בית המדרש

  • מדורים
  • ענג שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

עלון מס' 1044

פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן

undefined

רבנים שונים

תמוז תשע"א
3 דק' קריאה
סיפור ומעשה
ניקרא כהן כי נולד לפני שחילקו הכהונה אך אחרי קינאתו את קינאת ה’ זכה להיות כהן: "הנני נותן לו את בריתי שלום". בזכות מסירות הנפש של פנחס שלא פחד שיהרג בידי שבט שמעון וידוע ניקמת דינה במעשה שכם, בידי שבט שמעון. פשוט גם שפינחס לא תיאר לעצמו שמלאך ה’ יעזור לו.
מסופר במדרש תנחומא על שנים עשר ניסים שקראו לפנחס באותו ארוע, כמו לדוגמא שהרומח לא נישבר בביטנם של זמרי וכוזבי בת צור, פנחס העלה אותם למעלה על הרומח כמו שיפוד באויר שזה דורש המון כח. נס נוסף שלא פרחה נישמתם מיד, כדי שפינחס לא יטמא למת. ולא טיפטפו טיפות של דם מבטנהם שלא יטמאו את פנחס הכהן ותלה אותם על ענף העץ שכולם יראו והענף לא נשבר.
למעשה כל שבט שמעון רצה לפגוע בפנחס, ונעשה נס והמלאך עצר אותם. להמחיש את גבורת פנחס המשילו במשל על מעשה שהיה.
מעשה במלך שהלך עם נער שליווה אותו מחצר המלוכה לעיירה סמוכה. עוד הם הולכים בדרך, ושודד שלא הכיר את המלך, תקף אותם. הנער לא חשב פעמיים, הוא הגן על המלך במסירות גדולה. המלך העריך מעשה הנער עד כדי כך, ונתן לו 100.000 זהובים.
כעבור כמה חודשים קרה את למלך מקרה דומה. הפעם כבר היו כמה שודדים. המלך הפעם הלך בלווי שומר ראשו. לא עבר זמן רב ושומר ראשו האישי של המלך חיסל את השודדים. שומר הראש ידע על המתנה שקיבל הנער מהמלך. חשב השומר ראש בטח שנגיע לארמון מחכה לי מסיבות וזהובים וחיים מאושרים והנה עבר חודש חודשים וכלום לא קרה. שאל השומר את המלך ברמזים ולא הבין המלך עד שהשומר אגר אומץ ואמר למלך לנער עשית מסיבה ונתת לו זהובים ואילו אני הצלתי אותך משני שודדים ולי לא נתת כלום.
ענה לו המלך, זה התפקיד שלך לזה הוכשרת ונועדת ובשביל זה אתה מקבל משכורת ואילו אותו נער זה היה פלא פלאים איך מסר את נפשו למען שהוא לא היה חייב ולא היה לו ביטחון ואינו הוכשר למצבים הללו ועשה מעל המוטל עליו ואילו אתה עשית את המוטל עליך לכן אין אתה ראוי ליחס מיוחד. כך קרה עם פנחס שנאמר ויקום "מהעדה " מהי עדה? קם מעדת סנהדרין. פנחס לא איש מלחמה וגם אינו מאומן לאלימות, שופט בתוך עדת סנהדרין היה ומסר את נפשו על קידוש ה’ לקנאות את קינאתו בתפקיד שלא מוטל עליו ושלא הוכשר בשבילו, ממתי שופט מתעסק עם עברינים - זה נתון למשטרה, ואם צריך השופט שופט אותם לאחר שנעצרו. אלא זה היה פלא שעשה פנחס מעל המוטל עליו ולכן אמר ה’ הנני נותן לו את בריתי שלום.

אקטואליה
פרופסורים ואקדמאים ישראלים קוראים לחרם על המדינה, הם מזדהים בראש חוצות עם אויבינו, ואפילו תמכו בהריגת מתנחלים וזכו להגנה בשם "החופש האקדמי" - הם לא הוזמנו ולא נעצרו לחקירה. הצהרות על בגידה במדינה ותמיכה בהרג מתנחלים אינן מובילות למעצר, אז איך ברכה רבנית על הוצאת ספר הלכתי, מצדיק טיפול מבזה?
אמת, רב חייב לבוא להיחקר גם אם לא היתה תבונה רבה בהזמנתו למתקן המשטרתי, אבל הזמנה כזאת חייבת היתה להישלח, ואולי קודם לכן, גם אל מי שקרא לשבור את מפרקתם של "האחים הכתומים" הקרובים ללב שחוגגים את יום שחרור ירושלים.
רק בימים אלה ערך פרופ' עודד רגב מהטכניון השוואה בין רבנים לפושעים נאצים. ההסתה המטורפת של פרופ' רגב המסית לרצח מעמידה שוב את הפרקליטות במבחן האכיפה. האם יזכה רגב לחסינות כמו אייל ניר מאוניברסיטת בן גוריון שקרא להרוג מתנחלים או שלשם שינוי זרועות שלטון החוק של שי ניצן יגיעו גם אליו?".
דת ומדינה, מדינה יהודית דמוקרטית - לא חייבת להיות סתירה ביניהם. גם היהודי הדתי מעדיף מדינה בעלת יכולת שילטון, פועלת לפי חוק ומונעת אלימות. אבל החוק צריך גם להקרין סובלנות, תמיכה בציבור וחוסר אפליה. תעברו על המאמרים הרבים שכתב בן דרור ימיני בפינתו במוספשבת בעתון מעריב על העמותות, האנשים והפרופסורים הקוראים לחרם על ישראל והתומכים בהרג יהודים, המחוסנים ממורא החוק הדמוקרטי, כדי להבין עד כמה האפליה אינה אנושית ונוטה רק לכוון אחד.
זקוקים אנו היום יותר מתמיד להנהגה כללית ומשפטית שתבטא את הקינאה לשמירת החוק בלי אפליה. צריכים אנו לאיש על העדה, איש אשר רוח בו שישמעו דברי המנהיגים ברמה וידעו להעביר אותנו את הירדן הסוער אל חוף מבטחים. אף אחד לא מוכן להמיר את הדמוקרטיה בחוקה אחרת. אבל בדמוקרטיה הגדולה בעולם, מצוין על שטרי הכסף באלוהים אנחנו סומכים, ושום חילוני לא חושב שזה הורס את הדמוקרטיה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il