהלכה"

אבידה עם סימן ללא דורש
איר תשע"א

שבע ברכות בסעודה שאינה בבית החתן והכלה
תשע"א

חתונה בבין השמשות
אלול תשע"א

ארנק שנמצא בקניון
איר תשע"א
קריעת ים סוף ומשל הסוס
דיני פרשת זכור
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
דיני פלסטר בשבת
למה ללמוד גמרא?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
תורה מן השמים
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
בריאת העולם של פסח

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

ליל חג השבועות
חלק ב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
