בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • ראה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

ורד מעינה בת יהודית עדנה

המקום הממגנט

האדם חש בטבעיות את יסודות חייו. לפיכך, ירושלים - המקום אשר יבחר ה', לא צויינה במפורש בתורה אלא הושארה לאינטואיציה הטבעית של ישראל, כי היא היסוד הרוחני של העולם.

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

אב תשע"א
2 דק' קריאה
ילד אחד אהב מאכל מוזר מאוד... הסיד הצבוע על הקיר. ההורים המופתעים, שצפו פעם אחר פעם בבן המגרד בשיניו את הקיר, אצו למומחים שיסייעו להם לפתור את הבעיה. המומחים בדקו, חקרו וגילו שלילד פשוט חסר...סידן, והילד באפן טבעי נמשך לחומרים החסרים לו. אכן, מחקרים מוכיחים שילדים שחסר להם אבות מזון מסוימים, נמשכים למאכלים המכילים את אותם אבות המזון.
ילדים המצויים בתחילת דרכם בחיים, חשים יותר בקלות את המנגנון הפנימי שלהם, אך גם מבוגרים חשים בכך. מנגנון זה קיים גם באופן רוחני בעם ישראל. עם ישראל חש בתוכו את החיבור הנכון לאלוקים וסופו לזהות זאת בחושיו המחודדים.
ביטוי לכך ניתן למצוא בפרשתנו. עובדי האלילים נהגו לבנות את מקומותיהם הקדושים "על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן". כאשר אומה ניצחה במלחמה וכבשה חבל ארץ מסוים, הרי שהמקדשים נותרו במקומם ורק האליל הוחלף. כך זה עד ימינו. מי שיסתובב בהרי יהודה, שומרון והגליל יגלה בפסגות ההרים – קברי שיח'ים פזורים לרוב. אלו ממשיכיהם של המקדשים האליליים שהוחלפו בגרסה הערבית בשיח'ים שונים.
אך לא כאלו חלק יעקב. אנו איננו מקדשים את כל המסורות הזרות לאמת ולרוח ישראל. לנו יש מקום קדוש העומד בלב האומה – "המקום אשר יבחר ה'". מקום זה לא נתפרש היכן הוא. הקב"ה השאיר לנביאים וגדולי האומה במהלך הדורות לחוש בחושיהם הפנימיים להיכן כוונתו, עד שבאו דוד ושמואל (זבחים נד:) וגילו זאת כלפי חוץ.
ואכן, התורה והמדרשים מראים לנו שגדולי האומה בכל הדורות חשו במקום. אברהם אבינו הרגיש שזהו המקום לעקוד את בנו, יצחק יצא שם להתפלל ויעקב הניח שם ראשו.
וכל זאת, מפני שעוד לפני שהתגלה שמקום זה הוא ירושלים, הרי שמקום זה הוא שורש החיים, והקדושה מצויה בשורש החיים. בלב הר המוריה מצויה אבן השתיה, ש"ממנה הושתת העולם". היא מקום תחילת הבריאה, ובשל כך היא גם מקום הקשר בין האדם לאלוקים. ואנו בחושינו הפנימיים חשים זאת.
בשבוע הבא, עת ניכנס לחודש אלול, חודש התשובה, נזכור שהתשובה השלימה היא לשוב לקשר הטבעי הפנימי לאלוקים המצוי בתוכנו פנימה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il