- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
גליון מס' 1047
החינוך האמיתי
מסופר על גשר רחב ידיים, באחד הערים השוקקות, שבמרכזו נפער חור גדול ורבות מהמכוניות שעברו על הגשר נפלו לבור ונוסעיהם נפגעו. ישבו חכמי הרשות והחליטו להקים בקרבת הגשר תחנה לעזרה ראשונה. לאחר שנתרבו הנפגעים הוסיפו בית חולים במקום שיקלוט את הנפגעים הרבים, ככל שנתרבו הנפגעים הוסיפו כח רפואי, הרחיבו מחלקות ובנו תוספות. עבר במקום חכם אחד ראה את הנעשה והמתרחש ואמר לנוכחים: עד שאתם משקיעים משאבים עצומים בטיפול שלאחר התאונה, לכו ותקנו את הגשר ובכך תחסכו מעצמכם נפגעים, שיקום נכים, כסוי הוצאות הנפגעים ואת כל ההוצאה הענקית שבניתם.
את הכספים יש להשקיע במניעת מפגעים, בחינוך למניעתם ולא בטיפול במפגעים עצמם. הטיפול צריך להיות באמצעי מניעה בכל שטחי החיים.
בימים אלה שבהם ילדי ישראל חוזרים לספסל הלימודים - אמצעי המניעה הבטוח והיעיל ביותר הוא החינוך.
נכון אי אפשר להימנע ממצות מינוי השוטרים: "שופטים ושוטרים תתן לך" על מנת לתקן את המעוות ואת המעשים הרעים (הרמב"ם, הלכות סנהדרין פ"א, ה"א). אבל יש אפשרות להימנע מלהגיע לצורך בטיפול המשטרה או ההליכה לבתי משפט - החינוך. התשובה למניעת מפגעים, לפשע ולעברינות כלשהי היא החינוך. החינוך מגיל הרך, החינוך להכשרת החיים הזמניים, למלחמת החיים מחד ולהקניית השכלה וערכים מאידך הוא צו השעה ומתאים לכל דור ודור.
"ראה אנכי נתן לפניכם" (יא, כו). בגמרא בבא מציעא (נט, ב) נחלקו רבי אליעזר בן הורקנוס וחכמים אודות תנורו של עכנאי האם הוא מקבל טומאה או שלא. היה ויכוח נוקב. אפילו בת קול התערבה בעינין. בסופו של דבר עמד רבי יהושע וצווח: לא בשמים היא! שכבר ניתנה תורה בסיני וקבעה שאחרי רבים להטות ולכן אין משגיחים גם לא בבת קול. המוסר השכל הוא שהתורה נמצאת כאן בארץ, אצלנו. לפנינו - "לפניכם". המבחן הוא כאן בארץ. עלינו לישם את התורה וההלכה כאן, ע"י חינוך. זאת המניעה הנכונה וזהו העתיד שלנו, של כולנו, אם חפצי חיים אנו.
את הכספים יש להשקיע במניעת מפגעים, בחינוך למניעתם ולא בטיפול במפגעים עצמם. הטיפול צריך להיות באמצעי מניעה בכל שטחי החיים.
בימים אלה שבהם ילדי ישראל חוזרים לספסל הלימודים - אמצעי המניעה הבטוח והיעיל ביותר הוא החינוך.
נכון אי אפשר להימנע ממצות מינוי השוטרים: "שופטים ושוטרים תתן לך" על מנת לתקן את המעוות ואת המעשים הרעים (הרמב"ם, הלכות סנהדרין פ"א, ה"א). אבל יש אפשרות להימנע מלהגיע לצורך בטיפול המשטרה או ההליכה לבתי משפט - החינוך. התשובה למניעת מפגעים, לפשע ולעברינות כלשהי היא החינוך. החינוך מגיל הרך, החינוך להכשרת החיים הזמניים, למלחמת החיים מחד ולהקניית השכלה וערכים מאידך הוא צו השעה ומתאים לכל דור ודור.
"ראה אנכי נתן לפניכם" (יא, כו). בגמרא בבא מציעא (נט, ב) נחלקו רבי אליעזר בן הורקנוס וחכמים אודות תנורו של עכנאי האם הוא מקבל טומאה או שלא. היה ויכוח נוקב. אפילו בת קול התערבה בעינין. בסופו של דבר עמד רבי יהושע וצווח: לא בשמים היא! שכבר ניתנה תורה בסיני וקבעה שאחרי רבים להטות ולכן אין משגיחים גם לא בבת קול. המוסר השכל הוא שהתורה נמצאת כאן בארץ, אצלנו. לפנינו - "לפניכם". המבחן הוא כאן בארץ. עלינו לישם את התורה וההלכה כאן, ע"י חינוך. זאת המניעה הנכונה וזהו העתיד שלנו, של כולנו, אם חפצי חיים אנו.
ענג שבת (270)
הרב בועז הוטרר
33 - אל המנוחה ואל הנחלה
34 - החינוך האמיתי
35 - הטבה גדולה מתוך רחמים מרובים
טען עוד
איך מגדירים כללי מלחמה?
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
בדיקת קורונה בשבת
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
מהפרי ועד הגאולה
הכוח המיוחד של שבת שובה