- כתובות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אברהם בו רוחמה
שבע ברכות בסעודה שאינה בבית החתן והכלה
לנוסח שבע ברכות לחץ כאן
תשובה:
כתוב בגמרא (סוכה כ"ה ע"ב) "אין שמחה אלא בחופה", כלומר שמברכים ז' ברכות רק במקום החופה. הראשונים נחלקו בהגדרת מקום החופה האם מקום החופה הוא קבוע או שיכול להשתנות 1 . גם לפי הפוסקים שמקום החופה הוא קבוע יש לדון האם בימינו שאין מקום מיוחד לשמחת החתן והכלה הדין השתנה. השו"ע אבן העזר סי' ס"ב סעיף י' פסק כך:
"יש אומרים שאם החתן יוצא מחופתו, אפילו כלתו עמו, והולכים לאכול בבית אחר, אין אומרים שם ברכת חתנים, והני מילי כשדעתו לחזור אחר כך לחופתו, אבל אם הלך לגמרי לבית אחר וכל החבורה עמו, נעשה אותו בית עיקר גם שם נקרא חופה ומברכין ברכת חתנים. וכן לפעמים שהולכין החתן והכלה לעיר אחרת, צריך לברך שם ברכת חתנים, אם הוא תוך שבעה".
אמנם מן השו"ע נראה שאפשר לברך רק במקום הקבוע לשמחת החתן והכלה, אך הר"ן (י"א ע"ב בדפי הרי"ף) כותב כך: "וכך נוהגים היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי החתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם, אבל מכל מקום יש לחוש לרבותינו הצרפתים בעלי התוספות (שאוסרים לברך מחוץ לבית החתן והכלה)".
למעשה מנהג בני אשכנז לברך בכל מקום שהחתן והכלה סועדים שם, ומנהג בני ספרד אינו ברור, הרב משאש והרב חיים דוד הלוי פסקו לברך, והרב עובדיה יוסף פוסק שלא לברך, והכלל הנקוט בידינו הוא שספק ברכות להקל, ולכן נראה שלא יברכו. ואם החתן הוא מבני עדות המזרח ואילו בעלי הסעודה הם מבני אשכנז יש מי שמתיר להם לברך.
^ 1.עיין בחלק "גבורת חנניה" הרחבה בנושא "שבע ברכות בסעודה שאינה בבית החתן והכלה" עמ' 379.
אנו חתן וכלה בני עדות המזרח ושמענו שיש בעיה לברך שבע ברכות בסעודה מחוץ לביתנו. לפי התוכנית משפחה וגם חברים עושים לנו סעודות שבע ברכות במקומות שונים שאינם בביתנו, האם אנו יכולים לברך שם שבע ברכות?
תשובה:
כתוב בגמרא (סוכה כ"ה ע"ב) "אין שמחה אלא בחופה", כלומר שמברכים ז' ברכות רק במקום החופה. הראשונים נחלקו בהגדרת מקום החופה האם מקום החופה הוא קבוע או שיכול להשתנות 1 . גם לפי הפוסקים שמקום החופה הוא קבוע יש לדון האם בימינו שאין מקום מיוחד לשמחת החתן והכלה הדין השתנה. השו"ע אבן העזר סי' ס"ב סעיף י' פסק כך:
"יש אומרים שאם החתן יוצא מחופתו, אפילו כלתו עמו, והולכים לאכול בבית אחר, אין אומרים שם ברכת חתנים, והני מילי כשדעתו לחזור אחר כך לחופתו, אבל אם הלך לגמרי לבית אחר וכל החבורה עמו, נעשה אותו בית עיקר גם שם נקרא חופה ומברכין ברכת חתנים. וכן לפעמים שהולכין החתן והכלה לעיר אחרת, צריך לברך שם ברכת חתנים, אם הוא תוך שבעה".
אמנם מן השו"ע נראה שאפשר לברך רק במקום הקבוע לשמחת החתן והכלה, אך הר"ן (י"א ע"ב בדפי הרי"ף) כותב כך: "וכך נוהגים היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי החתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם, אבל מכל מקום יש לחוש לרבותינו הצרפתים בעלי התוספות (שאוסרים לברך מחוץ לבית החתן והכלה)".
למעשה מנהג בני אשכנז לברך בכל מקום שהחתן והכלה סועדים שם, ומנהג בני ספרד אינו ברור, הרב משאש והרב חיים דוד הלוי פסקו לברך, והרב עובדיה יוסף פוסק שלא לברך, והכלל הנקוט בידינו הוא שספק ברכות להקל, ולכן נראה שלא יברכו. ואם החתן הוא מבני עדות המזרח ואילו בעלי הסעודה הם מבני אשכנז יש מי שמתיר להם לברך.
^ 1.עיין בחלק "גבורת חנניה" הרחבה בנושא "שבע ברכות בסעודה שאינה בבית החתן והכלה" עמ' 379.

פריסת דמי כתובה לתשלומים
הרב ניר אביב | תשע"א

כתובה החתומה בעד אחד
הרב ניר אביב | תשע"א

עדים קרובים בימינו
הרב ניר אביב | תשע"א

התחייבות מאתיים זוז בכתובה
הרב ניר אביב | תשע"א

הרב ניר אביב
בוגר ישיבת "הכותל", ר"מ בישיבת ההסדר "היכל אליהו", ומרבני הכולל לדיינות פסגות. מח"ס ו"מעשה רשת - האינטרנט בהלכה"

השבת אבידה של שטר כסף
איר תשע"א

אחריות בעל רכב לרכוש שהושאר ברכבו
איר תשע"א

מחיר זול שנכתב בטעות
תשע"א

באיזה נושאים חל דינא דמלכותא?
טבת תשע"ב
מי צריך את הערבה?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
סוכת עראי דיגיטלית
סוד המנורה וסוד החנוכיה
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מי אתה עם ישראל?
למטר השמיים

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
התורה ערבה בפינו
הרב נתנאל יוסיפון | יג שבט תשפ"ג
