- פרשת שבוע ותנ"ך
- וישב
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
שירה מרים בת הילה
פרשת השבוע וישב תשע"ב
לעתים קרובות מראית עין מטעה את המתבונן. הנטייה האנושית הזאת למהר ולשפוט על בסיס מראית עין ונסיבות חיצוניות ממלאת תפקיד חשוב בסיפור של התורה בפרשת השבוע.
אחיו של יוסף טועים ומפרשים את הכותונת שהוא מקבל מאביו כסמל לשנאה כלפיהם. הם קובלים על כך שמותר לו להתלבש שונה מהם. הורים שהתמזל מזלם להוליד יותר מילד אחד יזהו מיד את המצב הזה ואת התלונות הנלוות אליו. עם זאת, האירוע הקטן הזה, לכאורה, הוביל לאסון היסטורי ולהגשמת נבואה נוראה. הגישה של יוסף לחלומותיו בוודאי לא עזרה, אך לפי המשפט של התורה ומפרשיה, לא הבינו האחים את המצב לאשורו והגיבו בהפרזה איומה. הם עתידים לשלם מחיר כבד על הטעות הזאת. בעקבות זאת הם מפרשים כל אמירה ופעולה של יוסף כאיום ישיר עליהם ועל תפקידם כמייסדי העם היהודי. יוסף היה "שונה", ובהיסטוריה היהודית אנשים "שונים" כמעט תמיד אינם מובנים, ולעתים קרובות הם אפילו נרדפים בלי שום סיבה או צורך.
יופיו החיצוני של יוסף, תשומת לב שלו לחיצוניותו ואישיותו הכובשת והמקסימה רק העצימו את השנאה של אחיו כלפיו. הוא היה "שונה" מהם מדי, וכדברי התורה עצמה, האחים מעולם לא הכירו את יוסף כצדיק הגדול והאציל שהוא היה אלא בשלב מאוחר מאוד ביחסיהם עמו.
יהודה רואה אישה יושבת על אם הדרך. הוא לא מכיר אותה, על אף שהיא כלתו. גם היא לבושה בלבוש "שונה". בגלל הנסיבות, הוא מיד מגיע למסקנה שהיא בוודאי פרוצה. על הטעות הזאת שעשה בזיהוי תמר יהודה מתבייש לעד ובפומבי. מתוך המפגש הבלתי סביר הזה צומח העתיד של עם ישראל, אך ברור שאין זו שעתו היפה של יהודה. הוא שופט אישה לפי המראה החיצוני שלה והוא טועה. אחר-כך הוא מודה בפומבי שהיא צדקה ממנו.
יוסף נאה ומקסים ואהוב על ידי כל אדם שהוא פוגש. הוא מופקד על כל בית פוטיפר. אשתו של פוטיפר טועה לחשוב, לפי מראהו, שהוא ייכנע לקסמיה ויתפתה לה.
אחיו של יוסף, שלא הצליחו לראות מעבר לכותנות הפסים שהוא קיבל מאביהם, לא הצליחו לראות גם מעבר ללבוש המלכותי של השררה המצרית שיוסף לבש. יוסף זיהה את אחיו, אבל הם לא זיהו אותו. הם ראו רק אדם עטוי במלבוש של משנה למלך מצרים עומד לפניהם. כואב לראות כמה הרסני המשפט של האדם לפי מראית העין והלבוש. ובאמת, התורה מלמדת אותנו ש"האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב".
אחיו של יוסף טועים ומפרשים את הכותונת שהוא מקבל מאביו כסמל לשנאה כלפיהם. הם קובלים על כך שמותר לו להתלבש שונה מהם. הורים שהתמזל מזלם להוליד יותר מילד אחד יזהו מיד את המצב הזה ואת התלונות הנלוות אליו. עם זאת, האירוע הקטן הזה, לכאורה, הוביל לאסון היסטורי ולהגשמת נבואה נוראה. הגישה של יוסף לחלומותיו בוודאי לא עזרה, אך לפי המשפט של התורה ומפרשיה, לא הבינו האחים את המצב לאשורו והגיבו בהפרזה איומה. הם עתידים לשלם מחיר כבד על הטעות הזאת. בעקבות זאת הם מפרשים כל אמירה ופעולה של יוסף כאיום ישיר עליהם ועל תפקידם כמייסדי העם היהודי. יוסף היה "שונה", ובהיסטוריה היהודית אנשים "שונים" כמעט תמיד אינם מובנים, ולעתים קרובות הם אפילו נרדפים בלי שום סיבה או צורך.
יופיו החיצוני של יוסף, תשומת לב שלו לחיצוניותו ואישיותו הכובשת והמקסימה רק העצימו את השנאה של אחיו כלפיו. הוא היה "שונה" מהם מדי, וכדברי התורה עצמה, האחים מעולם לא הכירו את יוסף כצדיק הגדול והאציל שהוא היה אלא בשלב מאוחר מאוד ביחסיהם עמו.
יהודה רואה אישה יושבת על אם הדרך. הוא לא מכיר אותה, על אף שהיא כלתו. גם היא לבושה בלבוש "שונה". בגלל הנסיבות, הוא מיד מגיע למסקנה שהיא בוודאי פרוצה. על הטעות הזאת שעשה בזיהוי תמר יהודה מתבייש לעד ובפומבי. מתוך המפגש הבלתי סביר הזה צומח העתיד של עם ישראל, אך ברור שאין זו שעתו היפה של יהודה. הוא שופט אישה לפי המראה החיצוני שלה והוא טועה. אחר-כך הוא מודה בפומבי שהיא צדקה ממנו.
יוסף נאה ומקסים ואהוב על ידי כל אדם שהוא פוגש. הוא מופקד על כל בית פוטיפר. אשתו של פוטיפר טועה לחשוב, לפי מראהו, שהוא ייכנע לקסמיה ויתפתה לה.
אחיו של יוסף, שלא הצליחו לראות מעבר לכותנות הפסים שהוא קיבל מאביהם, לא הצליחו לראות גם מעבר ללבוש המלכותי של השררה המצרית שיוסף לבש. יוסף זיהה את אחיו, אבל הם לא זיהו אותו. הם ראו רק אדם עטוי במלבוש של משנה למלך מצרים עומד לפניהם. כואב לראות כמה הרסני המשפט של האדם לפי מראית העין והלבוש. ובאמת, התורה מלמדת אותנו ש"האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב".
המציאות: התגלות ולבוש של ה'
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג כסלו תשפ"ג
אמונת צדיקים
הרב חיים בן שושן | כ"א כסלו תשפ"ג
תרגיז אותם כדי שיעזרו לך!
הרב נתנאל יוסיפון | כסליו תשפ"ב
מה חשב יוסף?
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג כסליו תשפ"ב
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
המשפחה היהודית - הערובה לקיום העם היהודי
תשע"ג
זכור - פורים
אדר התשע"ג
בא תשע"ד
תשע"ד
נדבת הלב
תשע"ה
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
סוכת עראי דיגיטלית
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
זמן הדלקת נרות חנוכה
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך ללמוד גמרא?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה ללמוד גמרא?

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ – וַתִּרְעָד
פרשת מטות מסעי תשע"ח
הרב שמואל אליהו | כ"ו תמוז תשע"ח
