בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • נח
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

שירה מרים בת הילה

אתה - 'בן נח' או 'בן אדם'?

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

תשרי תשע"ב
3 דק' קריאה
בפרשת נח אנו מגלים שלמין האנושי יש שני אבות - אדם הראשון ונוח. בדרך כלל, כשאנו רוצים לתאר אנשים, אנו משתמשים בביטוי: בני אדם, אך יש יוצא דופן אחד - כשאנו מתייחסים למצוות בהם הצטוו גם הגויים, אנו קוראים להם 'שבע מצוות בני נוח'. נשאלת השאלה - מדוע זכה נוח ולא אדם הראשון שהמצוות לגויים נקראו על שמו?
מי שיתבונן בפרשת בראשית יגלה, שבני התקופה שקדמה למבול היו אנשים עם כוחות פיזיים עצומים לאין ערוך מבני התקופה שלאחר המבול. היו אלו אנשים שהאריכו ימים עד מעל ל-900 שנה, כשנוח האחרון מבני אותה תקופה הוא גם האחרון שזוכה לחצות את גיל ה-900, ומיד אחריו מתחיל תהליך של התקצרות הדרגתית של תוחלת חיי האדם. גם מימדי גופם היו עצומים - 'נפילים'. ענקים אלו הם שרצו, כמתואר במדרש, לחסום בכפות רגליהם העצומות את מעיינות התהום שנבקעו. שריד לאותם ענקים הוא עוג מלך הבשן, שנתלה על התיבה מבחוץ וניצל, ומימדי גופו העצומים מתוארים במסכת ברכות. (מי יודע - אולי הממצאים הארכיאולוגים של עולם קדום עם בריות עצומות הם שרידי דור המבול?)
לכוחות כאלו יש מעלה, שביכולתם להביא למעלות רוחניות עצומות, אך החיסרון בכוחות עצומים אלו, שהם יכולים להוביל גם לנפילות גדולות. קשה להשתלט ולכוון נכון כוחות אדירים. דומה הדבר למי שנוהג במהירות של 200 קמ"ש, שבכוחו להגיע במהירות למטרתו, אך הסכנה שיסטה ממטרתו ויתרסק בצד הדרך גדולה מאוד.
כך אירע לבני דור המבול. הכוחות העצומים השתוללו והתערבו זה בזה. כך אנו מוצאים במדרשים, שהיו החיות והבהמות נזקקים לשאינם מינם, גם האנשים נפלו בחטא זה והיו נזקקים גם לבעלי חיים, ואף המלאכים והאנשים התערבו ביניהם. אפילו הצומח לקה בבעיה זו - מאז חטא אדם הראשון היו זורעים חיטים והאדמה היתה משתוללת ועושה כרצונה - מצמיחה קוצים. בשפת פנימיות התורה - תופעה זו נקראת - 'עולם התוהו'. עולם שבו יש כוחות ('אורות') גדולים, אך כיוון שאין 'כלים' לקלוט אותם, נוצר תוהו ובוהו, והם מתרסקים ונעלמים.
הקב"ה כדרכו העניש אותם מידה כנגד מידה. הביא מבול, גשם עצום, מים רבים לעולם. המים מחיים את העולם. הגשם הוא שפע של כוחות חיים שאלוקים מעניק לעולם, אך במבול - הכוחות חיים הללו היו חזקים מידי והם השתוללו והרסו את העולם. "מבול - שבלבל את הכול". העולם לא מסוגל היה לעמוד בשפע כה גדול של חיים, והוא נשבר וכלה.
כאן גם החל התיקון - 'תיבת נוח'. נוח בונה כלי שיכיל את האור וינתב אותו למסלולו. נוח נקרא כך, כמבואר בתורה - "זה ינחמנו". מעמיק המדרש ושואל - אם כך היה צריך להיקרא נחמן? ועונה - כי בימיו האדמה נחה. עד ימיו היו זורעים חיטים ויוצאים קוצים ובימיו חזרה האדמה למסלולה.
נוח בונה תיבה, הוא מכניס את כל הכוחות חיים של העולם למסגרת. תיבה קטנה, שבה כל בעל חי נמצא בתא משלו - במקום שלו. כל בעל חי צריך גם לקבל את האוכל בזמן שלו, וכך הכול מקבל את מקומו. בשפת הפנימיות הוא בונה את 'עולם התיקון'.
זה גם התירוץ לקושיא בה פתחנו - האדם וכוחותיו נקרא על שם אדם הראשון, אך המצוות המכניסות את האדם למסלולו נקראות על שם נוח - מצוות בני נוח.
החיסרון בדרכו של נוח, שכוחות החיים מתמעטים וממילא היכולות הרוחניות של האדם קטנות. זהו חטא הפלגה - בו כל העולם רצה לחזור למין 'תיבת נוח'. כולנו נתאחד מסביב למגדל אחד, ולא נפוץ על פני כל הארץ. לא נותנים לכוחות החיים להשתחרר ולפעול.
ובימינו - חטא דור הפלגה המודרני הוא האינטרנט והפייסבוק. במקום להיות אנשים עם כוחות חיים וחברים אמיתיים, הטועמים את העולם האמיתי וכוחותיו, אנשים מעדיפים להתאחד ברשת וירטואלית ומזויפת אחת, עם 'חברות' שטחית חסרת צבע וחיים.
כאן מגיע היהודי הראשון - אברהם אבינו. לו יש כוחות חיים עצומים אותם הוא יודע לנתב לדרך הנכונה. ובשפת הפנימיות - 'אורות דתוהו בכלים דתיקון'.
ואכן, לעתיד לבוא, עתיד ה' להביא שוב מבול של כוחות חיים עצומים לעולם, כפי שנאמר: ובחנוני נא בזאת, אם לא אפתח לכם את ארובות השמיים, והריקותי לכם ברכה עד בלי די". אך בזמן הגאולה, נדע לקלוט כוחות עצומים אלו, לנתבם למקום הנכון, ולהופכם למבול של ברכה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il