- משנה וגמרא
- חולין
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
חולין - דף פ"ד
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(פד. שליש עליון – יושלם בעז"ה במוצ"ש כי תבוא)
חלק א – המשך ביאור המשנה
א. אין כיסוי הדם בבהמות
שאל יעקב המין – למה לא אומרים בהמה בכלל חיה? (כפי שלמדנו עא.)
רבא – דם בהמות הוקש למים: לגבי דם בקר וצאן "על הארץ תשפכנו כמים" – כמו שמים לא צריכים כיסוי.
שאלה – אם כן – שדם בהמות יוכשר למקווה?
תשובה – יש שלושה מיעוטים בפסוק "אך מעיין ובור מקווה מים יהיה טהור":
למעט שאר משקים זוחלים,
למעט שאר משקים שהכניסם ישירות (מכונסים),
ולמעט דם.
ב. כיסוי הדם – גם במזומנים לך (פד. שליש תחתון)
A. מקור – "אשר יצוד ציד חיה או עוף" - לרבות אלו שכבר ניצודו.
(יצוד – שגם במה שכבר מזומן לו, שיאכל מעט, כאילו שצריך להתאמץ ולצוד אותו).
אגב זה:
B. מימרות ודרשות על הסתפקות במה שיש ולא לבזבז כסף
- 1. ת"ר - "כי ירחיב ה' אלוקיך את כבולך, ואמרת אוכלה בשר כי תאוה נפשל לאכול בשר... וזבחת מבקרך..." (דברים יב,כ-כא) –
תאכל בשר רק מתוך תאוה (רעב),
ותאכל רק את מה שיש לך, ולא את כל מה שיש לך (מבקרך ומצאנך).
מכאן ר"א ב"ע: יאכל לפי עשירותו, רק מי שיש לו 50 מנה יאכל בשר (אחת לשבוע), מאה מנה – כל יום.
האם פוסקים כך?
רב – צריך לחוש זה,
ר' יוחנן ור"נ – אנו חלשים, וצריכים לאכול הרבה (ואפילו לווים לזה).
- משלי (כז,כו-כז) – "כבשים ללבושיך, ומחיר שדה עתודים" -
עדיף כבשים על שדה, ומהכבשים תכין בגדים.
(וכן רי"ח – עשתרות צאנך – שמעשירות בעליהם).
"ודי חלב עיזים ללחמך, ללחם ביתך, וחיים לנערותיך".
ודי חלב – אל תשחטם, אלא תאכל חלבם.
וחיים לנערותיך (לילדים) – גם אותם תחנך כך (שלא ירבו בבשר ויין),
ללחמך, ללחם ביתך – שלך קודם.
- (תחילת פד:) רי"ח - שיטה לבזבוז כסף – ילבש פשתן רומאי (יקר ועדין), וישתמש בכלי זכוכית לבנה (נשבר בקלות), ולא ישמור על פועליו כשחורשים בשור.
[אגב, כוס מתכת מים פושרים זה מסוכן, אא"כ שם עשבים או הרתיח לפני]. - רב עוירא – טוב איש חונן דלים ומלוה – לבני ביתו, יכלכל דבריו במשפט – לעצמו (תהלים קיב).
(אמצע פד:)
ג. איסור כיסוי ביו"ט ושבת
A. במשנה – יש איסור כיסוי,
וממילא בכוי ביו"ט לא ישחוט ולא יכסה מפני הספק.
[מה האיסור? ביצה ז: -
1. חופר. 2. גומא. 3. כתישה. 4. מוקצה. הגמרא מעמידה במצב בו אין את האיסורים מלבד איסור דרבנן של גומא, והתירו ביו"ט בודאי ולא בספק].
B. שוחט לחולה בשבת
רב עינא – יכסה (הותרה)
רבה – לא יכסה,
ראיה מברייתא:
ר' יוסי בברייתא הביא ראיה לדין של כוי:
קל וחומר: מילה ודאית דוחה שבת, אבל ספיקה לא דוחה אפילו יו"ט,
כיסוי הדם שודאו לא דוחה שבת, ספקו לא דוחה יו"ט.
פירכות לקל וחומר -
1. שופר – ודאו לא דוחה שבת, ספיקו דוחה יו"ט (כמו ספק איש/אישה)
2. מילה<כיסוי – שלא נוהג בלילה וכיסוי כן.
לענניינו -
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני

חולין - דף מ"ב
הדף היומי הקצר
ר' דוב שחור | ז' אב תשע"א

מסכת חולין דף קל"ו
הרב יוסף אלנקווה | ז' ניסן תשע"ט

מסכת חולין דף ק"ד
הרב יוסף אלנקווה | ד' אדר ב תשע"ט

חולין - דף ז'
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | א' תמוז תשע"א
הלכות נתינה בפורים
איך ללמוד גמרא?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
האם מותר לפנות למקובלים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
למה הכל אסור בתשעה באב?!
מה מברכים על ברקים ורעמים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
כשרות ארבעת המינים - הדגמה מעשית
הרב משה בר ציון | ז' תשרי תשפ"ג
דיני האתרוג- שיעור מעשי
הלכות אתרוג כולל הדגמות
הרב עידו יעקובי | תשרי תשע"ו

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
רבנות בקהילה בחינם ומשכורת ראויה למורים
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשפ"ד
