- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
עלון מס' 1049
לא בשמים היא
ניתן לקיים את התורה, כי לא נפלאת היא ובלתי מובנת, ולא רחוקה היא, ולכן לא צריך לעלות לשמים ולהוריד מחדש את התורה, כי התורה פה על הארץ .
השימוש המקובל בניב זה הוא הקרוב ביותר למשמעותו המקורית, ואומרים זאת על מטרה מסוימת שהיא ניתנת להשגה : "לכן משתדל ד"ר הרצל בכל כוחו להראות ולהוכיח כי מדינת היהודים לא בשמים היא, כי קרוב אלינו הדבר מאוד" (אחד העם, הקונגרס ויוצרו).
משמעויות אחרות של הניב נגזרות מהסיפור על מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע בנוגע לתנורו של עכנאי. חכמים לא אבו לקבל הוכחות נסיות מכיוון שלא בשמים היא, ועל חכמים לפסוק הלכה בלי התערבות מלמעלה , ואין משגיחין בבת קול (בבא מציעא נט:).
לכן גם אליהו הנביא לא יכול לשנות הלכה ע"י נבואה : "אם יבא אליהו ויאמר היתר ואיסור אין תלוי בו דלא בשמים היא" (שו"ת חיים ביד סימן א), ובודאי שאין פוסקים לפי הקבלה כנגד כל הפוסקים : "עם כל הכבוד לרבינו האר"י ז"ל, עטרת בראש כל אדם, אנן קי"ל לא בשמים היא, ומהיכא תיתי להניח דברי הפוסקים המפורסמים, ולתפוס דברי האר"י ז"ל, כהלכה למשה מסיני" (שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה). מאותו הטעם אי אפשר להכשיר ספר תורה שנעשה לו נס, ולומר שהנס מוכיח את כשרותו (שו"ת רביד הזהב סימן א), וגם בדברי חלומות אין להשגיח מאותה סיבה: "ואין אנו צריכים לחלומו של רבינו יעקב הצדיק ממרוייש זצ"ל ולא לפתרונו ששאל ע"י שאלת חלום, ואין משגיחין בדברי חלומות דקיי"ל לא בשמים היא" (שבולי הלקט, סי' קנו).
מקור נוסף שאין להשגיח בו הוא הנכתב בעיתון : "הנה כבר איפסקא הלכה אין משגיחים בבת קול כי לא בשמים היא וכו' ואף כי קלא אילן וקול עלה נידף מכותב הצייטונג (העיתון) הכי שקר אחת לבד נמצא שם" (שו"ת יהודה יעלה חלק א - יורה דעה סימן קנז).
התורה אינה בשמים אלא אצל גדולי התורה (שו"ת הרשב"א חלק ג סימן ז). לכן פוסקים הלכה לפי הוכחות הלכתיות : "דעתי בזה היא בראיות ברורות, ולא שמענו ראיות על דעתו, ולא בשמים היא, וכי נניח תלמוד ערוך ונלך אחר דברים חלושים בלא שום ראיה" (שו"ת יכין ובועז חלק א סימן ה).
השימוש המקובל בניב זה הוא הקרוב ביותר למשמעותו המקורית, ואומרים זאת על מטרה מסוימת שהיא ניתנת להשגה : "לכן משתדל ד"ר הרצל בכל כוחו להראות ולהוכיח כי מדינת היהודים לא בשמים היא, כי קרוב אלינו הדבר מאוד" (אחד העם, הקונגרס ויוצרו).
משמעויות אחרות של הניב נגזרות מהסיפור על מחלוקת רבי אליעזר ורבי יהושע בנוגע לתנורו של עכנאי. חכמים לא אבו לקבל הוכחות נסיות מכיוון שלא בשמים היא, ועל חכמים לפסוק הלכה בלי התערבות מלמעלה , ואין משגיחין בבת קול (בבא מציעא נט:).
לכן גם אליהו הנביא לא יכול לשנות הלכה ע"י נבואה : "אם יבא אליהו ויאמר היתר ואיסור אין תלוי בו דלא בשמים היא" (שו"ת חיים ביד סימן א), ובודאי שאין פוסקים לפי הקבלה כנגד כל הפוסקים : "עם כל הכבוד לרבינו האר"י ז"ל, עטרת בראש כל אדם, אנן קי"ל לא בשמים היא, ומהיכא תיתי להניח דברי הפוסקים המפורסמים, ולתפוס דברי האר"י ז"ל, כהלכה למשה מסיני" (שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה). מאותו הטעם אי אפשר להכשיר ספר תורה שנעשה לו נס, ולומר שהנס מוכיח את כשרותו (שו"ת רביד הזהב סימן א), וגם בדברי חלומות אין להשגיח מאותה סיבה: "ואין אנו צריכים לחלומו של רבינו יעקב הצדיק ממרוייש זצ"ל ולא לפתרונו ששאל ע"י שאלת חלום, ואין משגיחין בדברי חלומות דקיי"ל לא בשמים היא" (שבולי הלקט, סי' קנו).
מקור נוסף שאין להשגיח בו הוא הנכתב בעיתון : "הנה כבר איפסקא הלכה אין משגיחים בבת קול כי לא בשמים היא וכו' ואף כי קלא אילן וקול עלה נידף מכותב הצייטונג (העיתון) הכי שקר אחת לבד נמצא שם" (שו"ת יהודה יעלה חלק א - יורה דעה סימן קנז).
התורה אינה בשמים אלא אצל גדולי התורה (שו"ת הרשב"א חלק ג סימן ז). לכן פוסקים הלכה לפי הוכחות הלכתיות : "דעתי בזה היא בראיות ברורות, ולא שמענו ראיות על דעתו, ולא בשמים היא, וכי נניח תלמוד ערוך ונלך אחר דברים חלושים בלא שום ראיה" (שו"ת יכין ובועז חלק א סימן ה).

ענג שבת (270)
הרב אורי סדן
45 - מציאות של "עקידה"
46 - לא בשמים היא
47 - שליח ציבור מיוחד לתפילת נעילה
טען עוד

עונג שבת פרשת בא בשלח תשפ"ב
רבנים שונים | שבט תשפ"ב

עונג שבת פרשות חוקת ובלק תשפ"א
רבנים שונים | תמוז תשפ"א

"כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו"
גליון מס' 1043
יוסי דוד | סיון תשע"א

עונג שבת חג הפסח ופרשת אחרי מות תשפ"ב
גליון מספר 1307
רבנים שונים | ניסן תשפ"ב
הלכות שטיפת כלים בשבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה זה אומר בחזקת בשרי?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך מתכוננים לקבלת התורה?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
שבועות מעין עולם הבא!
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
הרחב פיך ואמלאהו
הרב יוסף נווה | סיוון תשע"ט
נשבה ארון האלוקים
הרב אליעזר מלמד | ב חשוון תשס"ח
הרחב פיך ואמלאהו
הרב יוסף נווה | סיוון תשע"ט

האם זכות רוחנית נחשבת זכות בגיור
רבנים שונים | סיון תשפ"ג
להיגאל מכל הנפילות!
הרב נתנאל יוסיפון | סיון תשפ"ג
