- אונאה ומקח טעות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מרים בת בת-חן
דיני ממונות עם גויים
א. בעודי חילוני, קיבלתי מסאז' בהודו על ידי גוי לפני כ-20 שנה ולא שילמתי בידיעה שאני אמור לשלם.
ב. גרתי עם גויה בגרמניה והיא הלוותה לי סכום כסף להשקעה בעסק. אמא שלה, לאחר זמן מה, טענה שהיא התכוונה להשתמש בכסף של הבת לצביעת הבית ומכיוון שהבת הלוותה לי את הכסף היא תצטרך ללוות מהבנק ולכן היא חייבה אותי לשלם לה את סכום הריבית. האם זה גזל, וכן האם אני יכול לדרוש את הכסף חזרה, וכן האם יש התיישנות מבחינת זמן המקרה? וכן במידה ואני יכול לדרוש כסף חזרה, האם זה מלווה בריבית וכמה? המקרה היה לפני 17 שנה.
תשובה:
א. התשלום על המסאז' הוא עליך בגדר חוב, ודינו כהלוואה. הדין הוא שהפקעת הגוי מותרת, כלומר: ישראל שלווה מגוי, אם הגוי שכח מן החוב אז אין הישראל צריך להשיב לו, אולם אם הגוי יודע מן החוב ויגרם מכך חילול ה' אז צריך להחזיר ההלוואה. המקור לדברים הינו בשולחן ערוך, חושן משפט הלכות גניבה סימן שמ"ח (סעיף ב'): "טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלוואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם".
ב. לא מובן, מה העסק של האם בכך שהבת שלה הילוותה לך מכספה הפרטי, זכותה של הבת להחליט לעשות בכספה כרצונה ולהלוות לך. לכן, כוונת האם להשתמש בכסף אינה עניינך ועליה להפנות את טענותיה ודרישותיה לבתה בלבד, ומובן מכאן שדרישתה שאתה תישא בהוצאות ריבית ההלוואה אינה מוצדקת.
כל זה מה שהיה ראוי להיות מן הדין, אולם מאחר והסכמת לשלם את הריבית של ההלוואה אין בכך גזל מצידה. איסור ריבית קיים רק בין יהודי ליהודי, אולם בין גוי ליהודי אין איסור, ולכן אם הסכמת לשלם ריבית לגוי לא עברת על איסור, עיין בשו"ע יורה דעה סימן קנ"ט סעיפים א'-ב', ובנו"כ.
לפי תורתנו אין מושג של התיישנות ואין יאוש בחוב אפילו לאחר שנים רבות (אלא אם כן ישנו יאוש ברור 1 ). גם לא ברור מדוע אתה חושב שאתה יכול לתבוע אותה על פי דין תורה מאחר והיא גויה ומן הסתם לא תתרצה לתת לך מה שמגיע לך לפי תורתנו. עליך לברר את החוק הנהוג שם, ואם מבחינה משפטית אתה יכול לחייבה ואין התיישנות, אתה רשאי לתובעה בערכאות שם.
^ 1.עיין שו"ע חו"מ סימן קס"ג סעיף א', קצות החושן ונתיבות המשפט שם.
ב. גרתי עם גויה בגרמניה והיא הלוותה לי סכום כסף להשקעה בעסק. אמא שלה, לאחר זמן מה, טענה שהיא התכוונה להשתמש בכסף של הבת לצביעת הבית ומכיוון שהבת הלוותה לי את הכסף היא תצטרך ללוות מהבנק ולכן היא חייבה אותי לשלם לה את סכום הריבית. האם זה גזל, וכן האם אני יכול לדרוש את הכסף חזרה, וכן האם יש התיישנות מבחינת זמן המקרה? וכן במידה ואני יכול לדרוש כסף חזרה, האם זה מלווה בריבית וכמה? המקרה היה לפני 17 שנה.
תשובה:
א. התשלום על המסאז' הוא עליך בגדר חוב, ודינו כהלוואה. הדין הוא שהפקעת הגוי מותרת, כלומר: ישראל שלווה מגוי, אם הגוי שכח מן החוב אז אין הישראל צריך להשיב לו, אולם אם הגוי יודע מן החוב ויגרם מכך חילול ה' אז צריך להחזיר ההלוואה. המקור לדברים הינו בשולחן ערוך, חושן משפט הלכות גניבה סימן שמ"ח (סעיף ב'): "טעות עובד כוכבים, כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלוואתו, מותר, ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם".
ב. לא מובן, מה העסק של האם בכך שהבת שלה הילוותה לך מכספה הפרטי, זכותה של הבת להחליט לעשות בכספה כרצונה ולהלוות לך. לכן, כוונת האם להשתמש בכסף אינה עניינך ועליה להפנות את טענותיה ודרישותיה לבתה בלבד, ומובן מכאן שדרישתה שאתה תישא בהוצאות ריבית ההלוואה אינה מוצדקת.
כל זה מה שהיה ראוי להיות מן הדין, אולם מאחר והסכמת לשלם את הריבית של ההלוואה אין בכך גזל מצידה. איסור ריבית קיים רק בין יהודי ליהודי, אולם בין גוי ליהודי אין איסור, ולכן אם הסכמת לשלם ריבית לגוי לא עברת על איסור, עיין בשו"ע יורה דעה סימן קנ"ט סעיפים א'-ב', ובנו"כ.
לפי תורתנו אין מושג של התיישנות ואין יאוש בחוב אפילו לאחר שנים רבות (אלא אם כן ישנו יאוש ברור 1 ). גם לא ברור מדוע אתה חושב שאתה יכול לתבוע אותה על פי דין תורה מאחר והיא גויה ומן הסתם לא תתרצה לתת לך מה שמגיע לך לפי תורתנו. עליך לברר את החוק הנהוג שם, ואם מבחינה משפטית אתה יכול לחייבה ואין התיישנות, אתה רשאי לתובעה בערכאות שם.
^ 1.עיין שו"ע חו"מ סימן קס"ג סעיף א', קצות החושן ונתיבות המשפט שם.

ירושה גם לבנות
הרב ניר אביב | איר תשע"א

זכאות ירושה למתאסלם
הרב ניר אביב | איר תשע"א

מנוע מזויף ברכב
הרב ניר אביב | איר תשע"א

בירור מחירים אצל המתחרים בעילום שם
הרב ניר אביב | תשע"א

הרב ניר אביב
בוגר ישיבת "הכותל", ר"מ בישיבת ההסדר "היכל אליהו", ומרבני הכולל לדיינות פסגות. מח"ס ו"מעשה רשת - האינטרנט בהלכה"
מותר לפרוץ מכשיר אייפון?
מעשה רשת - האינטרנט בהלכה (2)
א' אלול תשע"ג

סיבת התוקף של דד"ד
טבת תשע"ב
האם האינטרנט הוא זוטו של ים (הפקר)?
מעשה רשת - האינטרנט בהלכה (4)
כ' אלול תשע"ג

שטר כסף שנמצא במכולת
איר תשע"א
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
אוי ויי!
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
לאן נעלמה האמת?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
למה ללמוד גמרא?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

סדר הדלקת נרות ליום-טוב
הסידור המהיר

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
אמונה בה' - דווקא דרך עם ישראל
עקבי הצאן עמ' קלב - קלג
הרב הראל כהן | ג' סיון תשפ"ג
רות השבה משדה מואב
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
הפגמים בעמ"י מעצימים את אהבת ישראל
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ג'
הרב ש. יוסף וייצן | א' סיון תשפ"ג
