- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אפרת בת נעמי
עלון מס' 1044
על פיו יצאו ועל פיו יבואו
לפי רוב המפרשים עם ישראל יצא ויבוא למלחמה לפי החלטת המנהיג , אך יש שפרשו כי העם יצא ויבוא לפי פסק אלעזר הכהן. על פיו יצאו ועל פיו יבואו (כז כא)
משתמשים בביטוי לתאר מנהיג שכולם שומעים בקולו , כגון מרן הרב : "ולא ידעו ולא יבינו שאין זו סברת מרן בש"ע שמפיו אנו חיין על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת צדקה ומשפט חלק אורח חיים סימן ה), או בפניה לחכם, כשמודיעים לו כי כל מה שיפסוק יהיה מקובל עליהם : "על פי התורה אשר יורנו ועל המשפט על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת מהרלב"ח סימן קכז).
כך הגבאי של חברא קדישא: "נראה כי בני חברא קדישא המה הבעלים ע"י הגבאי אשר על פיו יצאו ועל פיו יבואו ולו משפט הבחירה" (שו"ת קול מבשר א, א), או האומן הגדול הקובע כיצד יארגו את השטיחים: "שהרי הם אינם עושים המלאכה במצות הישראל, אלא במצות האומן הגדול, על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת זרע אמת סי' לב).
לעתים אין יוצאים ובאים לפי אדם, אלא לפי לוח השנה : "הישמעאלים שלנו יש להם לוח לעתותי היום והלילה שעל פיו יצאו ועל פיו יבואו הקוראים על המגדלים" (שו"ת ישמח לבב, חלק אורח חיים סימן י), וכן: "ישראל שבחוץ לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה הם, כי בלוח העמים ישפיקו... איוואן עומד על הבמה ו"תוקע בשופר" ועם ישראל שומע לקולו, על פיו יצאו ועל פיו יבואו... ועל פיו יחוגו וישבתו" (אלחנן ליב לוינסקי, עוד מעט על איצטגנינות).
גם סידור בעל סמכות יכול להיות מורה דרך: "גולת הכותרת "תכלאל עץ חיים" בקבעו סדר ונוסח תפילה מפורש ומבואר וביסוס הנוסח הנכון של מתפללי נוסח בלדי, ומאז נקבע על פיו בד"כ הנוסח בבתי הכנסיות בלדי, ועל פיו יצאו ועל פיו יבואו" (הרב פנחס קורח בהקדמתו לסידור תכלאל המבואר).
משתמשים בביטוי לתאר מנהיג שכולם שומעים בקולו , כגון מרן הרב : "ולא ידעו ולא יבינו שאין זו סברת מרן בש"ע שמפיו אנו חיין על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת צדקה ומשפט חלק אורח חיים סימן ה), או בפניה לחכם, כשמודיעים לו כי כל מה שיפסוק יהיה מקובל עליהם : "על פי התורה אשר יורנו ועל המשפט על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת מהרלב"ח סימן קכז).
כך הגבאי של חברא קדישא: "נראה כי בני חברא קדישא המה הבעלים ע"י הגבאי אשר על פיו יצאו ועל פיו יבואו ולו משפט הבחירה" (שו"ת קול מבשר א, א), או האומן הגדול הקובע כיצד יארגו את השטיחים: "שהרי הם אינם עושים המלאכה במצות הישראל, אלא במצות האומן הגדול, על פיו יצאו ועל פיו יבואו" (שו"ת זרע אמת סי' לב).
לעתים אין יוצאים ובאים לפי אדם, אלא לפי לוח השנה : "הישמעאלים שלנו יש להם לוח לעתותי היום והלילה שעל פיו יצאו ועל פיו יבואו הקוראים על המגדלים" (שו"ת ישמח לבב, חלק אורח חיים סימן י), וכן: "ישראל שבחוץ לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה הם, כי בלוח העמים ישפיקו... איוואן עומד על הבמה ו"תוקע בשופר" ועם ישראל שומע לקולו, על פיו יצאו ועל פיו יבואו... ועל פיו יחוגו וישבתו" (אלחנן ליב לוינסקי, עוד מעט על איצטגנינות).
גם סידור בעל סמכות יכול להיות מורה דרך: "גולת הכותרת "תכלאל עץ חיים" בקבעו סדר ונוסח תפילה מפורש ומבואר וביסוס הנוסח הנכון של מתפללי נוסח בלדי, ומאז נקבע על פיו בד"כ הנוסח בבתי הכנסיות בלדי, ועל פיו יצאו ועל פיו יבואו" (הרב פנחס קורח בהקדמתו לסידור תכלאל המבואר).

ענג שבת (270)
הרב בועז הוטרר
14 - דיני השבוע ומנהגיו פרשות פנחס מטות
15 - על פיו יצאו ועל פיו יבואו
16 - כן בנות צלפחד דברת
טען עוד

"והנה סלם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה"
גליון מס' 1053
רבנים שונים | כסלו תשע"ב

עונג שבת פרשות קדושים אמור
עלון מס 15
רבנים שונים | ניסן תשע"ו

ענג שבת פרשות נשא בהעלותך
רבנים שונים | סיון תשפ"א

עונג שבת פרשות יתרו משפטים תשפ"ב
גליון מספר 1301
רבנים שונים | שבט תשפ"ב
למה תמיד יש מחלוקת??
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
מה עניינו של ט"ו בשבט?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
בריאת העולם של פסח
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
הלכות בדיקת חמץ
פרק ד
הרב אליעזר מלמד | תשפ

שבת הגדול
הרב עוזי קלכהיים זצ"ל
הלכות בדיקת חמץ
פרק ד
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הגדה של פסח - "הא לחמא ענייא"
עולת ראי"ה פסח - שיעור 8
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
