- משנה וגמרא
- חולין
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
חולין - דף ט'
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ח: שליש תחתון – י. שליש עליון)
הלכות של רב יהודה בנוגע לשחיטה:
סוגיא א – הרחקת בשר וחֵלב והלכות שחיטה
א. ר"י-רב - הרחקת בשר וחֵלב (קשור לנושא של אתמול – הכשרת הסכין).
A. שלושה סכינים נפרדים (שחיטה, בשר, חלב) + שני כלי מים (בשר, חלב).
B. רב פפא – לא ישים הכסלים מעל הבשר (הכרום יקרע והחלב יזול לבשר).
ב. ר"י-שמואל -
A. ת"ח צריך לדעת הלכות שחיטה – שהייה, דריסה, חלדה, הגרמה, עיקור.
(לא מספיק שראינו ששחט טוב). B. צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה . – בסוגיא הבאה.
ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
סוגיא ב – בדיקת הסימנים וחזקות
(ט. שליש עליון)
א. A. ר"י-שמואל - צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה.
B. ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
ב. אם לא בדק הסימנים? (חזקת הבהמה)
A. לפי כולם – אסורה באכילה ,
וכרב הונא – בהמה בחייה בחזקת איסור (רש"י –אבר מן החי, ראשונים – "לא זבוחה"), ולכן נשארת אסורה עד שיוכח שהוכשרה בשחיטה .
B. אבל האם היא כנבילה שגם מטמאה ? (בפשטות כן, שהרי לא ידוע אם נשחטה כדין, אבל - )
המחלוקת וההסבר –
סוגיא ג – חזקת הכשרות אחרי השחיטה
א. דיון בהמשך דברי רב הונא – נשחטה, כשירה – עד שיוודע לך במה נטרפה . החידוש – אפילו שיש ריעותא , עדיין יש לה חזקת התר.
דוגמא לריעותא – בא זאב ונטל המעיים, והחזיר עם נקב (של שיניו) –
מצד אחד – ברור שזה מהשיניים, מצד שני - יש ריעותא (נקב) – ואין אפשרות לדעת מה היה מתחת (אולי כבר היה נקב של טריפה ו"במקום נקב נקב") – קמ"ל שכשירה.
(ט. 2-)
ב. A. קושיא על רב הונא -
צפור/עכבר מנקרים בתאנה/אבטיח – חוששין שבמקום נקב נקב ואסור!
תשובת רבא – חמירא סכנתא מאיסורא.
B. ראיות שחמירא סכנתא מאיסורא:
1-2. בספק טומאה מקלים ברה"ר ובדבר שאין בו דעת להישאל.
דחייה – שם זה גזה"כ.
3. רק אם השאירו את צלוחית המים סגורים ומצאו שנפתחו, חוששים לנחש, ואילו במים מגולים אוסרים גם בלי סיבה.
[ואגב, איסור הסכנה של גילוי במים, יין וחלב, וכזמן שלוקח לנחש להגיע להטיל ארס ולברוח].
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
הלכות של רב יהודה בנוגע לשחיטה:
סוגיא א – הרחקת בשר וחֵלב והלכות שחיטה
א. ר"י-רב - הרחקת בשר וחֵלב (קשור לנושא של אתמול – הכשרת הסכין).
A. שלושה סכינים נפרדים (שחיטה, בשר, חלב) + שני כלי מים (בשר, חלב).
B. רב פפא – לא ישים הכסלים מעל הבשר (הכרום יקרע והחלב יזול לבשר).
ב. ר"י-שמואל -
A. ת"ח צריך לדעת הלכות שחיטה – שהייה, דריסה, חלדה, הגרמה, עיקור.
(לא מספיק שראינו ששחט טוב). B. צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה . – בסוגיא הבאה.
ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
סוגיא ב – בדיקת הסימנים וחזקות
(ט. שליש עליון)
א. A. ר"י-שמואל - צריך לבדוק הסימנים לאחר השחיטה.
B. ניסיון ראיה – רב יוסף – "אם שהה כדי ביקור" – לכאורה ביקור סימנים, דחייה – ביקור הסכין לפני השחיטה.
ב. אם לא בדק הסימנים? (חזקת הבהמה)
A. לפי כולם – אסורה באכילה ,
וכרב הונא – בהמה בחייה בחזקת איסור (רש"י –אבר מן החי, ראשונים – "לא זבוחה"), ולכן נשארת אסורה עד שיוכח שהוכשרה בשחיטה .
B. אבל האם היא כנבילה שגם מטמאה ? (בפשטות כן, שהרי לא ידוע אם נשחטה כדין, אבל - )
המחלוקת וההסבר –
המחלוקת |
| הסבר המחלוקת | (הסבר ההסבר) |
ר"א בן אנטיגנוס – ר"א בר' ינאי | לא מטמאה ("טריפה"). | חזקת האיסור בחייה רק לאכילה | החזקה היא הלכתית |
במתניתא תנא | מטמאה (נבילה) | הרי החזקה אומרת שלא נשחטה כדין – ממילא היא נבילה | החזקה היא מציאותית |
סוגיא ג – חזקת הכשרות אחרי השחיטה
א. דיון בהמשך דברי רב הונא – נשחטה, כשירה – עד שיוודע לך במה נטרפה . החידוש – אפילו שיש ריעותא , עדיין יש לה חזקת התר.
דוגמא לריעותא – בא זאב ונטל המעיים, והחזיר עם נקב (של שיניו) –
מצד אחד – ברור שזה מהשיניים, מצד שני - יש ריעותא (נקב) – ואין אפשרות לדעת מה היה מתחת (אולי כבר היה נקב של טריפה ו"במקום נקב נקב") – קמ"ל שכשירה.
(ט. 2-)
ב. A. קושיא על רב הונא -
צפור/עכבר מנקרים בתאנה/אבטיח – חוששין שבמקום נקב נקב ואסור!
תשובת רבא – חמירא סכנתא מאיסורא.
B. ראיות שחמירא סכנתא מאיסורא:
1-2. בספק טומאה מקלים ברה"ר ובדבר שאין בו דעת להישאל.
דחייה – שם זה גזה"כ.
3. רק אם השאירו את צלוחית המים סגורים ומצאו שנפתחו, חוששים לנחש, ואילו במים מגולים אוסרים גם בלי סיבה.
[ואגב, איסור הסכנה של גילוי במים, יין וחלב, וכזמן שלוקח לנחש להגיע להטיל ארס ולברוח].
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני

חולין - דף ל"א
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כ"ה תמוז תשע"א

מסכת חולין דף קכ"ח
הרב יוסף אלנקווה | כ"ח אדר ב תשע"ט

מסכת חולין דף ק"ל
הרב יוסף אלנקווה | א' ניסן תשע"ט

מסכת חולין דף קכ"ו
הרב יוסף אלנקווה | כ"ו אדר ב תשע"ט
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
למה יש כל כך הרבה מצוות?
דיני פרשת זכור
בדיקת פירות ט''ו בשבט
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הכוח המיוחד של שבת שובה
מה המשמעות הנחת תפילין?
טעינה למחשבה
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
ביעור יין שביעית בערב פסח
הרב אליעזר מלמד | ניסן תשע"ו
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הגדה של פסח - ורחץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 4
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב אדר תשפ"ג
הגדה של פסח - המשך "הא לחמא ענייא"
עולת ראי"ה פסח - שיעור 9
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט אדר תשפ"ג
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
הרב עודד מילר | ניסן תשפ"ג
