בית המדרש

  • ריבית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

הצעה להשקיע לפי שווי לא ידוע

undefined

הרב ניר אביב

תמוז תשע"א
2 דק' קריאה
אני יוזם פיתוח של מוצר חדש שיש בו כבר התעניינות מצד לקוחות. ברצוני לעניין בני משפחה, חברים ומכרים בהשקעה במיזם. בדרך כלל בשלב הראשוני שווי המיזם נמוך, וככל שמתקדמים בפיתוח ובמכירות השווי עולה.
ברור לי שבשלב מאוחר יותר תידרש השקעה נוספת, אך נכון לעכשיו לא ידוע מתי ואם בכלל תהיה ההשקעה הבאה. כאשר תידרש השקעה נוספת ברצוני להציע למשקיעים הראשונים לבחור האם להמשיך להחזיק במניות או למכור אותן למשקיע החדש.
האם אפשר להבטיח למשקיעים הראשונים:
שווי חברה מקסימלי לפיו תחושב השקעתם? (ככל שהשווי גבוה יותר - חלקם יקטן).
התחייבות ליחס כלשהו בין שווי החברה לגבי השקעתם ובין שווי החברה להשקעה הבאה שזה מעין "מינימום רווח" שלא ידוע מתי ואם בכלל יגיע.
האם אפשר להתחייב שאם המיזם ייכשל הכסף יוחזר בתוספת פיצוי כלשהו?

תשובה:
ישנם שני סוגים של משקיעים:
א. מלוים.
ב. בעלי אחוזים בחברה.
א. למלוים אין כל קשר אמיתי למיזם, והם ספונסרים חיצוניים שאין להם בעלות כלשהי בחברה אלא נתנו ליזם הלוואה כספית לזמן בתמורה לקבלת הקרן + רווחים במועד מאוחר יותר.
המלוים אינם רוצים לקחת סיכון ודורשים רווח מוסכם וקצוב מראש, לא מעניין אותם אם השווי של המיזם יעלה ובכמה או שחלילה ירד כיוון שבכל מקרה יקבלו את אותו הסכום שעליו הוסכם מראש.
ב. בעלי אחוזים בחברה הם אנשים שקונים ממך זכות להיות שותפים שלך במיזם. כשותפים הם כורכים את גורלם יחד אתך, אם תרוויח ירויחו אף הם באותו יחס, ואם תפסיד גם הם יפסידו, ולא יוכלו לדרוש ממך פיצוי כלשהו.
בעיה של ריבית ישנה בסוג הראשון של המשקיעים, במלוים, ולכן כדי להימנע מאיסור ריבית חובה עליך להודיע לכולם וכן להזכיר במפורש בחוזה שיחתם באופן אישי עם כל משקיע מהסוג הראשון שכל ההתקשרות ביניכם היא נעשית על פי היתר עיסקה ולפי ההלכה.
עליך להיות כנה ואמיתי ולומר למשקיעים את המצב האמיתי ואת ההערכות שלך, ולהבהיר להם שתוכנית הרווחים בנויה על פי ההערכות בלבד ושום דבר אינו ודאי, וכן לומר להם שבדרך כלל בשלב מאוחר ישנה השקעה נוספת וכו'.
לגבי מה מותר לך להתחייב להם, אתה יכול להתחייב לתת להם כפי רצונך (שו"ע חו"מ סימן מ') ואין הגבלה בדבר אם עובדים במסגרת "היתר העיסקה", רק היזהר לומר להם התחייבויות שריאלי שתעמוד בהן.
אם המיזם יכשל, תוכל להחזיר למלווים את כספם עם פיצוי משום שכאמור אתה עובד על פי היתר עיסקה.
(הערת אגב שאינה הלכתית: לגבי סוג המשקיעים השני אינך חייב לעשות כן שהרי זהו הסיכון שהם לוקחים והם מודעים לכך. לכן, אין צורך להציע להם פיצוי, וכשאתה מפסיד גם השותפים מפסידים).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il